התרעה חריפה בצל החשש למלחמה מול חיזבאללה: מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הזהיר אמש כי בשל ויכוח בין שר הביטחון יואב גלנט ושר הפנים משה ארבל - ישראל לא ערוכה כנדרש לפינוי אוכלוסייה במקרה של מלחמה בצפון. אנגלמן פנה בנושא לראש הממשלה בנימין נתניהו, וכתב: "אין מקום למצב של היעדר הסכמות אשר נמשך זמן כה רב, נדרשת פעולה ממשלתית אחודה וסדורה".
במכתב לנתניהו ציין אנגלמן כי במסגרת הביקורת שמבצע משרדו על היבטיה השונים של המלחמה, נבחן אופן הפינוי של האוכלוסייה האזרחית וקליטתה בבתי המלון. "הביקורת בנושא זה נמצאת בשלבי גיבוש סופיים, וממצאיה המסתמנים מעלים בין השאר שמשרד הפנים, לרבות הרשות הייעודית פס"ח (פינוי, סעד, חללים), לא מימש את אחריותו לניהול אירוע של קליטת המפונים מהדרום ומהצפון".
1 צפייה בגלריה
yk13979948
yk13979948
אנגלמן | צילום: אלכס קולמויסקי
עוד הוא הוסיף כי לפי עמדת משרד הפנים, "אחריותו מוגדרת רק למקרה של פינוי לבתי ספר בהתאם להחלטת הממשלה, ולא לטיפול במפונים שפונו או התפנו לכל מקום אחר, לרבות לבתי המלון". מנגד, ציין המבקר, "עמדת משרד הביטחון היא שמשרד הפנים אחראי לטיפול באזרחים ומתן מענה עבורם, הן כאשר הם מתפנים באופן יזום מצד המדינה והן כאשר מתפנים באופן עצמאי".
לפיכך, פנה המבקר לנתניהו בקריאה להכריע בנושא, וכתב: "נוכח התגברות המתיחות הביטחונית בגבול הצפון ונוכח ההשלכות החמורות שעלולות להיות להיעדר המענה הנדרש לאוכלוסייה ככל שתתפנה, נדרשת הכרעתך במחלוקת בין שר הביטחון לשר הפנים, על מנת להביא לפתרון מידי ולהבטיח שבידי מדינת ישראל תהיה תוכנית ישימה למתן מענה לאוכלוסייה מתפנה".
לסיכום המכתב, שנשלח גם לגלנט וארבל, כתב המבקר אנגלמן כי "המציאות הבלתי פתורה המתוארת במכתבי זה, המתקיימת כתשעה חודשים לאחר פרוץ המלחמה, בתקופה שבה עשרות רבות של אלפי תושבים משני חבלי הארץ שוהים מחוץ לביתם, וכשבפתח עומדת אפשרות למערכה כוללת בצפון, שייתכן ותחייב פינוי נוסף - היא בלתי מתקבלת על הדעת".
בתוך כך, אמש שוגרו כ-40 רקטות מלבנון במטח כבד ליישובי הגליל העליון, וכמחצית מהן יורטו. אישה נחבלה בעת שעשתה את דרכה למרחב מוגן. המועצה האזורית מרום הגליל הודיעה כי בית באחד היישובים במרחב המועצה נפגע במטח האחרון וניזוק.