במשך עשרות שנים הם נלחמו להוציא את האמת לאור. אתמול, בעקבות חשיפת "ידיעות אחרונות", קיבלו משפחות 76 הנספים את האישור הסופי: 42 שנה אחרי אסון צור, תקבע ועדת החקירה הצבאית המיוחדת שמדובר בפיגוע התאבדות של חיזבאללה – ולא תאונה עקב פיצוץ גז.
1 צפייה בגלריה
yk13978568
yk13978568
(אסון צור. “ניסו להוריד אותנו מהסיפור" | צילום: מיקי שוביץ, לע"מ)
"הרמתי הבוקר את העיניים לשמיים ואמרתי: 'עכשיו באמת תנוחו על משכבכם בשלום'", אומר ליאור ביטון, שאיבד באסון את אביו, מרדכי מוטי ביטון ז"ל. "אנשים מתקשרים לברך אותי – אני לא שמח, את האמת הזו אני סוחב איתי 42 שנים".
האסון התרחש ב-11 בנובמבר 1982, כאשר פיצוץ עז מוטט את בניין מיפקדות צה״ל בצור שבדרום לבנון. לצד 76 ישראלים שנספו, נהרגו עוד 15 עצירים לבנונים, ובמבצע מורכב חולצו 24 פצועים מבין ההריסות. במשך שנים עלו תהיות בנוגע לקביעה שמדובר בפיצוץ גז, ובשנה שעברה – בעקבות סדרת התחקירים שפורסמו ב"ידיעות אחרונות" – הוקמה הוועדה המיוחדת כדי לבדוק שוב את האסון הקשה ביותר בתולדות צה"ל, לפחות עד טבח 7 באוקטובר.
אתמול חשף רונן ברגמן כי הוועדה סיימה את עבודתה ומסקנותיה הוגדרו כ"דרמטיות". גורמים בקהילת המודיעין שעיינו בדוח אומרים כי הוא כולל ממצאים מסעירים גם באשר לטיוח הפרשה ולמחיר של אותו טיוח – אסון צור השני, שהתרחש שנה לאחר מכן ושבו נהרגו 59 בני אדם בפיגוע התאבדות נוסף.
יקיר אלגרבלי, שאיבד באסון את אביו שלמה מרדכי ז"ל, אמר: "זה יום שיש בו הקלה. ניסו להוריד אותנו מהסיפור הזה, אבל לא היה לנו ספק שלא נפסיק את המאבק – עד הסוף".
אלגרבלי הודה לרונן ברגמן, שהציף את הסיפור, ואודליה שוויצר, שאביה ניצל באסון ונפטר לפני שנתיים, ואמר: "זה ניצחון של כולנו, וכמובן גם שלה".
ועדת החקירה הוקמה לאחר שראש השב"כ רונן בר החליט באומץ במלאת 40 שנה לאסון, בניגוד לדעת קודמיו ובהסכמת הרמטכ"ל דאז אביב כוכבי, למנות צוות בדיקה פנימי כדי לבחון את הראיות. צוות הבדיקה הגיע בתוך זמן קצר למסקנה כי בסבירות גבוהה מאוד התחקירים הם מדויקים. בשב"כ ובצה"ל החליטו למנות ועדה חדשה, גם היא בראשות אלוף, אמיר אבולעפיה.
"העניין טואטא שנים מתחת לשטיח", אומרת אודליה אלבו שוויצר, שאביה ישראל דב שוויצר ז"ל נפצע קשה באסון ומי שהייתה הרוח החיה מאחורי מאבק המשפחות. "עצוב לי שאבי, שנפטר ב-2021, לא זכה להגיע לרגע הזה".