החדשות שהגיעו ביום רביעי מבוליביה היו תמוהות: בתוך שעות ספורות התארגנה לה הפיכה צבאית עלובה שכללה כמה כלי רכב משוריינים שהשתלטו על כיכר אחת בבירה לה-פאס, והיא דוכאה עוד באותו ערב בלי ירייה אחת. כעת טוען הגנרל שהוביל את ההפיכה התמוהה: "הנשיא הזמין את ההפיכה, ביקש שנביא לו פופולריות". הנשיא מכחיש זאת בתוקף.
הגנרל חואן חוסה זוניגה הסביר כי הנשיא לואיס קיווה להצטייר כך כמגן הדמוקרטיה. "ניסיון ההפיכה" החל כשקבוצה של כ-200 חיילים בראשות זוניגה הגיעה לארמון הממשלה וצרה עליו. רכב צבאי משוריין ניגח את שער הכניסה לארמון, אך מעבר לכך לא נורו יריות ולא התגלעו עימותים. בשלב מסוים יצא הנשיא בן ה-60 אל זוניגה והורה לו לסגת: "אני המפקד שלך", אמר, "הסג את כל כוחותיך מיד, גנרל". השניים התווכחו כמה דקות, ובסופן נסוג זוניגה ועזב את המקום.
1 צפייה בגלריה
yk13982280
yk13982280
(הפיכת בוטיק. הנשיא ארסה חוגג את "נצחונו" בתום ניסיון ההפיכה | צילום: Juan Karita, אי־פי)
כעת זוניגה העצור טוען כי הנשיא ארסה עצמו ביקש ממנו "לעשות לו טובה" ו"לביים משהו", על רקע המצב הכלכלי הירוד שבו מצויה בוליביה.
באופוזיציה הבוליביאנית נשמעו בימים האחרונים קריאות להקים ועדת חקירה שתבדוק את הטענות. בני משפחותיהם של חלק מהחיילים והקצינים שנעצרו עם זוניגה הביעו בסוף השבוע זעזוע ממעצרם, והדגישו כי העצורים לא ידעו דבר על המזימה. לטענתם הם רק מילאו פקודות, ולחלקם אף נאמר שהם משתתפים רק בתרגיל צבאי.
אגב, מאז צאתה של המדינה לעצמאות ב-1825 ידעה בוליביה לא פחות מ-190 הפיכות.