אז מי באמת אחראי לשחרורו של מנהל בית החולים שיפא, מוחמד אבו-סלמיה, ועימו עוד עשרו
ת אסירים ביטחוניים? השחרור מעורר המחלוקת הוביל אתמול לגל חילופי האשמות בין ראש הממשלה, שר הביטחון, השר לביטחון לאומי, שירות בתי הסוהר ושב"כ.
3 צפייה בגלריה
נתניהו, גלנט, בן־גביר
נתניהו, גלנט, בן־גביר
נתניהו, גלנט, בן־גביר
(צילומים: עמית שאבי, טל שחר)

אתמול בערב, בתום שעות ארוכות של קרב האשמות, פירסם שב״ס בצעד חריג סרטון מהתא בו הוחזק מנהל בית חולים שיפא, כדי להוכיח שההחלטה לשחררו לא התקבלה על ידם בשל מצוקת כליאה.
בסרטון נראים הכלואים כורעים על הרצפה בצד הרחוק של תא בבית סוהר ביטחוני בדרום הארץ, כאשר הסוהרים עומדים בפתח חמושים ברובים.
משב"ס מסרו כי "תיעוד תא המעצר של מנהל בית החולים שיפא מלמד כי העצור הוחזק בכלא ושחרורו לא נעשה מפאת 'מצוקת כליאה'". לפי שב"ס, "יש לו מיטה ויש עוד עצורים יחד איתו בתא, כך שכל הטענה שהוא הוצא בשל חוסר במקום כליאה היא מופרכת מיסודה".
את הסרטון פירסמו בשב"ס בצל קרב הגרסאות שהתפתח מאז שנודע כי בין 55 עצורים ששוחררו אתמול לרצועה - לפי שב"כ בשל מצוקת מקומות כליאה בבתי הכלא - נכלל גם מנהל בית החולים הגדול ביותר בעזה. אבו סלמיה נעצר על ידי צה"ל במבצע הראשון בבית החולים, בנובמבר, ונטען אז כי תחת ניהולו שימש בית החולים כמפקדה של חמאס וכי הוחזקו שם חטופים, הוסתרו מחבלים ונרצחה במתחם החיילת החטופה נועה מרציאנו ז"ל.
3 צפייה בגלריה
yk13984255
yk13984255
(מוחמד אבו־סלמיה, אתמול בעזה | צילום: Mohammed Salem, רויטרס)

"בירור מיידי בנושא"

במשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו היו הראשונים להתנער מאחריות לשחרורו של אבו סלמיה. במשרד ראש הממשלה אמרו כי שחרור האסירים הגיע בעקבות דיונים בבג"ץ, והטילו את האחריות לבחירת זהותם על גורמי הביטחון.
"ההחלטה על שחרור האסירים באה בעקבות דיונים בבג"ץ בעתירה נגד החזקת אסירים במתקן המעצר שדה תימן. זהות האסירים המשוחררים נקבעת באופן עצמאי ע"י גורמי הביטחון על פי שיקוליהם המקצועיים. ראש הממשלה הנחה לערוך בירור מיידי בנושא", נמסר ממשרד ראש הממשלה. בסביבת נתניהו אמרו כי הוא לא ידע על השחרור.
לשכת שר הביטחון מסרה כי האחריות גם לא על השר גלנט - וגילגלה את האחריות אל השר בן גביר, או לשב"כ. "נוהל כליאת אסירים ביטחוניים ושחרורם נמצא תחת השב"כ והשב"ס ואינו כפוף לאישור שר הביטחון", אמרו בלשכת גלנט.
שב"כ מסר כי נאלץ לפעול לשחרור עשרות עצורים בעקבות שינוי ייעודו של מתקן שדה תימן - למתקן מעצרים קצרי מועד. "זה כשנה מתריע שב"כ על מצוקת הכליאה והחובה להגדיל את מספר מקומות הכליאה, נוכח הצורך במעצר מחבלים באיו"ש וברצועת עזה. מצוקת הכליאה מובילה לביטול יום יומי של מעצרי חשודים, ולפגיעה ישירה בביטחון המדינה", אמרו בשב"כ. "פניות אלה, שהועברו לכלל הגורמים הרלוונטיים - ובראשם המשרד לביטחון לאומי - לא הועילו"
שב"כ ציין בתגובתו כי התנגד לשחרר עצורים פלסטיניים מיו"ש ופעילי נוח’בה. "לאור הצורך המדינתי כפי שנקבע על ידי המל"ל, הוחלט על שחרור מספר תחום של עצורים מהרצועה, מהם נשקפת מסוכנות פחותה, וזאת לאחר בחינת המסוכנות הנשקפת מכלל העצורים. על אף שמנהל בית החולים שיפאא עומד בכלל התבחינים אודות רמת המסוכנות הנשקפת ממנו אל מול אסירים אחרים - האירוע יתוחקר", נמסר משב"כ.
3 צפייה בגלריה
yk13984257
yk13984257
מתוך הסרטון שפירסם אתמול שב"ס
בקבוצת הווטסאפ של הממשלה בחרו השרים להטיל אחריות על ראש השב"כ ועל שר הביטחון יואב גלנט - שמצידו טען כי כלל לא עודכן מראש בשחרור הצפוי של אבו-סלמיה. השר איתמר בן גביר אף קרא לפטר את ראש השב"כ - תוך התנערות בוטה מאחריותו למצוקת מקומות הכליאה בישראל, שכלל לא ברור אם קשורה לשחרור.
השר בן גביר האשים את ראש השב”כ רונן בר בשחרורו של מנהל בית החולים שיפא, ואף טען כי ראש השירות “איים עליי ועשה את זה בכוונה”. בריאיון בערוץ 14 נשאל השר אם הוא רומז שבר “עשה לו קטע”, והשיב: “חד וחלק. ככה שירות הביטחון שלנו עובד”.
מבחינת המשרד לביטחון לאומי של השר איתמר בן גביר, ההחלטה התקבלה בגלל מצוקת מקומות הכליאה. ישראל משחררת אחת לחודש מאות עצורים מתוך אלפים שנעצרו בתמרון הקרקעי, לרוב דרך שער צדדי לצפון הרצועה שצה"ל הקים ליד בסיס זיקים. הם משוחררים גם בגלל העומס החריג על מתקני הכליאה - וגם בגלל מיצוי חקירות שב"כ לרבים מהם.

להשמיש אגף תת-קרקעי

קצינים בשב״ס אמרו אתמול ל"ידיעות אחרונות" כי היה ניתן למנוע את השחרור מעורר המחלוקת: "היו צריכים לחכות שבועיים לפתיחת אגף רקפת בכלא ניצן, שהוכשר לקליטת 100 מחבלים. במקום לשחרר את המחבלים היו כולאים אותם מתחת לאדמה באגף רקפת".
מיד לאחר 7 באוקטובר נעצרו אלפי מחבלים בעזה ובאיו״ש. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הורה בדצמבר לשב״ס להשמיש מחדש את אגף רקפת התת-קרקעי בכלא ניצן, כדי להחזיק בו את מחבלי הנוח’בה שנתפסו בשטח ישראל.
אבו-סלמיה שוחרר אתמול מהכלא יחד עם 54 עצורים נוספים מהרצועה, בהם מנהל המחלקה האורטופדית בבית החולים האירופי בעזה. הוא התראיין אחרי השחרור לשורת כלי תקשורת בעולם הערבי, והספיק להביע תמיכה ב"התנגדות" וקרא לה להמשיך כדי לשחרר את כל האסירים. במסיבת עיתונאים שקיים בבית החולים נאצר אמר: "הכיבוש לא הצליח להגיש נגדי כתב אישום, למרות שהביא אותי בפני שופט שלוש פעמים. אני מופתע מכך שגורמים בממשלת ישראל אומרים שלא ידעו. שוחררתי בצורה רשמית".
עם שחרורו, טען אבו-סלמיה בין השאר כי העצורים בישראל חווים יחס קשה של רעב וצמא - והוסיף: "האויב פושע מול הצוותים הרפואיים. מאות רופאים, אחיות וטכנאים יושבים בבתי הכלא". הוא הבטיח לחזור לעבודה, ולבנות מחדש את בית החולים שיפא.
אבי מרציאנו, אביה של נועה מרציאנו ז"ל שנחטפה לרצועת עזה ונרצחה בשטח בית החולים שיפא, זעם על שחרור מנהל בית החולים. בריאיון ל-ynet סיפר כי "גילינו על השחרור מהתקשורת. התחושה הייתה שהורגים אותנו פעם אחר פעם, שההתעלמות מאיתנו נמשכת. כל כך כואב לי על הילדה שלי שאני לא יכול לעזור לה בשום דרך, ושזו המדינה שהיא נולדה לה. אותם אלה שגרמו לפשע של 7 באוקטובר עדיין מנהלים אותנו ועדיין אחראים על המחדלים שקורים יום יום - הן בדרג המדיני והן בצבאי". הוא הוסיף כי "זה כאילו שמים לי סכין בלב, וזה לא מגיע מחמאס, אלא מהמדינה שלי".
בחודש נובמבר, פחות משבוע לפני מעצרו של מנהל שיפא, חולצה גופתה של נועה מהרצועה. היא אותרה בבית החולים על ידי כוח צה”ל. דובר צה"ל ,תת-אלוף דניאל הגרי, אמר כי "נועה נלקחה לתוך כותלי שיפא, שם היא נרצחה על ידי מחבלי חמאס".