האהבה שלהם למדינת ישראל אמיתית. אותנטית. זו אהבה שלא תלויה בדבר. הם לא מקבלים כסף — ומשלמים מחיר יקר על האהבה הזאת. הם מקבלים איומי מוות על בסיס יומי. חלקם מאבדים עוקבים. אבל הם לא מוותרים.
3 צפייה בגלריה
yk13984944
yk13984944
("הרגשתי שאני חייבת לדבר בעד ישראל". ליזי סבטסקי | צילום: ניר אריאלי)
תכירו את רשת המשפיענים החדשה שהקימו משרד החוץ והתנועה למאבק באנטישמיות. מעל 300 משפיעני רשת ומובילי דעה, שלהם 130 מיליון עוקבים במצטבר, התכנסו השבוע לכנס ראשון מסוגו בניו-יורק בשם "קולות למען האמת", שמטרתו מאבק באנטישמיות ושיפור הדימוי הישראלי ברשתות החברתיות.
"הם כיפת הברזל של מדינת ישראל ברשתות החברתיות", אומר שר החוץ ישראל כ"ץ, מי שהורה על הקמת רשת המשפיענים. "ההסברה היא חלק מהביטחון הלאומי של ישראל".

20 שנה של שטיפת מוח

אחת ממשתתפות הכנס היא אריאל רבקה מרטין, המוכרת בכינוי "בייבי אריאל". כוכבת טיקטוק ענקית, עם עמוד שמונה 37 מיליון עוקבים ועוד 11 מיליון באינסטגרם. מאז פרוץ המלחמה שיתפה בייבי אריאל תוכן הסברתי בעמוד שלה, כולל ראיון עם רייצ'ל גולדברג-פולין, אמו של הרש שנחטף ממסיבת נובה.
3 צפייה בגלריה
yk13984942
yk13984942
"התאהבתי בישראל". ברנדון פארבסטין | צילום: ניר אריאלי
"אחרי 7 באוקטובר הכל השתנה עבורי, הבנתי שאחרי 20 שנה של שטיפת מוח ברשתות ובקמפוסים – אנחנו חייבים לעשות משהו", היא מספרת. "גדלתי עם הנרטיב שציונות ויהדות הם דברים גדולים, ואחרי 7 באוקטובר ראיתי שנאה איומה. הבנתי שאני חייבת להילחם למען ישראל. רוב העוקבים שלי הם בגילי 14 עד 19 וזו קבוצת מפתח שחייבים לדבר אליה, לפני שנאבד גם אותם".
בייבי אריאל משלמת מחיר על התמיכה שלה בישראל: "קיבלתי הרבה איומים ודיבורי שנאה ואנטישמיות. אנשים עברו שטיפת מוח ואי-אפשר לשנות דעה בסרטון של 20 שניות. אבל זה כל כך חשוב שיהיו עוד".
3 צפייה בגלריה
yk13985986
yk13985986
שר החוץ ישראל כ"ץ | צילום: איי.אף.פי
אורח הכבוד בכנס היה ראש עיריית ניו-יורק, אריק אדמס, שאמר: "צריך להילחם בפייק ניוז ובשנאה האדירה לא רק ליהודים, אלא לאמריקה. יש לעצור את השנאה הנוראית בקמפוסים והרדיקליזציה שעוברים הצעירים באמריקה".
הקונסול הכללי בניו-יורק אופיר אקוניס אמר: "למה אנחנו כאן? כי אנחנו נלחמים על העובדות הבסיסיות בעולם הפוך שבו השקר הופך לאמת, הקורבן לתוקפן והמגן לאשם".
סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות: "זו הפסגה הבינלאומית הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם של משפיענים בעד ישראל ונגד אנטישמיות. גל האנטישמיות ששוטף את העולם מחייב פעילות יצירתית".
דוד סרנגה, ראש החטיבה הדיגיטלית ומארגן הכנס, הסביר את ההיגיון מאחוריו: "כל אחד מהאנשים פה הוא מעין סלבריטאי שיש לו קהילה שרואה בו מנהיג בתחומים שונים. כל אחד מהאנשים פה, יש לו מסר – וכמו ברשתות החברתיות ככל שהמסר יותר קיצוני, ככה הוא מהדהד יותר". בקרוב יתקיים כנס נוסף בחוף המערבי שבו ישתתפו משפיענים מהוליווד וכנס נוסף באירופה.

כל נורות האזהרה

אחד המשפיענים הבולטים הוא אולי לונדון, בן 34 מבריטניה, שלו 470 אלף עוקבים ברשת X והציוצים שלו, במיוחד על ישראל, זוכים לחשיפה יוצאת דופן. סיפור החיים של אולי מטורף. הוא התחיל את חייו כגבר, עבר עשרות ניתוחים כדי להיראות כמו כוכבת פופ קוריאנית, ואז חזר להיות גבר. "נבהלתי מאוד ממה שקורה מאז 7 באוקטובר עם עליית האנטישמיות. ואתה יודע, ההיסטוריה חוזרת על עצמה. באמת מדאיג לראות את כל נורות האזהרה האלה ואנחנו צריכים אנשים שידברו".
משתתפת בולטת היא ליזי סבטסקי, משפיענית יהודית מובילה ופעילה פרו-ישראלית. היא בכלל התחילה כבלוגרית אופנה, אבל עם הזמן החלה לשתף יותר על המסורת היהודית שלה. 7 באוקטובר תפס אותה בחופשה בירושלים עם משפחתה. כבר מהמקלט העלתה סרטונים והתראיינה לרשתות האמריקאיות. "הרגשתי שאני חייבת לדבר בעד ישראל. ככל שדיברתי יותר כך קיבלתי שיחות איום, מכתבי איום ומסרי שנאה. ככל שאני מקבלת יותר איומים המוטיבציה שלי לדבר בעד ישראל עולה".
ברנדון פארבסטין, בן 24 מלוס-אנג'לס, יהודי גיי שמתפרנס מהרצאות על השראה ומוטיבציה, נולד עם צורה נדירה של ננסות. הוא מדבר על צלקות פנימיות וחיצוניות ואיך אנחנו יכולים להשתמש בהן. יש לו 300 אלף עוקבים, רובם באינסטגרם, פייסבוק ולינקדין. הוא לא אוהב את טיקטוק, כי לדבריו הרשת לא מונעת בריונות ואנשים לועגים לו שם.
אהבתו לישראל נולדה לאחר ביקור ראשון בארץ לפני שנה – במסגרת פרויקט תגלית. "זה שינה לי את החיים. פשוט התאהבתי בישראל. ב-7 באוקטובר כמו רבים מאיתנו התעוררתי בהלם – וראיתי בנייד מה קרה".
בחודש שעבר ביקר בארץ, הלך לאתר נובה וביקר בקיבוץ ניר עוז. "ביקרתי בבתים השרופים. המוח לא יכול לתפוס שזה היה בית של משפחה. זו הייתה חוויה מטלטלת ומאז החלטתי שאני חייב להפיץ את האמת".
רוב התגובות שהוא מקבל חיוביות, אך יש גם איומים. "אנשים מתקיפים אותי אישית – יתייחסו למראה שלי, 'אתה גמד מגעיל'. אנשים קוראים לי מעוות, מפגר, פריק. הגובה שלי לא אומר כלום כשמדובר על העמדות שלי. האכזריות של ההתקפות ב-7 באוקטובר פשוט מזעזעת".
בכנס השתתפה גם משלחת של חיילי צה"ל להט"בים שנלחמו בעזה והובאו על ידי משרד החוץ למסע הרצאות בשבוע הגאווה האמריקאי, זאת במסגרת המאמץ להתמודד עם הביקורת החריפה של הקהילה הלהט"בית בארצות-הברית נגד ישראל וההזדהות האבסורדית שלה עם חמאס.
אחד מרגעי השיא הייתה הופעה מרגשת של חבר הקונגרס האפרו-אמריקאי מהברונקס ריצ'י טורס, שנחשב לאחד מגדולי התומכים בישראל בקונגרס. טורס, גיי מוצהר, התקבל ככוכב רוק והכניס הרבה מוטיבציה למשפיענים: "אין גבול לשקרים שאויבי ישראל מוכנים לספר. אין לנו ברירה אלא להגיב ולחשוף את הצביעות והטיפשות של הצד השני".
קול בולט נוסף בכנס היה של קולמן יוז בן ה-28, שהשתתף לאחר 7 באוקטובר בפודקאסט הפופולרי של ג'ו רוגן והגן על ישראל. הראיון שלו זכה ל-20 מיליון צפיות. "יש לחץ חברתי אדיר בקרב דמוקרטים מתחת לגיל 35 להיות נגד ישראל, להגיד שמה שקורה זה ג'נוסייד. ואם אתה לא מסכים – אתה תתמודד עם קושי חברתי".
מי שעוד עושה עבודה טובה מאוד למען ישראל הוא זאק סייג', בן 30, שלו מעל מיליון עוקבים ברשת X. סייג' מעלה סרטונים הומוריסטיים שבעיקר חושפים בורות על ישראל ברחובות ארה"ב. "המצב של ישראל איום ונורא, אבל אנחנו מנסים לשנות. אנחנו מספרים ש-20 אחוז מתושבי ישראל הם ערבים – אז אי-אפשר לטעון נגדה שהיא מדינת אפרטהייד. אני בכלל ממליץ לישראל להשתמש בהרבה הומור וסאטירה בהסברה. זה כלי חזק להגיע לאנשים". •