סך ההשקעות בהייטק הישראלי ברבעון האחרון, בצל המלחמה, היה הגבוה ביותר מאז סוף 2022 – 2.8 מיליארד דולר. כך עולה מדוח מכון המחקר RISE Israel (לשעבר SNPI) לרבעון. עם זאת, מגמת הירידה המדאיגה במספר המשקיעים הזרים נמשכת.
הדוח מציין עם זאת, כי העלייה בהשקעות בתקופה זו לא ייחודית לישראל ונרשמה גם בארה"ב ובאירופה, וכי יותר מ-60% מסך ההשקעות היו בשש חברות בלבד שהמטות שלהן ממוקמים בארה"ב. בלעדיהן, סך ההשקעות בתקופה זו היה מסתכם רק במיליארד דולר. הוא גם מזהיר מהסכנה הגוברת לביטול ההשתתפות של ישראל בתוכניות המו"פ האירופיות: מתחילת התוכנית גופים ישראליים קיבלו מענקים משמעותיים בגובה של כ-3.15 מיליארד יורו.
במספר המשקיעים הזרים בחברות הייטק ישראליות ניכרת ירידה של 18% בחצי השנה האחרונה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בקרב המשקיעים הישראלים נרשמה ירידה של 22%. אגב, כ-70% מבין גופי ההשקעה הזרים והקרנות הזרות הפעילים בישראל ב-2024 הם אמריקאיים.
RISE Israel מצביע גם על מגמה מדאיגה נוספת: מספר ההנפקות של חברות טכנולוגיה ישראליות נמצא בירידה מתמדת, שהיא חדה גם בהשוואה לירידות בנאסד"ק.
פרק מיוחד בדוח מוקדש לסכנה המרחפת על קשרי המדע והחדשנות עם אירופה, ועל השתתפותם של גופי מחקר ופיתוח מישראל בתוכניות המו"פ השונות שלה. מאז החלה ישראל להשתלב בתוכניות המו"פ האירופיות, גופים ישראליים (כולל אוניברסיטאות, מוסדות מחקר וחברות טכנולוגיה) קיבלו מענקים בגובה כ-3.15 מיליארד יורו. מתוך סכום זה, יותר מ-1.9 מיליארד יורו הוענקו לשבעה מוסדות אקדמיים (מכון ויצמן, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטאות ת"א, בר-אילן, בן-גוריון, חיפה והטכניון). בשנת 2023, אוניברסיטת ת"א והאוניברסיטה העברית אף היו ברשימת 10 האוניברסיטאות האירופיות שקיבלו את המענקים הגבוהים ביותר באותה שנה (כ-50 מיליון יורו כל אחת).
מנכ"ל RISE Israel, אורי גבאי, אמר אתמול כי גם אם ניכרת התאוששות יחסית של ההייטק הישראלי אחרי תקופה ארוכה של משבר, יש סימנים מדאיגים, כמו הירידה במספר המשקיעים וסימני השאלה סביב קשרי החדשנות עם אירופה. "ככל שהמצב הביטחוני הופך לקבוע, גם ההייטק יתייצב על רמת פעילות נמוכה ביחס לעבר. אם ממשלת ישראל רוצה להחזיר באופן הדרגתי את ההייטק לרמת הפעילות של לפני המשבר, עליה להשקיע בו תקציבים גדולים יותר, ובעיקר בסטארטאפים בשלבים הראשונים שלהם".