לראשונה, תינתן האפשרות לשלם קנסות בתשלומים לפני שייהפכו לחובות ולפני שיתווספו פיגורים. כך אושר אתמול בקריאה ראשונה בכנסת. התיקון לחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, שיזם שר המשפטים יריב לוין, נועד להקל עם אזרחים שמתקשים לשלם קנסות במועד.
כיום, כדי לחלק קנס לתשלומים, נאלץ החייב להמתין עד חלוף המועד לתשלום, אלא שאז מתווספות לסכום שעליו לשלם תוספות פיגורים. התיקון שיזם שר המשפטים צפוי לאפשר לאחר שיעבור בקריאה שנייה ושלישית, פריסת תשלומים עוד בטרם הפכו לחוב ולפני שהתווספו עליהם תוספות פיגורים.
כמו כן, התיקון אמור לתת מענה למצב שבו דווקא החלשים ביותר בחברה מתקשים לשלם קנסות בשל העובדה שעד כה לא היה ניתן לחלק אותם לתשלומים. הפריסה תתאפשר לגבי חובות שאינם עולים על 50 אלף שקל וחובות מסוימים לא יהיו ניתנים לפריסה.
מרבית סוגי הקנסות יהיו ניתנים לפריסה כמו קנסות משטרה, קנסות על קנאביס (מצבים שבהם השימוש ו/או ההחזקה אסורים על פי חוק), קנסות מינהליים ועוד. לעומת זאת, עיצומים כספיים לא יהיו ניתנים לפריסה.
שר המשפטים לוין מסר כי "התיקון לחוק הוא סוף לאבסורד שבמסגרתו דווקא החלשים מתקשים לעמוד בקנסות, בשל העובדה שלא ניתן לחלקם לתשלומים. אני תקווה כי זה יקל על האזרחים ויעלה את שיעור והיקף הקנסות המשולמים".