הוא נחשב עד לא מזמן לאחד הפוליטיקאים האפורים בפרלמנט. ובהנחה שהסקרים אינם טועים באופן חסר תקדים בתולדות הממלכה, קיר סטארמר בן ה-61 יהפוך השבוע לראש הממשלה הבריטי. בכך יחזיר לשלטון את מפלגת הלייבור לראשונה מאז 2010.
"סטארמרגדון", כך מכנים השמרנים את היתרון הענק שמנבאים הסקרים ללייבור, הצפויה מחר לזנק מ-205 מושבים בפרלמנט כיום לבין 422 ל-456 מושבים, דבר שיאפשר לה למשול ברוב מוחלט (יש 650 מושבים בסך הכל). מפלגת השמרנים, בראשות ראש הממשלה רישי סונאק, מתמוטטת ל-70 עד 120 מושבים לפי הסקרים.
2 צפייה בגלריה
yk13985661
yk13985661
(צמחוני, אתיאיסט ומשעמם, אבל לפניך. סטארמר במהלך הקמפיין | צילום: Kin Cheung, AP)
סטארמר הוא בן מעמד הפועלים. אביו עבד כמפעיל מכונה בבית חרושת. אולם אחרי לימודים באוקספורד, קריירה מצליחה בתביעה הכללית ועשורים של התחככות באליטה, מתנגדיו של קיר שמחים להקניט את "סר סטארמר הסוציאליסט" — בניסיון לציירו כפרקליט לונדוני מצליח ומנותק, באצטלת מגן הפועלים. הוא אגב נשוי, אב לשניים, צמחוני ואתאיסט.
את הקריירה הפוליטית שלו התחיל מאוחר, כשנבחר לפרלמנט ב-2015, בתקופה שחורה במפלגת הלייבור: בראשה עמד אז, ועד 2020, המנהיג הרדיקלי ג'רמי קורבין הזכור לרע כשונא ישראל וכמי שלא ניקה את מפלגתו מחברי פרלמנט אנטישמיים. סטארמר, כאדם זהיר, השתייך גם לקבוצת "ידידי ישראל ממפלגת הלייבור" וגם לזו של "ידידי פלסטין והמזרח התיכון". אך סטארמר ייזכר כראש מפלגה שנלחם בתרבות האנטישמיות בלייבור שהשאיר אחריו קורבין. אחרי בחירתו לראשות המפלגה, הוא פירסם התנצלות מלאה בשם הלייבור לקהילה היהודית ונפגש עם מנהיגיה, בצעד שהבהיר שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. התמיכה בישראל עולה לו בהרבה קולות כרגע. תומכים מוסלמים ופעילי שמאל קיצוני מרגישים נבגדים כיוון שהם חשים שלא גינה מספיק את "רצח העם בעזה". 56 חברי פרלמנט ממפלגתו ניסו להוביל מרד בו ובמדיניות המפלגה על המלחמה, ללא הצלחה.
2 צפייה בגלריה
yk13985668
yk13985668
ראש הממשלה סונאק | צילום: Phil Noble, AP
מאחורי החזות האפורה של סטארמר עומד פוליטיקאי מתוחכם, שהצליח למשל באמצע מגפת הקורונה לתמרן את ראש הממשלה דאז, בוריס ג'ונסון, להפליל את עצמו בוועדה שבדקה את "פארטיגייט" — דבר שהוביל לנפילת ג'ונסון.
סטארמר מבטיח לטפל בכלכלה הדואבת מאז הברקזיט, לקדם מדיניות אקולוגית ולתמוך במערכת הבריאות המתמוטטת. זה נשמע פחות נוצץ מהסגנון של ג'ונסון וסונאק, אולם לפי הסקרים, זה בדיוק מה שהבריטים רוצים כרגע, ומאמינים למילה של הפרקליט האפור, קיר.