נאומו הצפוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס, בסוף יולי, מעורר מחלוקת מהיום שבו נקבע, אבל בימים האחרונים הסערה סביבו עלתה מדרגה. למספר הגדל והולך של חברי קונגרס דמוקרטים שמתכוונים להיעדר מהנאום, הצטרף אתמול מאמר מעורר תשומת לב, שפירסמו ב"הניו יורק טיימס" כמה אישים ישראלים מוכרים, תחת הכותרת: "נתניהו לא מדבר בשמנו, הקונגרס צריך לבטל את הזמנתו לנאום".
1 צפייה בגלריה
yk13978333
yk13978333
(המאמר ב"הניו יורק טיימס", אתמול)
על המאמר חתומים ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, הסופר דויד גרוסמן, חתן פרס נובל בכימיה פרופ' אהרון צ'חנובר, נשיא האקדמיה הלאומית למדעים פרופ' דוד הראל ועו"ד טליה ששון, שעבדה בעבר בפרקליטות המדינה.
"הופעתו של נתניהו בוושינגטון לא תייצג את ישראל ואזרחיה", נכתב במאמר. ”הוא מסכל עסקאות עם חמאס ומונע את סיום הלחימה, רק כדי להימנע מהחשבון הפוליטי הצפוי לו כאשר תסתיים. הענקת הבמה למר נתניהו בוושינגטון, תבטל את הזעם והכאב של אזרחי ישראל. מחוקקים אמריקאים לא צריכים לתת לזה לקרות".
כרגע לא נראה שיש כוונה כלשהי של מנהיגי הדמוקרטים בקונגרס לחזור בהם מהסכמתם לחתום על ההזמנה שיזמו הרפובליקנים, אבל נתניהו ינאם מול לא מעט מושבים ריקים של חברי קונגרס דמוקרטים. נאומו הקודם של נתניהו בקונגרס היה ב-2015 והוקדש להתקפה על הנשיא ברק אובמה לקראת חתימת הסכם הגרעין עם איראן. אז נעדרו ממנו כ-60 דמוקרטים. המספר הפעם צפוי להיות גדול יותר.
"הלוואי שהוא היה מדינאי אמיתי והיה עושה את מה שנכון עבור ישראל, המדינה שכולנו אוהבים", אמרה יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי, שמתנגדת לזימון אבל כנראה תנכח בנאום. "אנחנו צריכים לעזור לישראל מבלי שנתניהו יעמוד בדרך כמכשול כל כך הרבה זמן". הסנטור כריס ואן הולן ממרילנד אמר שאין שום סיבה שהקונגרס האמריקאי ייתן לנתניהו "חבל הצלה פוליטי".
דמוקרטים רבים שכן ינכחו בנאום, יעשו זאת משיקולים פוליטיים כדי שלא להיראות כמי שלא תומכים בישראל. גרגורי מיקס, חבר קונגרס בניו-יורק שהוא הדמוקרט הבכיר בוועדת החוץ של בית הנבחרים, אמר כי יש לו חובה להגיע בגלל תפקידו, "אבל הנאום הזה לא היה צריך להתקיים".