פארסת שחרורו של מנהל בית החולים שיפא מוחמד אבו-סלמיה הציפה מעל לפני השטח את הקרב הפנימי שמתחולל בתוך גופי השלטון בישראל, בכל הנוגע למצוקת הכליאה הגדולה של אלפי המחבלים שנעצרו בעזה וביו"ש מאז פרוץ המלחמה.
אף שעצם שחרורו של אבו-סלמיה נבע כנראה מתקלה שמתוחקרת כעת, הוא נכלל בקבוצת עצירים עם "מסוכנות נמוכה" ששוחררו כחלק מהצורך לפתור את מצוקת הכליאה. כבר לפני שבוע, עוד לפני הסערה הנוכחית, העביר ראש השב"כ רונן בר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מכתב המתריע מהשלכות המשבר.
1 צפייה בגלריה
yk13986058
yk13986058
(ראש השב"כ רונן בר | צילום: מוטי קמחי)
ראש השב"כ הזהיר בו כי מצוקת הכליאה מהווה משבר אסטרטגי של ממש – שגורם לביטול מעצרים של מחבלים עם מסוכנות מיידית, יוצר "פצצות זמן" בכלא – ועלול גם לסכן בכירים ישראלים בחו"ל ולחשוף אותם בפני "טריבונלים בינלאומיים". בר תקף בחריפות את התנהלות שב"ס והמשרד לביטחון לאומי של בן גביר שאמון על בתי הכלא, טען כי ההתנהלות בחלקם "גובלת בהתעללות" וקרא לבטל צעדים שונים שפגעו בתנאי האסירים.
המשבר האסטרטגי, לדבריו, הוא בראש ובראשונה במישור הלגיטימציה הבינלאומית להמשך המלחמה. בר גם הדגיש כי סוגיית תנאי הכליאה מוסדרת היטב בדין הבינלאומי, וכשברקע בקשת התובע בהאג לצווי מעצר נגד נתניהו ונגד שר הביטחון יואב גלנט, הזהיר שהסוגיה חושפת אישים בישראל להעמדה לדין בעולם.
"בשורה התחתונה", סיכם, "משבר הכליאה מייצר איומים על הביטחון הלאומי של ישראל, על יחסי החוץ שלה ועל יכולתה לממש את יעדי המלחמה שהציבה לעצמה. מעבר לכך, הוא פוגע משמעותית ביכולות הסיכול הישראליות, ועשוי להשפיע גם על הביטחון בתוך מתקני הכליאה עצמם".
בן גביר, בהמשך לדבריו שלשום על כך שראש השב"כ "איים" עליו לכאורה וכי הוא פועל מ"אג'נדה" לשיפור תנאי המחבלים, פירסם אתמול באופן חריג פוסט ארוך למדי שבו שטח את טענותיו נגד ראש השב"כ. לדבריו, בעוד בר רוצה "להיטיב את תנאי המחבלים בכלא" בגלל החשש שלו ממצבה הבינלאומי של ישראל, הוא (בן גביר) מעוניין להחמיר את תנאיהם – והציג כפתרון לבעיית הצפיפות להחיל על המחבלים עונש מוות.