בעוד הביקוש לקסדות המציאות המדומה והרבודה — כמו ה"וויז'ן פרו" של אפל וה"קווסט 3" של מטא — מדשדש בשווקים, ודווקא בזמן שהבאזז היותר מדובר בטכנולוגיה הוא הבינה המלאכותית — מרק צוקרברג מסתער מחדש על חזון המשקפיים החכמים שלו. בראיון ליוטיובר קיין סאטר ("קאלאווי") בשבוע שעבר, חשף מנכ"ל מטא כי החברה מתכוונת להציג בקרוב אבטיפוס למשקפי מציאות רבודה (AR) בעלי עדשות שקופות, שיוכלו להציג הולוגרמות — ממש כמו זו שבה הופיעה הנסיכה ליאה בפני לוק סקייווקר ב"מלחמת הכוכבים". האבטיפוס, הבטיח צוקרברג, כמעט מוכן, הוא יהיה "שובר מסגרות" וישנה כליל את הנוף הטכנולוגי. התגובות של כל מי שניסה את המוצר, הוסיף, היו "מסחררות".
2 צפייה בגלריה
yk13982819
yk13982819
(במעבדת הניסויים של הפרויקט. אפקט האייפון | תצלום: מטא)
למי שהתבלבל מריבוי סוגי המשקפיים בתעשייה — החזון של צוקרברג ומטא עוסק בשלושה סוגים של משקפיים חכמים. הראשון והבסיסי ביותר כבר זמין — משקפיים אופנתיים, דוגמת אלו שמטא מוכרת בהצלחה בשיתוף "ריי-באן", הכוללים סאונד, מיקרופון ומצלמה, עם עדשות רגילות ללא מסכים, שחוסכים את הצורך לשלוף את הסלולרי כדי לצלם. השלב הבא יכלול משקפיים דומים, רק עם תצוגה עילית קטנה על העדשות, שתאפשר לקבל הודעות ולהשיב להן ולתקשר עם הצג. משקפי ה-AR עם התצוגה ההולוגרפית המלאה צפויים להיות השלב השלישי, שכבר יאפשר לתקשר ויזואלית עם חברים בכל מקום בעולם, כאילו היו בחדר שלכם.

סגירת מעגל

כבר לפני שנה אמר אנדרו בוסוורת', סמנכ"ל הטכנולוגיה של מטא וראש חטיבת Reality Labs שלה, שחוגגת השנה עשור לקיומה, כי משקפי המציאות הרבודה שמפתחת החברה יהיו "פיסת הטכנולוגיה המתקדמת ביותר על פני כדור הארץ בתחום". המטרה הסופית היא מכשיר שיכול להחליף את הטלפון בממשק שלא דורש שימוש בידיים, ומספק גישה לכל מידע. אם ההבטחה החדשה תתגשם, זו תהיה סגירת מעגל שנפתח בספרי (ובסרטי) המדע הבדיוני של שנות ה-70 וה-80: שיחות וידיאו, עוזרות אישיות, טלפונים אלחוטיים ומכוניות שנוהגות בעצמן — בכולם הפנטזיה הפכה כבר למציאות, והולוגרמות בשידור חי יוכלו להוות השלמה נאה לרשימה. ככל הנראה, מטא תציג אבטיפוס ראשון של המשקפיים, המכונים בחברה בשם הקוד "אוריון", בכנס השנתי שלה בסתיו הקרוב, Meta Connect. השקה בשווקים לא צפויה לפני 2027, אבל צוקרברג חולם שהיא תיצור אז את "אפקט האייפון" ששינה את העולם.
2 צפייה בגלריה
yk13981927
yk13981927
משקפי "מטא ריי-באן"
מטא רכשה עם השנים ניסיון עצום בתחום המציאות הרבודה והמציאות הווירטואלית (VR). קסדות "קווסט 3" שלה הם כבר הדור הרביעי של מה שהתחיל כ"אוקולוס קווסט", וכוללות מארג מורכב של מצלמות וחיישנים המשלבים בין תכנים שנוצרו במחשב לבין סביבת העולם האמיתי. רק שגם ה"קווסט 3" וגם המתחרה מבית אפל, ה"וויז'ן פרו" — שתיהן יצירות מופת טכנולוגיות — גדולות ומסורבלות, ואינן מיועדות לחבישה יומיומית ברחוב. תמונות העולם החיצון מתקבלות בהן בזכות מצלמות המותקנות בחלקן החיצוני, ועליהן מולבשות תמונות שנוצרו על ידי המחשב ליצירת המציאות הרבודה. והן אינן שקופות כמובן.
במקביל, מטא עובדת כבר שנים גם על משקפי AR עם עדשות שקופות הנראים (כמעט) כמו משקפיים רגילים, שיכולים להציג מציאות משולבת וניתן להרכיב אותם במשך שעות מבלי להתנתק מהמציאות. לשם כך היא עושה שימוש בטכנולוגיית ההולוגרמה. בניגוד לתלת-ממד בקולנוע, שם מוצגת לכל עין תמונה שונה מעט, כך שהמוח מפרש את ההבדל בין התמונות כשינויי עומק — ההולוגרמה מבוססת על תכונות האור; היא משמרת מידע על האור המגיע מהאובייקט המצולם, ומציגה אותו מחדש.
חלק מהפיתוח במעבדות Reality Labs, מבוצע בישראל. דדי גדות, דירקטור מחקר יישומי ופיתוח, שמנהל ממגדלי שרונה את הפעילות העולמית של תת-הקבוצה החשובה ביותר במעבדות, סיפר על פרויקט "אוריון" בראיון שהעניק ל"ממון" לפני שנתיים: "החזון שלנו", אמר, "עוסק במשקפי AR, שיהיו שקופים ודקיקים בדיוק כמו שלך, ואפשר יהיה לראות דרכם באופן מלא גם את העולם האמיתי, גם אלמנטים וירטואליים לגמרי, וגם שילוב של שניהם".

קלפים עם חבר

"אנחנו מתמקדים עכשיו בבניית הגרסה הצרכנית המלאה של המוצר", אמר צוקרברג. לדבריו, בינתיים המכשיר הוא "לא הכי מסוגנן" וככל הנראה יהיה בעל מסגרות עבות יותר משל משקפיים רגילים, אך מדובר "במשקפיים מובהקים". מבחינתו, זו תהיה אולי גם דרך להחיות את חזון המטאברס שלו: רוצים לשחק קלפים עם חבר מעבר לים? השתמשו בחפיסה וירטואלית. בשני הצדדים תוכלו להרים את הקלפים ולשחק בהם כאילו היו אמיתיים. תוכלו גם לעבוד יחד ואפילו לצייר במשותף על אותו בד ציור.
ואיך יעקבו המשקפיים אחרי התנועות שלכם? בסופו של דבר, הם יכללו תכונות מעקב עיניים וידיים, אך הגרסאות הראשונות עשויות להסתמך על בקר — מעין צמיד שיקלוט את תנועת היד והאצבע שלכם. כך תוכלו להפעיל פקודות, להקליד מילים בלוח מקשים וירטואלי, ולקיים אינטראקציה עם אובייקטים כמו הקלפים. ¿
בניגוד לתלת-ממד בקולנוע, שם מוצגת לכל עין תמונה שונה — ההולוגרמה משמרת מידע על האור המגיע מהאובייקט המצולם, ומציגה אותו מחדש