היחסים בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, עלו אתמול על שרטון. אדלשטיין הבהיר לנתניהו בימים האחרונים כי הוא לא מוכן להיות חותמת הגומי שלו או לקחת בחשבון אילוצים קואליציוניים במסגרת הדיונים על חוק הגיוס – וגרם לשבר בתוך הקואליציה. גם החרדים מבינים שזה הולך להיות קשה: "נתניהו לא מצליח להשתלט גם על אדלשטיין, אולי אין לנו בכלל מה לעשות בקואליציה הזאת".
1 צפייה בגלריה
yk13978904
yk13978904
(ח"כ אדלשטיין | צילום: יואב דודקביץ')
שתי החלטות לעומתיות לכאורה קיבל אדלשטיין ביממה אחת: הראשונה היא להכריז כי יעביר את חוק הגיוס בהסכמה רחבה "או שלא יהיה חוק גיוס בכלל", והשנייה היא כי אינו מוכן לקיים הצבעה בוועדה על דרישת הממשלה להעלאת גיל הפטור למשרתי מילואים, כל עוד אין עליו הסכמות. לקואליציה היה רוב על הנייר, אולם הוא מחכה לתשובות של הצבא ולתמיכה של חלקים מהאופוזיציה שכן לדבריו, לא מדובר בעניין פוליטי. אמש התייחס לכך השר שלמה קרעי: “הסכמה רחבה כתנאי להכרעה במחלוקת היא שם קוד לביטול הכרעת הרוב. זה לא המנדט שקיבלת, זו אינה דמוקרטיה”.
אתמול נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי נתניהו זועם על אדלשטיין ומאשים אותו כי הוא גורם להפלת הקואליציה. "אדלשטיין הצטרף לגלנט ולאופוזיציה ופועל להפיל את הממשלה", אמר. בכיר בליכוד אף טען כי "אדלשטיין וגלנט מתואמים בנוגע להקדמת הבחירות לחודש נובמבר". שלשום בלילה שוחח נתניהו עם אדלשטיין, והשיחה הסתיימה בטונים צורמים. שופריו של נתניהו תקפו את אדלשטיין והאשימו אותו בחבירה לשמאל, והוא בתגובה האשים כי נתניהו ושופריו הולכים לו על הראש. ללשכת נתניהו הועבר מסר חריף: "אם התדרוכים נגד אדלשטיין יימשכו - זה לא ייגמר טוב".
אתמול הצליחו שני הצדדים להגיע להפסקת אש: נתניהו נפגש בלשכתו עם אדלשטיין בניסיון להרגיע את הרוחות. "הייתה ביניהם שיחה טובה", אמר גורם המעורה בפרטי השיחה.
אבל מדובר בהפסקת אש זמנית לחלוטין, והמשבר בין נתניהו לאדלשטיין מקרין על הקואליציה כולה. הוא בעיקר מעורר את החרדים שמרגישים ש"הולכים לגנוב להם את חוק הגיוס". מה שהתחיל בשבוע שעבר עם חוק הרבנים שנפל, המשיך עם פסיקת בג"ץ וחוק הגיוס שלא מתקדם לשביעות רצונם של המפלגות החרדיות. לקואליציה נותר חודש אחד בלבד עד לסיום כנס הקיץ של הכנסת. בהיעדר חוק גיוס, קשה להאמין שתהיה לקואליציה זכות קיום. עבור החרדים זה כבר יהיה יותר מדי.