רק לפני שנה וחצי נכנס לדאונינג 10 רישי סונאק, ובמינויו כראש ממשלה פרץ כמה מחסומים: הוא האדם הלא-לבן הראשון בתפקיד, הראשון ממוצא הודי, ראש הממשלה העשיר בהיסטוריה וגם אחד הצעירים שבהם. אך יש סיכוי גבוה מאוד שסיפור הסינדרלה הפוליטי הזה יסתיים ביום חמישי הקרוב.
1 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מכריז על בחירות מחוץ ל דאונינג 10
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מכריז על בחירות מחוץ ל דאונינג 10
רישי סונאק
(צילום: HENRY NICHOLLS / AF)
לפי כל הסקרים, אחרי 14 שנות שלטון רצופות של המפלגה השמרנית, בריטניה שהולכת ביום חמישי לקלפיות צפויה להחליפה במפלגת הלייבור. על פי הסקרים, הלייבור בראשות קיר סטארמר המתון צפויה לזנק מ-205 מושבים בפרלמנט כיום לבין 422 ל-456 מושבים, דבר שיאפשר לה למשול ברוב מוחלט (יש 650 מושבים בסך הכל). ואילו השמרנים צפויים לפי הסקרים להתרסק מ-344 מושבים שהשיג לה בוריס ג'ונסון ב-2019, לכ-72 עד 140 מושבים, בין רבע לפחות מחצי ממושביהם היום.
בבריטניה נהוג שראש הממשלה המפסיד עוזב את המעון הרשמי בדאונינג 10 בסוף יום הבחירות או ביום אחרי. לכן כשאתמול התייצב סונאק בן ה-44 לסבב ראיונות עם עיתונאים, רבים תהו אם זה יום ראשון האחרון שלו בתפקיד. סונאק התעקש בסדרת ראיונות כי "מצבה של הממלכה טוב היום מאשר ב-2010", אז עלו השמרנים לשלטון אחרי ניצחון על הלייבור. הוא טען כי שלל הצרות והקשיים הכלכליים בממלכה הם תולדה של תהליכים חיצוניים כמו הקורונה והמלחמה באוקראינה.
אך פרשנים פוליטיים בבריטניה מאוחדים בדעתם כי בבריטניה יש "עייפות מהשמרנים" אחרי 14 שנות שלטון וכעס על תחלופת ראשי הממשלה הגבוהה, המצב הכלכלי והברקזיט. סונאק זוכה לפחות תיעוב מכמה מהדמויות במפלגה, אך הוא גם לא נחשב לכריזמטי או אהוד במיוחד.