יממה בלבד לאחר שאלופת אירופה איטליה סיימה את דרכה ביורו 2024 כבר בשמינית הגמר עם הפסד 2:0 לשווייץ, הודיע נשיא ההתאחדות גבריאלה גראבינה כי המאמן לוצ'אנו ספאלטי ימשיך בתפקידו למרות ההדחה המוקדמת יחסית. יכול מאוד להיות שזה המהלך הנכון עבור הנבחרת.
ללכת הביתה בשמינית הגמר בתור אלופה זה ללא ספק מביש - אם כי זה בדיוק מה שקרה לשתי הנבחרות שזכו באליפות לפניה, פורטוגל ביורו 2020 וספרד ב-2016 - אבל במקרה של איטליה, התואר "אלופת אירופה" לא יכול להסתיר את ההתרסקויות שהיא חוותה בשנים האחרונות. לפני הזכייה באנגליה היא לא עלתה למונדיאל ברוסיה, ולאחר ההנפה לא העפילה לגביע העולם בקטאר. זו פשוט נבחרת לא כל כך טובה עם סגל אפור ובינוני, והציפיות ממנה צריכות להיות בהתאם.
מול שווייץ פתחו בין היתר סטפן אל-שעראווי בן ה-31, שחקן כנף שמעולם לא היה קרוב לממש את הפוטנציאל שלו והגיע עם רזומה של שמונה דקות בטורניר גדול, וניקולו פאג'ולי, קשר יובנטוס שערך רק שמונה הופעות ליגה בעונה החולפת בגלל השעיה בעקבות הימורים. אלה לא שחקני הרכב בנבחרת שיכולה להגיע רחוק בטורניר גדול.
לאיטליה יש המון בעיות - כמו למשל שיעור הילודה שנפל לשפל של כל הזמנים והגיל הממוצע הגבוה במדינה - אך כלל לא בטוח שספאלטי הוא אחת מהן. זה לא היה טורניר טוב של המאמן בן ה-65. הוא לא הצליח לגבש הרכב ומערך, ונבחרתו שיחקה כדורגל הגנתי וניסתה ליזום רק מול אלבניה. אבל הוא עשה גם כמה דברים חיוביים, כמו לתת את המושכות לבלם בן ה-22 ריקרדו קלאפיורי, אחת מתגליות הטורניר, ואיטליה כן הצליחה לסיים במקום השני ב"בית המוות".
בכל מקרה, עברה פחות משנה מאז שספאלטי מונה לתפקיד, לא מספיק זמן כדי לייצר שינוי אמיתי, וטוב עושה ההתאחדות שהיא שומרת על קור רוח וסומכת עליו. הוא הוכיח שהוא מאמן מעולה כשהוביל את נאפולי לאליפות ב-2022/23, והמשימה שלו מעולם לא הייתה יורו 2024, אלא לעצור את הרצף המשפיל ולעלות למונדיאל 2026.