אחרי הסרטון שפירסם בשבוע שעבר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבו מתח ביקורת על ארצות-הברית וטען שהיא מעכבת העברת משלוחי נשק לישראל, שלח אליו אתמול שר הביטחון יואב גלנט, עקיצה בנושא, היישר ממדשאות הבית הלבן. "יש לנו מטרות משותפות, יש לנו יעדים משותפים - ולפעמים אנחנו גם חלוקים על הדרכים להשיג אותם" – אמר גלנט בהצהרה שנשא אחרי סדרת פגישות עם בכירי ממשל הנשיא ג'ו ביידן – "את המחלוקות אנחנו פותרים בחדרים סגורים, בצורה משותפת, וטוב שכך".
1 צפייה בגלריה
yk13978332
yk13978332
(השר גלנט בבית הלבן, אתמול | צילום: אלעד מלכה)
הרקע לעקיצה, על פי מקורות, הוא כעסו של גלנט על נתניהו שפירסם את סרטון הביקורת על ארה"ב למרות התנגדותם של גלנט ושל השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר.
ל"ידיעות אחרונות" נודע שהרקע לוויכוח בין נתניהו לבין גלנט הן המחלוקות שלא נפתרו מול ארה"ב לגבי החימוש, ובמיוחד לגבי אוניית משלוח שהייתה אמורה להביא לישראל כ-3,500 פצצות מדויקות במשקל 900 קילוגרמים כל אחת, ולבסוף לא הגיעה - כך לפי גורמים שבקיאים בנושא.
בסביבת נתניהו הגיבו לדברי גלנט ואמרו: "כשהמחלוקות לא נפתרות במשך שבועות ארוכים בחדר הסגור, ראש ממשלת ישראל צריך לדבר בגלוי כדי להביא את מה שהלוחמים שלנו זקוקים לו - וכך קרה גם הפעם".
אחרי הצהרתו נפגש גלנט אתמול בבית הלבן עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן. טרם הפגישה אמר גלנט ש"עדיין לא נפתרו המחלוקות" בסוגיית משבר משלוחי הנשק, אך בסיומה המסר היה מרוכך יותר. "במהלך הפגישות הושגו התקדמויות משמעותיות, הוסרו מכשולים ונפתחו צווארי בקבוק, כדי לקדם את כל הנושאים שעומדים על הפרק, ובכלל זה נושא ההצטיידות והחימוש שאנחנו צריכים להביא למדינת ישראל", הודיע שר הביטחון.
ההתקדמות המשמעותית ו"הסרת רוב המכשולים" בבעיות שנתגלו בסוגיית החימושים, הושגו עוד לפני הגעת גלנט לארה"ב, אך עדיין נותרה בעינה המחלוקת בעניין הספינה שאמורה להביא לישראל את הפצצות המדויקות.
בשיחות שניהל גלנט בביקורו היו הבנות ברורות לגבי הקו שבו ילכו כדי לנסות ולהגיע להסדר מול לבנון. קיים קשר ישיר בין אספקת החימושים לבין פתרון בחזית הצפון, שכן חיזבאללה עוקב אחרי כל צעד במשבר. על כן, בשיחות הוסכם שיהיה ניסיון לנצל את המעבר לשלב ג' בלחימה ברצועה כדי להגיע לפתרון בצפון.
בפגישה שקיים אתמול בפנטגון עם מקבילו האמריקאי, מזכיר ההגנה לויד אוסטין, הדגיש בפניו גלנט: "זה הזמן לממש את המחויבות של כל ממשלי ארה"ב בשנים האחרונות - מניעת גרעין מאיראן שמהווה סכנה לעולם כולו. הזמן הולך ואוזל בנושא הזה". מאחורי הדברים עומד החשש הגדול בישראל שאיראן תנצל את תקופת הבחירות בארה"ב כדי לפרוץ לנשק גרעיני.
בהתייחסות למלחמה בעזה ולעסקת חטופים אמר אוסטין אחרי הפגישה: "אנחנו מצדיעים לישראל על קבלת העסקה כפי שהכריז עליה הנשיא ביידן. האחריות עכשיו היא על חמאס. ישראל ביצעה מבצע נועז לשחרור חטופים, אבל הדרך להחזיר את כולם היא באמצעות עסקה".
במהלך הפגישה הודה גלנט לאוסטין על תמיכתו בישראל ועל הסיוע לה ואמר: "אנחנו בצומת מרכזי, וצריכים להיערך לכל אפשרות בצפון".