בפיקוד המרכז ובאוגדת איו"ש שוברים את הראש איך להתמודד עם איום המטענים במחנות הפליטים. העובדה כי אחרי הרבה זמן חיילים נפגעו מפיצוץ מטען חבלה במחנות הפליטים, תוך ימים בודדים, גורמת לפיקוד לחשוב מחדש בכל הקשור לפעילות בלב המחנה. עם זאת דבר אחד ברור, האירועים הללו רק ממחישים את העובדה שהפעילות ההתקפית במחנות הפליטים חייבת להימשך ואף בקצב גבוהה יותר.

הגנה והתקפה

איום המטענים באיו"ש הוא לא חדש. נראה כי המחבלים במחנות הפליטים מתחילים ללמוד את הפעילות של צה"ל, את צירי הכניסה והיציאה וגם את אופי ודפוס הפעולה ומנסים להגיב בצורות שונות. גם באוגדת איו"ש מנסים מעת לעת לשנות את דרכי הפעולות ונוקטים בשיטות שונות של הטעיה. אלו משחקי חתול ועכבר מאוד מסוכנים. למעשה המאמץ הצבאי מתמקד בשני אלמנטים במקביל - התקפה והגנה, או אם נרצה מניעת כניסת אמל"ח שובר שוויון לתוך המחנות. בעניין ההתקפי ולאחר תקופה ארוכה שצה"ל נמנע מלהיכנס לתוך מחנות הפליטים, דבר שגרם לגדודי המחבלים לצבור נשק אומץ תחכום וכסף, השתנתה המגמה בפיקוד המרכז. לא מעט ביקורת הופנתה לעבר אלוף הפיקוד בכל בקשור לפעילות צה"ל במחנות לפני המלחמה. אלא שמאז 7 באוקטובר ישנם רצף מבצעים בלב המחנות לכל אורך גזרת יהודה ושומרון עם דגש כמובן על צפון השומרון - שכם ג'נין וטולכרם.
הפעילות ההתקפית כוללת מאמץ מודיעני נרחב של שב"כ וגורמים נוספים שמנסים לאתר את מיקומם של הנחות המטענים. לשם כך צה"ל עושה שימוש בכלים כבדים בכדי לחשף צירים שבהם ייתכן ויהיו מטעני חבלה. בנוסף מבצעים כוחות צה"ל סריקות בבתים לאיסוף אמל"ח מסוגים שונים, כולל מטעני חבלה שאותם מכינים בייצור עצמי בכל בית עם ציוד יחסית פשוט והדרכה באינטרנט. נקודה נוספת ומשמעותית ביחס להתקפה היא סד"כ שנמצא בפיקוד המרכז. בתחילת המלחמה הועבר לפיקוד צק"ח התקפי שכל משימותיו היו פעולות התקפיות במחנות הפליטים. הכוח הזה נגרע מאיו"ש מאילוצי סד"כ בגזרות נוספות וכעת על מנת להוציא מבצע חטיבתי יש לאגור יחידות ולוחמים מהכוחות שנמצאים תדיר בגזרה ועסוקים במהלך היום במשימות של הגנה על הצירים והיישובים. יציאה למבצע שכזה מכריחה את הפיקוד הבכיר לתעדף משימות ולהוריד עמדות שונות מעת לעת.
בגזרת ההגנה מוטרדים מאוד בצה"ל מהניסיונות הבלתי פוסקים של איראן, חמאס וארגוני טרור נוספים להכניס לאיו"ש נשק שובר שוויון. בין היתר משגרי אר-פי-ג'י ועוד כלים שונים. "אתה יכול לתאר לעצמך מה חלילה יקרה אם יהיה למחבלים משגרי אר-פי-ג'י במחנות הפליטים כמו ברצועת עזה?" מסביר גורם ביטחוני. מעת לעת נתפס על ידי שב"כ וצה"ל אמל"ח שאותו מנסים להבריח, בעיקר מבקעת הירדן.

זליגת אמל"ח עזתי

בפיקוד המרכז מוטרדים מאוד מהתופעה שהם מזהים, שעלולה להכניס אמל"ח מסוכן לתוך איו"ש דווקא מתוך ערביי ישראל. "יש המון אמל"ח שיוצא מרצועת עזה. אנשים לוקחים מה שבא להם מוכרים את זה לארגוני פשיעה בישראל ומשם זה בקלות יכול להגיע ליהודה ושומרון. ראינו כבר כמה מקרים של טילים ומטענים שעשו בהם שימוש בלב הארץ באירועים פליליים אבל בקלות זה יכול להגיע גם לפה" מתאר גורם ביטחוני. בגלל החשש הזה מקדם בימים אלו אלוף פיקוד המרכז פעולות שיובילו לבידוק ערבים ישראלים וכמובן פלסטינים ביציאה משטח ישראל לשטחי איו"ש, לא כפי שהמצב כרגע שבו נבדקים כלי רכב כשהם נכנסים לקו הירוק. יש מספר נקודות שבהם עוברים ערבים ישראלים ופלסטינים מישראל ליהודה ושומרון בלי בידוק כלל כמו בכביש חוצה שומרון, בחיזמא ובמקומות אחרים.

האתגר המודיעיני

בצה"ל מבינים כי עניין המטענים מאתגר מבחינה מודיעינית. על מנת לייצר מטען חבלה משמעותי דוחפים המחבלים המון חומר נפץ, בעשרות קילוגרמים (40–60 ק"ג) לתוך בלוני גז בגדלים שונים כדי לייצר אפקט פגיעה גדול. הם מכניסים המון חומר נפץ משום שמדובר בחומרים לא תקניים. לצורך השוואה במוקש צה"לי רגיל שגורם נזק רב יש כ-10 ק"ג חומר נפץ תקני. בנוסף המחבלים משלמים לנערים מאות שקלים על מנת שידחפו את החומר לבלוני החמצן ויעבירו אותו ממקום למקום זאת על מנת להימנע מפגיעה בהם. הסכומים גבוהים, בטח כשמדובר בילדים שנמצאים במחנות הפליטים.
העובדה שמדובר בייצור עצמי שיכול להתרחש בכל מקום ובשימוש בילדים ובדרכים אחרות מקשה מודיעינית על איתור המטענים והמעקב אחריהם.
בנוסף בצה"ל גם מסבירים כי החלשת המנגנונים הפלסטיניים מהווה זרז לאיומי הטרור לעלות מעל פני השטח "אנחנו לא סומכים עליהם כמובן, אבל הם עוד כוח שמסתובב בין הרגלים של המחבלים, רק לפני יומיים הם פצעו 2 מחבלים בטולכרם אחרי שניהלו מולם קרב יריות. החשש הוא שמעגל הטרור יגדל" כך מסביר גורם ביטחוני, בצל הסנקציות שאושרו בסוף השבוע האחרון בקבינט נגד הרשות.
בצה"ל כאמור עוד מתחקרים את האירועים האחרונים וינסו לגבש מסקנות. ייתכן כי כבר בקרוב נראה כלים ממגונים וכבדים יותר באיו"ש, שימוש אף יותר נרחב בתקיפות מהאוויר וגם פעילות מודיעינית עצימה יותר בדגש על איום המטענים. יחד עם זאת לכולם ברור כי איראן וחמאס ממשיכים כל העת לנסות באופן אינטנסיבי להחדיר לאיוש נשק שובר שוויון ואמל"ח שיגרום לצה"ל אבדות ועלול בסופו של דבר להבעיר את הגזרה. למול זה בצה"ל נחושים לשמר את חופש הפעולה במחנות הפליטים והערכה היא שנראה כניסות דחופות יותר למחנות, בעיקר בצפון השומרון. “אנחנו מנסים כל הזמן להיות צעד אחד קדימה ולרוב גם מצליחים, המאמץ ההתקפי שלנו הוא זה שיביא את השינוי. מאות מחבלים חוסלו ואלפים נעצרו, אך אין הרמטיות מלאה בהגנה, מספיק למחבלים פעם אחת שנפגוש אר-פי-ג'י ולא נהיה מוכנים והם השיגו את שלהם", כך מסביר גורם ביטחוני.