81 בני אדם אובחנו עד כה כחולים בקדחת מערב הנילוס, 64 מתוכם אושפזו, מהם שישה מונשמים, ושבעה נפטרו – כך עולה מנתוני משרד הבריאות שפורסמו אתמול בערב.
על פי משרד הבריאות, כל החולים מתגוררים במרכז הארץ. ביניהם גם ילדה בת תשע.
פרופ' יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון, מסבירה כי "קדחת הנילוס המערבי היא מחלה ותיקה, שמוכרת במזרח התיכון כבר מתחילת המאה הקודמת. כבר בשנות ה-30 של המאה ה-20 תוארו מקרים כאלה באוגנדה, סמוך לנילוס, ומכאן המחלה קיבלה את שמה. מדובר במחלה ויראלית שעוברת בעקיצה של יתושה. היתושים שמעבירים את המחלה הזו נפוצים בארץ, ולכן המחלה הייתה ידועה בישראל כבר לפני שנים רבות".
לדבריה, "המחלה עוברת רק מיתוש לאדם, ולא מאדם לאדם. לכן, גם אם היינו במגע עם בן משפחה או אדם אחר שנדבק בקדחת – זה לא מסכן אותנו בשום צורה".
תסמיני המחלה יתפתחו בין יומיים לשבועיים מרגע העקיצה. "כ-80 אחוז מהמקרים הם א-סימפטומטיים, זאת אומרת שכלל לא נרגיש שנדבקנו", אומרת פרופ' מאור, "נתון מעודד נוסף הוא שעל פי הספרות הרפואית, נדיר שמי שנדבק בנגיף פעם אחת יידבק בו פעם נוספת. אצל אנשים שמפתחים את הסימפטומים, מדובר לרוב במחלת חום שנמשכת מספר ימים ועוברת מעצמה. בחלק קטן מהמקרים הנגיף עובר למוח ואז עלולה להתפתח מחלה יותר קשה, שהביטויים שלה יכולים להיות, בין היתר, פגיעה בזיכרון, ירידה במצב ההכרה, שיתוקים בידיים וברגליים ולפעמים אף תמותה. כמו בכל עולם המחלות הזיהומיות, אנשים מבוגרים עם מחלות רקע ומדוכאי חיסון נמצאים בסיכון גבוה יותר להיפגע קשה".