הדיפלומט המצרי הוותיק, חוסאם זכי, ממלא כבר שמונה שנים את תפקיד סגן מזכ"ל הליגה הערבית. קודם לכן היה עוזר בכיר בלשכת שר החוץ המצרי, עמרו מוסא, וכשזה עבר ללשכה החדשה, לקח איתו את זכי, בשל ניסיונו הארוך. האמת היא שלליגה הערבית, שהוקמה בקהיר מיד אחרי ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, אין שיניים. היא לכאורה הוקמה כדי לשמש מסגרת ערבית מלוכדת – סוג של מקבילה למוסדות האו"ם בניו-יורק – אבל הסכסוכים והתחרות הפרועה בין המנהיגים הערבים, אי-הפרגון הבולט, והמצב הכלכלי הקשה, החלישו את מעמדה.
פה ושם, בעניין הישראלי כמובן, הושגה אחדות. פעם-פעמיים לטובת ישראל, פעמים רבות יותר נגד כל מה שמזכיר את "הציונים". בביקוריי הרבים בקהיר גיליתי שאסור לישראלים – לא לפוליטיקאים ואפילו לא לאנשי תקשורת – להיכנס למטה הליגה שחולש על מקום מרכזי בלב הבירה המצרית. בניין נאה, מרווח, אבל ישראלים – יוק.
המסורת של מיקום הליגה נשברה בעקבות הסכמי השלום עם ישראל והועתקה, זמנית, לבגדד ואח"כ עברה לתוניס. אבל מצרים התעקשה והחזירה אליה את המטה. העולם הגדול מאזין, פה ושם, להצהרות הקולניות שיוצאות מכינוסי הליגה, שנודדים בין בירות העולם הערבי. באחד מאותם כינוסים, ב-2016, גם נקבע שחיזבאללה הוא ארגון טרור.
בשבת האחרונה קפץ הסגן, חוסאם זכי, לביקור מאוד לא שגרתי בלבנון. כיאה למעמדו, נקבעו עבורו פגישות עם ראש הממשלה הזמני, עם הרמטכ"ל, עם יו"ר הפרלמנט הוותיק. אבל גולת הכותרת הייתה, ללא ספק, הפגישה עם ראש מפלגת "הנאמנות למאבק" – חבר הפרלמנט, מוחמד רעד, שמזוהה במאה אחוזים עם חיזבאללה.
בבת אחת, בשבת האחרונה, הבהיר פתאום זכי המנוסה שלליגה הערבית אין בכלל סמכות לכנות את חיזבאללה ארגון טרור. סעודיה, מתברר, היא שהפעילה לחצים על הליגה להשתמש במונח הזה כדי להבאיש את ריחה של איראן. ועכשיו, לא עוד. מהיום אמור שחיזבאללה הוא בכלל "קבוצה בתוך ממשלת לבנון". טרור? אנחנו, לפי זכי המשופשף, לא מוסמכים לקבוע מיהו ארגון טרור בעולם הערבי.
ההתרפסות הזאת לא עברה בשקט מצד בכירי השלטון בלבנון. פואד סניורה, ראש הממשלה לשעבר, התנדב לשמש פה למתנגדי החלטת הליגה וליגלג מביירות על המזכ"ל וסגנו בקהיר: "מי בכלל ביקש מכם להעניק מתנות חינם לחיזבאללה?" שאל. אותו סניורה גם משך לכיוון הישראלי, כשקבע בנחרצות שחיזבאללה הוא זה שגורר את מדינת לבנון לעימות עם ישראל. "זה בכלל לא תפקידו", קבע סניורה בארבעה ראיונות בערוצי טלוויזיה. "לבנון שייכת רק לאזרחיה". סניורה למעשה רוצה לומר שכל ההתייפייפות החדשה מול איראן מסוכנת לאזרחי לבנון שרוצים לנהל את חייהם בלי אייתוללות, ולא רוצים מלחמה, בטח שלא עם ישראל.
בן שיחי הבכיר מאוד מהליגה הערבית נשמע אתמול כמי שכבר מתחרט על המהומה. מה שלומדים בביירות, לא רואים מקהיר.
לא ברור אם המהלך של סגן מזכ"ל הליגה הערבית מקובל בכלל, כניסיון גישור בין חיזבאללה לאזרחי לבנון. גם לא ברור אם המהלך הזה היה זוכה לאישורם של כל 22 מנהיגי העולם הערבי. חיזבאללה הוא אמנם ארגון הטרור החזק והמנוסה, לרוע מזלנו, בעולם הגדול. אבל באותה מידה הוא שנוא ומעורר פחדים אמיתיים בעולם הערבי. הסעודים מוטרדים, הלבנונים פוחדים, אפילו במצרים מתעוררת מחשבה שנייה, וגם בירדן. אף אחד לא שוכח את המקל האיראני שתחוב עמוק לחיזבאללה במקום ההוא.
חיזבאללה הוא אמנם ארגון טרור המנוסה בעולם הגדול אבל באותה מידה שנוא ומעורר פחדים בעולם הערבי. הסעודים מוטרדים, הלבנונים חוששים, גם במצרים מתעוררת מחשבה שנייה