משפחות שכולות, משפחות חטופים ומשפחות מפונים, צפויות להגיש הבוקר בג"ץ בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר אסון 7 באוקטובר. העתירה דורשת ועדה שתחקור את הדרג המדיני, כוחות הביטחון, השירות הציבורי וכל מי שהיה קשור לתהליכים ולהחלטות שהובילו למחדל.
1 צפייה בגלריה
yk13978654
yk13978654
(מפגינים למען שחרור החטופים, אמש בתל־אביב | צילום: מוטי קמחי)
העותרים הם כולם נפגעים ישירים מהמחדל, ואליהם הצטרפה תנועת דרכנו. בהם נמצאים הילה והשר לשעבר יזהר שי, הוריו של לוחם סיירת הנח"ל ירון אורי שי ז"ל; תא"ל (במיל') נציב כבאות והצלה לשעבר דדי שמחי, אביו של לוחם סיירת צנחנים גיא שמחי ז"ל; ראומה וגדי קדם, ששכלו את הבת תמר, בעלה יונתן וילדיהם ארבל, שחר ועומר; אורלי ואמיר שושני, שמפונים מביתם במטולה; אורי אפשטיין, ששכל את בנו נטע ז"ל בכפר עזה; עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף ועוד.
נזכיר כי זאת העתירה השנייה להקמת הוועדה, וגם היועמ"שית סבורה שיש להקים ועדה באופן מיידי - אולם עד כה הממשלה נמנעה מלהכריז על הקמתה.
כך כותבים העותרים, באמצעות עורך דינם גלעד ברנע, בדרישה לצו על תנאי: "אין צורך להכביר מילים על הצורך והחיוניות לחקר מכלול הסיבות והגורמים שהביאו להתרחשות המחדל. אירוע כה חריג לא קרה מעולם בהיסטוריה בת 76 השנים של מדינת ישראל. ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה הכוללת בה מצויה המדינה".
יזהר שי אמר כי "על קברו של בני הגיבור ירון נשבעתי שאעשה כל דבר כדי להגיע לחקר האמת. היום אנחנו מתחילים לקיים את ההבטחה. איננו מחפשים נקמה, אנחנו רוצים להגיע לאמת ולייצר תיקון אמיתי על מנת שההסטוריה לא תחזור על עצמה". לדברי דדי שמחי, "הגיע הזמן אחרי כשמונה חודשי לחימה להתחיל את התהליך להקמתה של הועדה. הצורך בהסקת מסקנות ולקחים הוא קריטי".
יש שתי דרכים שבאמצעותן ניתן להקים ועדות חקירה ממלכתיות. הראשונה: בהחלטת הממשלה, שצריכה לאשר הצעה בנדון ולקבוע את תחומי האחריות של הוועדה. השנייה: הוועדה לביקורת המדינה בכנסת יכולה להחליט על כך בהסתמך על דוח של מבקר המדינה. כך או כך, דרוש רוב בממשלה או בוועדה לביקורת המדינה, שם לקואליציה יש רוב.
האם ועדת חקירה ממלכתית היא בכלל אפשרות מועדפת על שרי ממשלת נתניהו לבדיקת הכשלים? תלוי את מי שואלים. ב"ידיעות אחרונות" פנו בעניין לשרי הממשלה כדי להבין מה עמדתם בסוגיה. רק שלושה שרים השיבו באופן חד-משמעי כי יש להקים ועדת חקירה: מיקי זוהר, אלי כהן וניר ברקת.
השרים אבי דיכטר, מירי רגב, גילה גמליאל ואופיר סופר אמרו כי הם בעד ועדת חקירה, אך רק לאחר המלחמה. היו גם מי שסירבו להגיב: ישראל כ"ץ, איתמר בן גביר ואריה דרעי (שאינו שר אך השתתף בדיוני קבינט המלחמה). רבים לא מסרו תשובה, בהם: בנימין נתניהו, יואב גלנט, בצלאל סמוטריץ' ויריב לוין.
היו מי שהשיבו כי הם בעד חקירה, אך עם הסתייגויות שונות. כל למשל עמיחי שיקלי שאמר כי "אני תומך בהקמת ועדת חקירה, אבל לא בראשות שופט", או עמיחי אליהו שטען: "אני בעד, אך חובה לוודא שאף אדם שהיה מאנשי העקירה לא יהיה מאנשי החקירה".