כל המומחים העוסקים באיראן - מאנשי אקדמיה, דרך אנשי עסקים מטהרן ועד לעמיתיהם ממכוני המחקר בארצות-הברית וצרפת, מעריכים כי סבב הבחירות לנשיאות שיתקיים היום לא יסתיים ברוב מוחלט לאחד המועמדים. לפי ההשערה הזו, הבחירות שיתקיימו יתקיים ביולי הקרוב סבב הצבעה שני.
פרופ' מאוניברסיטת טהרן, מסביר: "זה לא סוד שהבחירות לנשיאות לא נקיות, וידיהם של שליחי השליט חמינאי תחובות עמוק בתוך תיבות ההצבעה. מהרגע שבו מרוקנים את התיבות הללו ושופכים את המעטפות על השולחן - הכל פתוח. אפשר לקבוע את תוצאות ההצבעה בכל קלפי, עוד לפני שמסתיים המניין הידני של הקולות".
2 צפייה בגלריה
yk13979855
yk13979855
(עצרת תמיכה במועמד הרפורמיסטי | צילום: AP)
ד"ר זוהייר שתאווי, שהיה מרצה בכיר למדעי המדינה באוניברסיטת טבריז וברח מאיראן, מסביר במילים פשוטות את הבעיה של השלטונות האיראניים: "יש להם מועמד קיצוני-שמרני, מוחמד קליבאף - אבל לא יוכלו לשווק אותו, כי הצעירים והנשים תומכים במועמד הרפורמיסט, ד"ר מסעוד פזשכיאן. להערכתי, הבחירות מחר יסתיימו בתיקו. מאחר שיש שישה מתמודדים, הקלות יתפזרו. אבל קליבאף ופזשכיאן יקבלו רוב גדול יחסית ויתמודדו בסיבוב השני".
2 צפייה בגלריה
yk13979854
yk13979854
מסעוד פזשכיאן | צילומים: אי־פי, Vahid Salemi
לפי ההערכות, בלשכת חמינאי החליטו להתיר את כניסתו למרוץ של פזשכיאן בן ה-69, רופא לב בהתמחותו ושר הבריאות לשעבר - זאת כדי למשוך את הצעירים, שהם הרוב המכריע של אזרחי איראן. יש 62 מיליון בעלי זכות בחירה במדינה, ומתוכם למעלה מחצי מהם צעירים עד גיל 33.
"זה תרגיל מצוין של השלטונות" מסביר בן שיחי האיראני. "פזשכיאן יצליח למשוך להצבעה עבורו נשים צעירות, שתיכננו להחרים את הבחירות. בסבב הבא, אם ייערך, הוא ינשור - והמנצח יבוא מהמחנה השמרני".
עם זאת - מעניין לשים לב שבאיראן, הייתה נהוגה "חלוקת תורות" ברורה למדי בין נשיא שמרן לנשיא רפורמיסט. מאז עליית האייתוללות לשלטון ב-1979, ועד בחירתו של השמרן ראיסי ב-2021, תמיד לאחר כהונה של נשיא שמרן, הנשיא הנבחר שלאחריו היה רפורמיסט. על כן, הציפיה עכשיו באיראן היא שהמועמד הרפורמיסט, פזשכיאן, יזכה לתמיכה רבה.
פזשכיאן אף זוכה לסדרת עידודים בתקשורת האיראנית, בעיקר מהנשיא הרפורמיסט הקודם, מוחמד חתאמי שכיהן בין השנים 2005-1997.
כל אלה הן רק הערכות מוקדמות לגבי כוונותיו האמיתיות של השליט העליון חמינאי בן ה-85, שעשוי לרדת מכיסאו בכל רגע, אחרי 35 שנים, בגלל גילו המופלג. בינתיים הוא פעיל, מופיע בטלוויזיה, וקורא לאזרחי איראן לא להחמיץ את הזכות לבחור בנשיא החדש. פה ושם, הוא מבליע משפטים קצרים, שמביעים סלידה מהמנחה הרפורמיסטי באיראן "שרוצה לנהל משא ומתן עם האויב האמריקאי".
תאונת המסוק שבה נספו הנשיא איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני עבד אל-להיאן ועוד שבעה מלוויהם, אירעה ב-19 במאי האחרון. לפי החוקה, חייבים למנות נשיא חדש בתוך 50 יום.
הפעם, מעניין לגלות במצעי הבחירות של המתמודדים, לא עוסקים בתוכניות הגרעין - כמעט לא מתווכחים על מדיניות החוץ של איראן.
מה כן מעסיק את המתמודדים: בעיות הפנים וזכויותיו של האזרח הקטן: החל מרכישות מוצרים לבית, בראשם מוצרי מזון, השאלה אם הנשים יחויבו להמשיך להתעטף ברעלה - המתמודד הרפורמיסט פזשכיאן מוכן להסירה, ואילו כל המתמודדים השמרנים מתעקשים להשאיר את הנשים מכוסות.
באופן עצוב ולא מפתיע, גם הפעם הנשים שניסו להתמודד בבחירות, שלוש במספר, נכשלו. חמינאי אמר ש"נשים לעולם לא ימלאו את התפקיד".