אחרי כשנה של עיכובים: הפעימה השלישית והאחרונה של הכרזת 24 אלף דונם בבקעת הירדן כאדמות מדינה הושלמה אתמול. הפעימה הראשונה, שבה הוכשרו 3,500 דונם, הייתה עוד בקדנציה של הממשלה הקודמת - אך מאז עלו קשיים בהכרזה על שאר השטח.
לפני כארבעה חודשים הוכרזו 8,500 דונם, ואתמול הוכרזו 12 אלף נוספים. מדובר במהלך משמעותי, שנבלם כמה פעמים בגלל לחץ בינלאומי מצד ארה"ב ומדינות נוספות. בשטח עתידים לקום אזורי תעשייה, מסחר תעסוקה ויחידות דיור.
1 צפייה בגלריה
yk13986125
yk13986125
(בנייה בשומרון | צילום: שאול גולן)
לצד זאת, היום ומחר צפויה מועצת התכנון העליונה במינהל האזרחי לקדם כ-5,300 יחידות דיור לתכנון, ועוד כ-600 יחידות דיור לשיווק, לכל אורך יהודה ושומרון. המטרה היא לאשר כמה שיותר יחידות דיור באזורים אסטרטגיים שמונעים רצף טריטוריאלי פלסטיני מצד אחד, ומייצרים רצף התיישבות יהודי מצד שני.
בימים הקרובים צפויים אנשיו של השר בצלאל סמוטריץ' להכריז על אדמות מדינה ביישוב אביתר, שאושר בקבינט ביום חמישי האחרון. ב-ynet פורסמה לראשונה העובדה כי נמצאו בשטח אביתר אדמות מדינה.
גם לשר ברור כי אישור יחידות הדיור מייצר מתיחות מול האמריקאים. כדי לפרק את ההתנגדות לאישור אביתר, כיוון שההסכם שנחתם עם הממשלה הקודמת דיבר על מוסד חינוכי במקום ולא על יישוב, הסכים סמוטריץ' להאריך בחודש את אי-הטלת הסנקציות על הבנקים הפלסטיניים. למעשה, הוא מותח את החבל מול האמריקאים אך מנסה שלא לקרוע אותו, והחשש הוא מתקרית שבה הם יגידו: עד כאן.
נזכיר כי אישורי הבנייה של מועצת התכנון העליונה הם חלק מתוכניתו של סמוטריץ' לשליטה מלאה ביו"ש. רק אתמול עברו באופן סופי הסמכויות המשפטיות מיועמ"ש המינהל האזרחי ליועמ"ש במשרד הביטחון מטעמו של השר, ובנוסף, הוא מאיץ את התוכנית להרחבת הכבישים בכל חלקי יו"ש.