לפני יותר מחודש התהדרה ממשלת ישראל בבשורה: אחרי חודשים ארוכים של מלחמה, אושרה סוף-סוף תוכנית לסיוע מיידי לצפון. אלא שהבטחות לחוד, ומעשים לחוד: בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת שהתקיים אתמול התברר שהיישובים שסובלים מדי יום מירי של חיזבאללה ושתושביהם מפונים, לא ראו עדיין אפילו שקל אחד מהסיוע ה"מיידי" שאושר.
לאורך חודשים ארוכים נאבקו ראשי הרשויות המקומיות בצפון על הצורך במענה תקציבי דחוף לסוגיות רווחה, חינוך, תרבות, תשתיות ורפואה עבור 42 היישובים המפונים וכ-61 אלף התושבים שנעקרו מבתיהם.
כבר בחודש בינואר התחייב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפני ראשי הרשויות שבתוך עשרה ימים יציג את תוכנית הסיוע, אך זו נדחתה שוב ושוב - ובכל פעם הוכנה תוכנית שאינה עונה על צורכי התושבים ומנותקת מהם.
בתוכנית שאושרה לבסוף נקבע שלטווח המיידי ולתכנון טווח הביניים היא תתוקצב בשלושה וחצי מיליארד שקלים. אתמול, בדיון בוועדת הכלכלה, שאל ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) את נציג אגף התקציבים באוצר, אוראל פיין, כמה כסף עבר ליישובי קו העימות במסגרת החלטת הממשלה.
"ממה שאני מבין כרגע", השיב פיין, "כל הפניות התקציביות עומדות על שולחנה של ועדת הכספים. כמובן, כל פנייה ופנייה היא פר סעיף וסעיף, זה לא עובר כמקשה אחת. שום דבר לא עבר עדיין ליישובים עצמם. לדוגמה, הפנייה שלנו לגבי משרד החקלאות ממתינה לוועדת הכספים. כרגע ועדת הכספים דנה בפניות עודפים, לאחר מכן זה תלוי. מה הצפי? אני לא מנהל את ועדת הכספים", אמר פיין.
לדבריו, "החלטת הממשלה כבר התקבלה והכספים כבר הוקצו. בנושא הכלכלה, התעסוקה, המסחר והתעשייה, הוקצו מעל מאתיים מיליון שקלים שכרגע מנותבים למשרדי הממשלה לכדי ביצוע, והם מונחים לשולחנו של יו"ר ועדת הכספים".
בלשכתו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (דגל התורה), הגדירו את הדברים כ"שקר גמור". לפי לשכת גפני: "אין כל פנייה תקציבית שקשורה לעניין שעליו נציג אגף התקציבים דיבר, שמונחת על שולחן ועדת הכספים. אנחנו מוכנים לכנס את ועדת הכספים עוד היום כדי לאשר אותה".
בהחלטת הממשלה נקבע שהרשויות המפונות יקבלו מדי חודש 35 מיליון שקלים שיחולקו ביניהן. כחלק ממטרותיה, התוכנית אמורה לקדם מענים גם לפיתוח דמוגרפי, כלכלי וחברתי ליישובים שאליהם יצטרכו התושבים לשוב עם סיום המלחמה.
במסגרת ההחלטה, נקבע שיוקם מטה ייעודי במשרד ראש הממשלה שתפקידו לקדם את יישום ההחלטה ולגבש את המתווה לשיקום הצפון ופיתוחו. המטה אמור להוות כתובת לפניות הרשויות והקהילות, ונציגי הרשויות יהיו חלק ממנו ומקבלת ההחלטות בכל הנוגע לשיקום ולפיתוח האזור.
"הממשלה ממשיכה להתעלם מתושבי הצפון ומהמציאות הבלתי אפשרית שהיא החיים שלהם", אמר אתמול ח"כ להב-הרצנו בדיון.
משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר: "הממשלה ממשיכה להיות מנותקת מהצפון. איך יעברו תקציבים אם הפרויקטור צ'ייני לא החל את עבודתו וטרם התקיימו ישיבות עבודה? הכל תקוע".