הדיון שנערך אמש בפיקוד הדרום, בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובהשתתפות בכירי צה"ל ומערכת הביטחון, הוגדר רשמית כ"סטטוס הערכת מצב עם צה"ל", אך בפועל הוא עשוי להיות בעל השפעה גם על עסקת חטופים, אם המגעים השקטים יבשילו שוב לכדי משא ומתן ממשי.
למעשה, אחת ממטרות הדיון הייתה לאשר בקרוב מעבר של הלחימה ברפיח, מפעולה עצימה במסגרת שלב ב' של המלחמה, לשלב הפשיטות החוזרות, כדי להעמיק את הישגי הפגיעה בחטיבת חמאס המקומית.
1 צפייה בגלריה
yk13982099
yk13982099
(צה"ל פועל ברצועה, אתמול | צילום: דובר צה"ל)
בכך עשוי להסתיים, באיחור גדול מהמתוכנן, התמרון של צה"ל ברצועת עזה, כתשעה חודשים מפרוץ המלחמה. שלב ג', שבמהלכו פושטות חטיבות סדירות של צה"ל על יעדי חמאס שטופלו חלקית בתמרון, החל כבר לפני כחמישה חודשים, בעיקר בצפון הרצועה.
בסוף השבוע האחרון החלה פשיטה חוזרת של אוגדה 98, עם שתי חטיבות – חטיבה 7 של השריון וחטיבת הצנחנים – בשכונת שג'עייה, ואילו על שכונת זייתון שבעיר עזה פשטו הכוחות בחודשים האחרונים כבר כמה פעמים.
לפי התוכניות הראשוניות של צה"ל גם המעבר לשלב ג' ברפיח היה אמור להתרחש עוד באזור פברואר, אלא שתחילת הפעולה שם נדחתה ונמרחה במשך שבועות ארוכים, הן בגלל התנגדות אמריקאית ומצרית נחרצת והן בגלל חששות שהיו בישראל מפני גדודי חמאס בעיר הדרומית של הרצועה. בפועל, לפי מח"טים ומג"דים שנלחמים ברפיח, לא הייתה שם התנגדות יוצאת דופן בלחימה. בסופו של דבר הצליח צה"ל לפנות את מרבית האוכלוסייה מרפיח ומציר פילדלפי צפונה, ולהיכנס פנימה, בהנחיית הקבינט, רק עם אוגדה אחת (162) ולא עם שתי אוגדות כמתוכנן, כדי לפרק את מסגרות חמאס בשכונות העיר, כמו שאבורה, ברזיל, אם.פי.קיי, ייבנה, ותל אל-סולטאן הסמוכה לחוף הים, שבה מתרכז המאמץ בימים אלו כאקט עיקרי אחרון.
המטרה שהוגדרה לכוחות הייתה לפגוע בתשתיות של חטיבת חמאס בהיקף של 50-60 אחוזים, ובמשך חודש וחצי של פעולה, לפי נתוני אוגדה 162, נהרגו או נפגעו בפעולה כ-700 מתוך כ-3,000 פעילי חמאס של חטיבת רפיח. האחרים ברחו צפונה, בעיקר לחאן-יונס שממנה נסוג צה"ל לפני כשלושה חודשים, או שהם מסתתרים במנהרות כחוליות גרילה קטנות.
מעבר לשלב ג' של המלחמה, לכשיתרחש, יאפשר ליותר כוחות בצה"ל להיערך לאפשרות של פעולה צבאית נרחבת בצפון, נגד חיזבאללה, אך בכל מקרה בצבא ממליצים להמשיך ולאחוז קרקעית בציר פילדלפי שבין רפיח לסיני, ולאו דווקא כקלף מיקוח כמו פרוזדור הביתור נצרים בצפון הרצועה, שמונע מכמיליון פלסטינים לשוב לבתיהם בצפון הרצועה.
בצה"ל מעריכים שתידרש לפחות עוד חצי שנה כדי לגלות, לחקור ולהרוס את העשרות הרבות של מנהרות ההברחה והלחימה שמתחת לציר פילדלפי, שרבות מהן – לפי עדויות של מפקדים בשטח שאחראים על הפעולה – גם מולכדו "במטעני חבלה גדולים שכמותם טרם ראינו". האחיזה הקרקעית בציר הגבול שבין הרצועה למצרים, שנמתח לאורך של כ-15 קילומטרים, תחייב המשך לגיטימציה לכך ממצרים ומארה"ב, שכן ישראל התחייבה לפרק זמן מוגבל של פעולה ברפיח.
על פי מה שהוצג אמש לנתניהו בדיון, שלב ג' למעשה יאפשר לישראל אורך נשימה משמעותי. צה"ל מתכנן את הלחימה רצועה בראייה של חודשים רבים קדימה, שבהם הוא ימשיך להפעיל מאמצים מבצעיים ומודיעיניים בצורות שונות. על פי התוכנית, כוחות צה"ל לא ייצאו מרצועת עזה, אלא ישמרו נוכחות צבאית במסדרון נצרים, בציר פילדלפי, ובמעבר רפיח, באופן שיאפשר שליטה מבצעית והוצאה של מבצעים לעומק הרצועה, בדגש על חיסול בכירים בסיכולים ממוקדים והשמדת תשתיות.

18 חיילים נפצעו

בגבול הצפון נמשכה גם אתמול הלחימה. כטב"ם נפץ ששוגר לצפון רמת הגולן פצע 18 חיילי צה"ל, אחד מהם באורח קשה. שלושה מהפצועים פונו במסוק אל המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. השלושה טופלו בחדר הלם, והפצוע קשה הוכנס זמן קצר לאחר הגעתו לחדר הניתוח.
מצבם של שני הפצועים הנוספים הוגדר קל עד בינוני. מבית החולים נמסר שהם נמצאים בהכרה וסובלים מפגיעת רסיסים. במהלך הערב הובא נפגע נוסף, גם הוא בהכרה, ואושפז להשגחה.
בתגובה תקפו אמש מטוסי מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון. בין המטרות שהותקפו עמדת תצפית של חיזבאללה במרחב מרכבא ומשגר במרחב עייתא א-שעב, שממנו בוצע שיגור היום לעבר צפון הארץ. בנוסף, כוחות צה"ל ביצעו ירי ארטילרי להסרת איום לכמה מרחבים בדרום לבנון. ראש מועצה אזורית גולן, אורי קלנר, אמר אמש התייחס בעקבות כטב"ם הנפץ, שה"משוואה" הנוכחית מול חיזבאללה חייבת להשתנות: "היום אחרי הצהריים התרחש אירוע מורכב וקשה במרחב הצבאי בצפון הגולן. המשוואה שלפיה כל תקיפה של צה"ל בלבנון גוררת אחריה תגובה בגולן - איננה מקובלת עלינו, ואנו דורשים מהמדינה ומהצבא לשבור משוואה זו ולספק ביטחון לתושבי הגולן".
אתמול לקח חיזבאללה אחריות גם על ירי של רקטה כבדה מסוג בורקאן לעבר מפקדת עוצבת הגליל בבירנית. לטענת ארגון הטרור הירי נעשה בתגובה לתקיפות של צה"ל בכפר חולא בדרום לבנון.

מצוקת המורים מהצפון

ברקע הלחימה בצפון, שעלולה אף להתפתח למלחמה מול חיזבאללה, פנתה אתמול מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, במכתב תלונה לשר החינוך יואב קיש.
לטענת בן דויד הגיעו אליה עשרות פניות של עובדי הוראה שפונו על ידי המדינה מיישוביהם בצפון - וכעת מקבלים שיחות ממפקחים וממנהלי בתי ספר, שמאיימות שתקן המשרה שלהם יבוטל, אם לא ישובו ללמד בבתי ספר שבהם לימדו או במרכזי פינוי בגליל העליון.
"מדובר בהתנהלות כוחנית שנעשית בשיחות טלפון לעובדי הוראה מוחלשים, שמלכתחילה מצבם הנפשי מעורער כי הם פונו מבתיהם", כתבה בן דויד. "הלחץ שמופעל עליהם על ידי מנהלים במחוז צפון מעמיד אותם במצב בלתי אפשרי שבו הם נדרשים לפגוע במרקם החיים העדין של משפחתם - ולהוציא את ילדיהם האישיים ממסגרות החינוך שנקלטו בהן מאז הפינוי, או לאבד את עבודתם ושכרם", טענה.
על פי מזכ"לית הסתדרות המורים, השיחות מלוות באיום "לביטול תקן משרה" - כלומר, פיטורים - אם המורה, הגננת או עובד ההוראה לא ישובו לאזור, ומדובר בעובדים שפונו מבתיהם לפני תשעה חודשים - והשתקעו במקומות מרוחקים, חלקם יותר מ-32 קילומטרים מבית ספרם המקורי. "לטענת המנהלים והמפקחות, כדי להמשיך לקבל שכר, עובדי ההוראה צריכים למצוא לעצמם מוסד לימודי שיש בו תקן פנוי, היות ובית הספר המקורי זקוק לתקן שלהם לצורך קליטת מורה חלופית", הסבירה בן דויד.
בן דויד דורשת ממשרד החינוך למצוא פתרון למורים המפונים, כשם שנמצא פתרון יצירתי לתלמידים, שמאפשר להם רישום כפול לבתי הספר והגנים. "לא ייתכן שעובדי הוראה שפונו מביתם על ידי המדינה, יחויבו לחזור לאזור מלחמה שאין בו מערכות חינוך ובריאות תקינות ושירותי ציבור אחרים או יצופה מהם למצוא דיור חלופי ומסגרות חינוך חלופיות לילדיהם ולטלטל את כל משפחתם טלטלה נוספת רק כי משרד החינוך מאיים על משכורתם", כתבה. ממשרד החינוך נמסר: "שיבוץ עובדי ההוראה במסגרות החינוך ייעשה בהתאם לצורך החינוכי, לכללים ובהתאם למיקומם הנוכחי של עובדי ההוראה. ההנחיות המפורטות יפורסמו בהקדם".