זה שיעור ההצבעה הנמוך ביותר מאז המהפכה האיסלאמית באיראן, ב-1979: רק כ-40 אחוז מבין 69 מיליון בעלי זכות הבחירה התייצבו בקלפיות לבחור נשיא.
רוב הנעדרים היו אלו המוגדרים צעירים – גילי 18 עד 40 – המהווים 70 אחוז לפחות בקרב בעלי זכות ההצבעה. על אף שאת מספר הקולות הגבוה ביותר השיג המועמד הרפורמיסטי היחיד במרוץ, מסעוד פזשכיאן בן ה-69, הנתמך על יד הצעירים, ואף שהשלטונות איפשרו לו בכוונה לרוץ כדי למשוך אותם לקלפי, אחוז ההצבעה התרסק, במה שמבטא חוסר אמון עמוק של צעירי איראן במערכת הפוליטית וביכולת להגיע לשינוי.
פזשכיאן, שר הבריאות בתחילת שנות ה-2000 ורופא לב בהתמחותו, הציג לאורך קמפיין הבזק עמדות מתונות יחסית. אחד הסלוגנים שלו היה: "להנהיג יחסים חמים עם כל מדינות העולם, פרט ליישות הציונית". הוא התבטא במרירות על מותה של הצעירה מהסא אמיני, שנרצחה באכזריות לפני כשנתיים על ידי משטרת המוסר בגלל רעלתה ומותה עורר גל מהומות. במסע הבחירות אמר פזשכיאן כי "צריך לשקול מחדש האם נשים חייבות להתעטף ברעלה, או לפחות לתת להן זכות להתעטף ברעלה דקיקה, ואפילו שקופה". מולו עלה לסיבוב השני סעיד ג'לילי האולטרה-שמרן, בן 58, פוליטיקאי מלב הממסד. בצעירותו התנדב במשמרות המהפכה ונפצע קשה במלחמת איראן-עיראק. תחת הנשיא הקיצוני אחמדינז'אד שימש נציג איראן במו"מ על הסכם הגרעין מול ארה"ב והמערב.
בשישי בבוקר, כשנפתחו הקלפיות, לא נראו תורים ברחבי איראן, לא נרשמו דוחות על מריבות בין מצביעים. ואז השליט הקשיש עלי ח'אמנאי הגיע לקלפי בטהרן מוקף בצלמים, והוציא קריאה בהולה לבעלי זכות הצבעה "להגשים את ייעודם". בהדרגה נראו מכוניות מסיעות בוחרים, אנשי ביטחון הידפקו על דלתות רבי-קומות.
2 צפייה בגלריה
yk13980787
yk13980787
חביב הממסד. ג'לילי | צילום: EPA
ספירת הקולות היא ידנית, ולכן תוצאות הרשמיות יפורסמו רק מחר. כבר עכשיו, אחרי ספירת 70 אחוז מהקולות ברור כי פזשכיאן הרפורמיסט זכה במרב הקולות, ובמקום השני ג'לילי. שניהם לא השיגו 51 מהקולות הנדרשים לניצחון ולכן ועדת הבחירות הודיעה רשמית על הסבב השני להצבעה, ב-5 ביולי, שישי הקרוב.
מומחי איראן מצביעים על חלוקה בין ניצחון של "שמרן" ואז "רפורמיסט" בכל אחת ממערכות הבחירות מאז המהפכה האיסלאמית, דבר המאפשר לרפובליקה להציג מראית עין של דמוקרטיה עם שינויי שלטון, אף על פי שהכוח האמיתי כמובן נשאר בידי ח'אמנאי והאייתוללות. לפי החלוקה, הפעם זה תורו של "הרפורמיסט". אולם המומחים מבהירים כי הם מתקשים להאמין כי לפזשכיאן יש סיכוי לנצח. "השליט ח'אמנאי ינצל את זכייתו בסיבוב הראשון כדי להביא צעירים לקלפי", מבהיר איש אקדמיה איראני ותיק שמתעקש על עילום שמו ודיבר עם "ידיעות אחרונות", "אבל בסיבוב השני לא יניח לו לנצח".
2 צפייה בגלריה
yk13980781
yk13980781
בלי תורים, בלי מכות. מצביעה בקלפי בדרום טהרן | צילום: Majid Saeedi, גטי