זה היה אמור להיות מהלך פוליטי מבריק, שיחזק את שליטתו של מקרון בפוליטיקה הצרפתית בבחירות בזק. כעת מתברר כי נשיא צרפת הביא במו ידיו לחיזוק הימין הקיצוני, שקרוב יותר מאי פעם להשתלטות על האסיפה הלאומית (הפרלמנט הצרפתי) ולמינוי ראש ממשלה מהימין הקיצוני.
דרמה בבחירות לאסיפה הלאומית בצרפת: "האיחוד הלאומי", מפלגתה של מרין לה פן, זכתה לפי המדגמים ב-34% מקולות הבוחרים בסיבוב הראשון בבחירות הבזק, ובכך כמעט מכפילה את כוחה לעומת הבחירות הקודמות ב-2022. איחוד מפלגות השמאל – בהובלת מפלגת "צרפת המורדת" הרדיקלית והאנטי-ישראלית של ז'אן לוק מלנשון – הופך לכוח השני בגודלו בצרפת עם כ-28%, ואילו קואליציית מפלגות המרכז של הנשיא מקרון, "ביחד", מתרסקת ומגיעה שלישית עם 22%. "הרפובליקנים", שבעבר היוותה את מפלגת השלטון מהימין עם מנהיגים כסרקוזי ושיראק, קיבלה רק כ-10%.
2 צפייה בגלריה
yk13982441
yk13982441
(צילומים: YARA NARDI, אי־אף־פי)
עם זאת, תמונת המצב הפוליטית המלאה תתברר רק בשבוע הבא: ביום ראשון הקרוב יתקיים הסיבוב השני, קרי בחירות חוזרות בכל המחוזות שבהם לא הוכרז מנצח בסיבוב הראשון, דבר המתאפשר רק עם השגת מעל 50% מהקולות. במרבית המחוזות יתמודדו שוב שניים ואף שלושה מועמדים על אחד מ-577 המושבים בבית הנבחרים הצרפתי. סביר שחלק מהמפלגות יוותרו על מועמדים כדי למנוע ניצחון מאחד מיריביהן. לכן רק בשבוע הבא יידעו הצרפתים אם למפלגת הימין הקיצוני יש רוב באסיפה הלאומית – כלומר מעל ממחצית המושבים, שהם 289 מושבים – ותוכל להקים ממשלה בראשות ז'ורדן ברדלה בן ה-28, שיהפוך אז לראש הממשלה הצעיר בתולדות צרפת. הוא כבר הודיע כי לא יקבל עליו את המשרה ללא רוב כזה, דבר שבהחלט צפוי להמריץ הן את התומכים והן המתנגדים לו.
בסיבוב הראשון נרשמה השתתפות שיא מאז 1978 – כ-66% מכלל בעלי זכות הבחירה בצרפת הצביעו. כזכור, בחודש שעבר החליט נשיא צרפת עמנואל מקרון על עריכת בחירות בזק לאחר ניצחונן של מפלגות האיחוד הלאומי וקואליציית השמאל בבחירות לפרלמנט האירופי. מקרון קיווה כי האזרחים, הסולדים בדרך כלל ממפלגות הקיצון, יתגייסו להציל את המרכז השפוי – אך התבדה.
2 צפייה בגלריה
yk13982487
yk13982487
צילום: FRANCOIS LO PRESTI, איי-אף-פי
שתי דקות לאחר שעלו המדגמים פירסם מקרון הצהרה שבה ניסה להמריץ כבר מעכשיו את המצביעים לסיבוב השני: "אחוז ההשתתפות הגבוה בסיבוב הראשון... מעיד על חשיבות הבחירות הללו בעיני כל האזרחים ועל רצונם ליתר בהירות במצב הפוליטי", הצהיר מקרון. "בחירתם הדמוקרטית מחייבת אותנו. כעת בסיבוב השני הגיעה העת לקואליציה רחבה, דמוקרטית ורפובליקנית נגד האיחוד הלאומי".
לה פן, שנבחרה כבר בסיבוב הראשון במחוז שלה, הכריזה כי זהו "השלב הראשון בהחלפת הממשלה".