שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ממשיך במהפכה שהוא מבצע ביהודה ושומרון עבור ציבור המתיישבים. בליל חמישי האחרון אושר בקבינט סל הסנקציות נגד בכירי הרשות הפלסטינית, ובו הגבלת תנועה ומניעת יציאה מהארץ לצד "אכיפת עבירות הסתה" וגירוש בכירים. זאת בתגובה למהלכים נגד ישראל בהאג והכרה של מדינות באירופה במדינה פלסטינית.
המל"ל הוא הגוף שיגדיר מי הם אותם בכירים שנגדם ניתן יהיה לפעול. בנוסף, כולל סל הסנקציות שהעלה סמוטריץ' אכיפה בשטחי B נגד בנייה לא חוקית, לרבות בשמורה ההסכמית במדבר יהודה. מדובר בשטח שנמצא בשליטה אזרחית של הרשות הפלסטינית ושליטה ביטחונית של ישראל. הפלסטינים התחייבו שלא תהיה בנייה בשמורת הטבע, והבטיחו לאכוף בה בנייה בלתי חוקית, אולם הדבר לא קרה. במקום יש הפרה של ההסכמים והפלסטינים אף מקימים שם עיר.
3 צפייה בגלריה
yk13981013
yk13981013
(צילום: שאול גולן)
ההחלטה העיקרית של הקבינט היא הכשרת חמישה מאחזים בלתי חוקיים לכל אורך הגדה. מדובר בשדה אפרים, אדוריים, חלץ, גבעת אסף ואביתר שבשומרון, שהפך לסמל עבור המתיישבים.
ההתיישבות באביתר החלה באפריל 2013, זמן קצר אחרי הפיגוע שבו נרצח תושב יצהר אביתר בורובסקי ז"ל. מאז פונו המתנחלים מהגבעה כמה פעמים. במאי 2021 נרצח בפיגוע ירי יהודה גואטה ז"ל, תלמיד מישיבת איתמר, בצומת תפוח. בעקבות זאת עלו לגבעה משפחות גרעין אביתר של תנועת נחלה. מאחורי הקלעים דחף למהלך ראש מועצת שומרון יוסי דגן.
דמות משמעותית נוספת בהקמת אביתר היא צבי סוכות, היום חבר כנסת. באותם ימים חלה מתיחות ביטחונית משמעותית מול חמאס, ומערכת הביטחון הייתה עסוקה מאוד בבלימת הטרור. אף אחד לא התייחס לקומץ המתנחלים שהגיע לאביתר. שמונה ימים לאחר הפיגוע ירה חמאס רקטות לעבר ירושלים ביום חגה, אירוע שפתח את מבצע שומר החומות. בהמשך החלו ערביי ישראל במהומות בערים מעורבות ברחבי הארץ. יהודים הותקפו בלב המדינה והמשטרה ומג"ב נפרסו עד הקצה על מנת לעצור את האלימות.
באותו הזמן המשיכו המתנחלים להשתקע באביתר. במקביל החלו מגעים בין דגן, דניאלה וויס ואחרים ובין שר הביטחון דאז בני גנץ, שרת המשפטים איילת שקד וכמובן ראש הממשלה נפתלי בנט, במטרה להגיע להסכם ולמנוע פינוי בכוח מהמקום. דגן התייעץ עם רבנים והציג לתושבים מתווה עליו סיכם עם הממשלה. עיקרו: התושבים יפונו מרצון ללא עימותים, והמדינה תפעל להכשיר את הקרקע ולהקים לאחר מכן ישיבה במקום.
3 צפייה בגלריה
yk13981028
yk13981028
צילום: אלכס קולומויסקי
על אף המהפכות שמבצע סמוטריץ', שמכהן גם כשר במשרד הביטחון, עדיין ישנן חריקות במערכת. אנשי מקצוע שמטפלים בקידום הדברים מסבירים כי השינויים טרם חילחלו עד למטה. "אנחנו עדיין צריכים להתווכח על אישורי תוכניות מול אנשי מנהל", מסביר גורם מקצועי באחת המועצות ביו"ש.
סמוטריץ' בנה מערכת לשליטה ביהודה ושומרון. החשש של המתיישבים כעת הוא מפירוק הממשלה והליכה לבחירות. ישנם עוד שלל תוכניות לעתיד, כמו הכשרת והקמת היישוב חומש מחדש, אישור אלפי יחידות דיור (מהלך שאינו נדרש את אישור הקבינט), הסדרות מעמדן של החוות החקלאיות (אמצעי לשליטה בשטח), עיבוי מרכיבי ביטחון ותשתיות למאחזים שעדיין לא אושרו פורמלית, וגם הכרזות על דונמים רבים של אדמות מדינה (כמו בבקעת הירדן).
מלבד הפעולות המהירות לשינוי המציאות בשטח, מסבירים בסביבתו של סמוטריץ' כי המטרה היא לייצר מצב שבו השינויים שבוצעו אינם הפיכים גם אם תקום ממשלה אחרת. השר יודע לעגן את העברת הסמכויות כך שלממשלה אחרת יהיה קשה להחזיר את הגלגל לאחור.
רק במהלך השבועות האחרונים הועברו סמכויות בין היועמ"ש של המנהל האזרחי ליועמ"ש של מנהלת ההסדרה, שאותה הקים סמוטריץ' על מנת שהתוכניות יעברו בצורה מהירה.
בכל מקרה, המציאות הפוליטית בשלב זה עדיין אינה ברורה. גם החרדים יכולים להפיל את הממשלה. כבר כעת יש קולות לסיום המלחמה בעזה, מה שיפעיל את שעון החול לבחירות. סמוטריץ' כאמור דוהר קדימה – ולא מתכוון לעצור.