העליון בארה"ב השלים אתמול שבוע מצוין לדונלד טראמפ, כשהחליט שנשיאים לשעבר חסינים מלעמוד לדין על "פעולות רשמיות שביצעו במסגרת תפקידם". המשמעות - טראמפ לא יעמוד לדין לפני הבחירות.
ברוב של שישה שופטים שמרנים מול שלושה ליברלים, העליון החזיר את התיק בו שמואשם טראמפ באחריות לאירוע 6 בינואר לערכאות נמוכות לדיון מחדש. לכן, לא יהיה זמן להעמיד לדין את טראמפ לפני הבחירות, גם אם תתקבל החלטה כזו. טראמפ הגיב באתר המדיה החברתית שלו: "יום גדול לחוקה ולדמוקרטיה! אני גאה להיות אמריקאי!".
2 צפייה בגלריה
yk13984087
yk13984087
(מרוצה מההחלטה. טראמפ | צילום: JUSTIN SULLIVAN, איי-אף-פי)
המשמעות הרחבה של ההחלטה היא שלמעשה אין דבר שנשיא ארה"ב לא יכול לעשות בכהונתו, כולל התסריטים הקיצוניים ביותר שאפשר להעלות על הדעת. בדעת המיעוט כתבה השופטת סוניה סוטומאיור: "הפסיקה הופכת את הנשיא למלך, מעל החוק. לפי הפסיקה, אם נשיא יחליט להתנקש בחיי יריביו הפוליטיים, הוא יהיה חסין".
ישנו תקדים גם בעובדה ששישה שמרנים ניצבו באופן בולט מול שלושה ליברלים - בניגוד לנוהג להגיע לקונצנזוס במקרים בעלי חשיבות לאומית.
2 צפייה בגלריה
yk13984097
yk13984097
לוחש על אוזנו. הנשיא ביידן ובנו האנטר | צילום: Manuel Balce Ceneta, אי-פי
הנשיא ג'ו ביידן - שכאמור, לפי הפסיקה הזו יכול תיאורטית לעשות פחות או יותר מה שירצה בחצי השנה הקרובה - חזר אתמול לבית הלבן אחרי סוף שבוע עם משפחתו בקמפ דייויד. המשפחה המלוכדת, בראשות הגברת הראשונה ג'יל ביידן והבן האנטר, הביעה תמיכה מוחלטת בנשיא ולחצה עליו להישאר במרוץ. ג'יל אמרה אתמול בראיון ל"ווג" כי "המשפחה לא תיתן ל-90 הדקות האלה להגדיר את ארבע השנים שבהן היה נשיא”.
במשפחת ביידן מפנים אצבע מאשימה לצוות שהכין את הנשיא לעימות, ובמהלך סוף השבוע דנו שם בשאלה האם יש לפטר מישהו מהיועצים הבכירים. אבל ביידן ידוע בנאמנותו ליועצים שהולכים איתו עשרות שנים, וספק אם יטיל עליהם את אשמת ההופעה האיומה שלו בעימות.
בצל האירועים הללו עברה מתחת לרדאר כניסתו לכלא של סטיב באנון, יועצו של טראמפ. באנון הורשע באי-ציות לזימון לעדות בקונגרס.