דריכות במערכת המשפטית והפוליטית מול שתי יוזמות חקיקה הקשורות למהפכה המשפטית: הראשונה היא הצעתו של יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שעברה אתמול בוועדת השרים לחקיקה ונועדה להעביר את בחירת נציב התלונות על שופטים מהרשות השופטת לכנסת, בניגוד לעמדת הרשות והיועמ"שית. השנייה, שתעלה לדיון הבוקר בוועדת החוקה, מציעה כי ראש הממשלה יהיה זה שיבחר את נציב שירות המדינה, ולא ועדת איתור. גלי בהרב-מיארה טוענת כי ההצעה אינה חוקתית.
1 צפייה בגלריה
yk13982534
yk13982534
(גלי בהרב־מיארה | צילום: יואב דודקביץ)
במהלך ישיבת הממשלה אתמול השתלחו שרים ביועמ”שית ובמשנה שלה גיל לימון, שהתייחס בדיון להרכב הוועדה לבחירת נציב שירות המדינה: "שהממשלה תקבל את ההמלצה להקים ועדת איתור וננהל שיח על הרכב הוועדה".
השרה גילה גמליאל הגיבה: "אני מאוד אוהבת ומעריכה אתכם, אבל הלכתם צעד אחד רחוק מדי". השר שלמה קרעי אמר: "זה ניגוד עניינים חמור. אני רואה כאן ניסיון לכבוש בכוח הזרוע את המעוז של נציבות שירות המדינה. לא יכול להיות שהממשלה מתפרקת מסמכויותיה".
נציגי היועמ”שית הבהירו כי אם הממשלה לא תסכים למהלך, הם לא יוכלו להגן על כך בבית המשפט. כמה שרים טענו שמשרד היועמ"שית יצר מנגנון שלא היה ולא נברא. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "בסוף זה ויכוח על מהות הדמוקרטיה”. השר בצלאל סמוטריץ' אמר: "הטיעונים שגיל לימון מציג לא עוברים סמסטר א' בפקולטה למשפטים. אין עקיבות לוגית ואין קוהרנטיות, זה אפילו לא ברמה של ילד בן 12 או מלצר". ראש הממשלה נתניהו הגיב: "אני לא מקבל את האמירה על המלצר. תדבר בצורה מכבדת, בלי הטחת עלבונות". נתניהו אף פנה ללימון: "אל תירא ואל תחת".
השר דודי אמסלם הרים את קולו: "בסופו של דבר שר לא יכול להחליט על שום דבר ואין כמעט תחום שאתם לא מתערבים בו. הופכים את השרים ללא רלוונטיים. גיל לימון הוא האדם הכי מסוכן במדינה. לפטר אותו ואת היועמ"שית".
בתוך כך, בוועדת שרים לענייני חקיקה אושרה אתמול גם הצעת החוק של רוטמן, שתקבע מגבלות משמעותיות ותצמצם את הסמכות של שב”כ להכניס אזרח ישראלי למעצר מנהלי. על פי ההצעה, לא ניתן יהיה לעצור אדם במעצר מנהלי, אלא אם כן יש לשר הביטחון יסוד סביר להניח כי האדם חבר בארגון טרור ששם לו למטרה לפגוע בעצם קיומה של המדינה או לבצע מעשי טרור באזרחיה.