נשיא ארצות-הברית, ג׳ו ביידן, בילה את סוף השבוע שאחרי אחד מרגעי השפל הגדולים בקריירה שלו עם בני משפחתו בקמפ דייוויד. סוף השבוע המשפחתי המורחב, כולל ילדיו ונכדיו של הנשיא, תוכנן מזמן ומיועד לצילום מסורתי של הביידנים, אבל האווירה והשיחות במהלכו היו שונות לגמרי מהצפוי.
לפי דיווח ברשת NBC, ביידן ומשפחתו ידונו ״בעתיד הקמפיין״. מקורביו מספרים כי העימות הותיר את ביידן מושפל, נטול ביטחון ומודע היטב לכך שתמונות המסך החצוי מהעימות יישארו בארכיון לנצח.
1 צפייה בגלריה
yk13982169
yk13982169
(ג'ו וג'יל ביידן בסוף השבוע | צילום: Evan Vucci, איי־פי)
"האדם היחיד שיש לו השפעה אולטימטיבית עליו היא הגברת הראשונה", אמר אחד ממקורביו, "אם היא תחליט שצריך לשנות את המסלול, יהיה שינוי כמובן“. מקור אחר אמר ל-NBC כי המפגש בקמפ דייוויד לא היה פגישה משפחתית רשמית. ״כל דיון על הקמפיין צפוי להיות לא רשמי, אף אחד לא יושב לדיון רשמי או נחרץ בנושא".
ביידן הגיע לקמפ דייוויד אחרי יומיים בהם השתתף בשבעה אירועי קמפיין בארבע מדינות, לוח זמנים שניסה להראות כי יש לו מספיק כוח לקצב של הקמפיין, אבל לא פחות מכך — ניסה להציל את עצם המועמדות שלו. הקצב המטורף של האירועים רק הבהיר את גודל הפאניקה אליה נכנס הקמפיין, שאחת הביקורות הקשות ביותר נגדו היא עד כמה הוא סגור, מבודד ואטום לקולות מבחוץ. גם בגלל זה, ההופעה של ביידן ביום חמישי הדהימה את המקורבים אליו.
בוושינגטון פוסט דיווחו אתמול כי אפילו היועצים הקרובים ביתר של ביידן היו המומים מההופעה שלו בעימות, וכי הם מעולם לא ראו אותו ככה. לפי הדיווח, כבר מההתחלה הם לא הבינו למה תשובתו של הנשיא לשאלה בנושא הגיל היתה שונה לגמרי ממה שעבדו עליה יחד כל השבוע.
ביידן, מצידו, שמח לקבל ביום שישי תמיכה פומבית מצד הנשיאים לשעבר, ברק אובמה וביל קלינטון. באירוע גיוס כספים עבור הדמוקרטים בבית הנבחרים בניו-יורק, אמר אובמה לתורמים כי ״היה לנו לילה קשה, אבל המשימה הדחופה היחידה היא לנצח את טראמפ״.
כמה חברי קונגרס דמוקרטים הביעו באופן פרטי חשש כי בשלב הזה ביידן כבר אינו מסוגל לנצח, אבל עדיין נותר פער גדול מאוד בין ראשי המפלגה לבין המצביעים הדמוקרטים, שבמשך יותר משנה הביעו דאגה לגבי כשירותו של ביידן לכהונה נוספת, וככל הידוע אין כרגע מהלכים של ממש להחלפתו.
בסוף השבוע המשיך מחנה ביידן בניסיונות למזער נזקים, תוך שהוא מציג סכומי גיוס כספים גבוהים (33 מיליון דולר מאז יום חמישי) וסקרים שהראו כי התמונה לא השתנתה. אבל ראשי הקמפיין יודעים שהם יצטרכו לשלוף טריק יוצא דופן כדי לשנות את הנרטיב — ולא בטוח שיש להם אחד כזה. בשיחות עם תורמים ותומכים, אמרו אנשי ביידן כי אין כרגע אלטרנטיבה והדמוקרטים צריכים להישאר ממוקדים באיום הנשקף מדונלד טראמפ.
מושל ניו-ג׳רזי, פיל מרפי, שאירח בשבת אירוע גיוס כספים עבור ביידן, סיפר ל"הניו יורק טיימס" כי הטלפון שקיבל מאנשי ביידן היה "הכרה בכך שהיה להם לילה קשה, אבל גם תזכורת שהיו להם ארבע שנים מוצלחות. הם צריכים להכות עכשיו בחוזקה על דוושת הגז".
באירוע הציג מרפי את ביידן כ-Comeback Kid (ילד הקאמבק), במה שעשוי להיות הקו של הקמפיין מעכשיו. התשובה לשאלה האם ביידן מסוגל להצדיק את הקו הזה, נותרה מוטלת בספק גדול.