דריכות בישראל בימים האחרונים, בצל ניסיונות של המתווכות לקדם עסקת חטופים והפסקת אש. גורמים המעורים בפרטים דיברו אתמול על "ימים קריטיים", שבהם ארה"ב והמתווכות "יפעילו לחץ רב וינסו לחלץ סוף-סוף תשובה חיובית מסינוואר". עם זאת, הגורמים מבהירים כי "אצל סינוואר, כמו סינוואר, אף אחד לא יודע מה הוא ישיב".
3 צפייה בגלריה
yk13981066
yk13981066
("שנדע לאהוב ולא לשנוא". נועה ארגמני, אתמול)
הניסיון לחדש את המגעים, שכמעט שהוקפאו לגמרי מאז סירובו של ארגון הטרור לקבל את ההצעה הישראלית הנדיבה שהציג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מגיע בצל ההתקדמות ברפיח - והמעבר הצפוי בהמשך לשלב ג' בלחימה.
בישראל מאמינים כי זו "נקודת יציאה" טובה לעסקה, וכזו שגם עשויה למנוע מלחמה בצפון. היום יתקיים דיון בפיקוד הדרום כחלק מההיערכות לשלב הבא, בהשתתפות ראש הממשלה ושר הביטחון. הכוונה בשלב ג' של הלחימה היא הפסקת התמרון ומעבר לפשיטות חוזרות.
נועה ארגמני
(צילום: מטה משפחות החטופים)
גורם מדיני רשמי הבהיר אתמול כי “ישראל מחוייבת לנוסח ההצעה שהנשיא ביידן בירך עליה. אין כל שינוי בעמדתה. עד לרגע זה לא התקבלה תגובת חמאס להצעה זו”.
בתוך כך, גורם בחמאס טען כי התנועה קיבלה "מסר אמריקאי חדש", באמצעות המתווכות, במאמץ לחדש את המו"מ לעסקה. הגורם אמר בשיחה עם ​סוכנות הידיעות הערבית (AWP) כי ההודעה מוושינגטון כללה "תיקונים קלים לשני סעיפים בהצעה הישראלית שהציג ביידן". הוא ציין כי "יש תזוזה בניסיון להחזיר את המו"מ לנקודת ההתחלה. לאחר מכן ינסו לגשר על הנקודות הנותרות".
בכיר חמאס אוסאמה חמדאן טען אתמול כי גם אחרי התיקונים, ישראל מתחמקת מהפסקת המלחמה: "לגבי המסרים וההצעות האמריקאיות המופצות, אנו אומרים שעמדת הכיבוש עדיין מתחמקת ממחויבות להפסקת אש".
3 צפייה בגלריה
yk13981078
yk13981078
צילום: יאיר שגיא
גם אתמול התקיימו עצרות והפגנות למען השבת החטופים והפלת הממשלה. העצרת המרכזית נערכה בכיכר החטופים בתל-אביב, ובמהלכה הוקרן מסר מנועה ארגמני שחולצה מהשבי. בסרטון אמרה נועה: "אמנם אני נמצאת בבית עכשיו, אך אי-אפשר לשכוח את החטופות והחטופים שעד היום נמצאים בשבי החמאס, וצריך לעשות הכל על מנת שנוכל להחזיר אותם הביתה. בתור ילדה יחידה להוריי וכבת לאמא חולה סופנית, הדבר שהכי העסיק אותי בשבי זו הדאגה להורים שלי. רוצה להודות לכל מי שלקח חלק במבצע החילוץ וסיכן את חייו. תודה לכל מי שהשמיע את הקול שלנו בזמן שלא יכולנו לדבר". היא סיימה את דבריה במילים: "מאחלת לכולנו ימים שקטים יותר, שנדע לאהוב ולא לשנוא”. לאחר מכן חייכה חיוך רחב.
בצומת חורב בחיפה הפגינו אלפים. גלעד גולן, אביו של רס"ן שגיא גולן, שנרצח לאחר שהציל עשרות משפחות בקיבוץ בארי, אמר: "שגיא אמנם נרצח על ידי בן עוולה מהחמאס, אבל בשיתוף מלא של ממשלת ישראל. התוכנית של חמאס הייתה ידועה לפחות מאז 2016".
מיקה אנגל בת ה-19, ששוחררה משבי חמאס, דיברה בעצרת השבועית של חברי ניר עוז בקריית-גת, שם הם גרים באופן זמני: "אני לא בטוחה שתבינו את התחושה שמלווה אותך אחרי שאתה חוזר מהשבי. את המחשבה שאתה אמנם בישראל, אבל מתהלך בה כמו חייזר שלא קשור אליה. שבעה חודשים עברו, הגוף שלי פה, אבל הראש שלי שם והנפש שלי עוד מחפשת מקום".
3 צפייה בגלריה
yk13980949
yk13980949
צילום: אפי שריר
עוד קודם לכן חלק ממשפחות החטופים נשאו הצהרה בשער בגין ופנו לראשי מערכת הביטחון. אילה מצגר, כלתו של יורם, אמרה: "הבוקר התבשרנו שממשל ביידן פועל כדי לחדש את המשא ומתן. לפי הדיווחים, הנושא שנותר במחלוקת היה ונשאר התחייבות ישראלית לסיום המלחמה. מה שעומד בינינו ובין יקירינו היא אותה התעקשות של נתניהו לא לסיים את המלחמה כחלק מעסקה. המשמעות של המשך המלחמה היא רצח החטופים על ידי ממשלת ישראל".
עינב צנגאוקר, אמו של מתן: "אנחנו פונים מכאן לשר הביטחון גלנט לרמטכ"ל הלוי, לדרעי, ובעיקר לחברי צוות המו"מ, ניצן אלון, רונן בר ודדי ברנע: זו אחריות אישית שלכם לא לאפשר לנתניהו לטרפד שוב את העסקה".