דיפלומטים מערביים שהעבירו שעות על גבי שעות עם סעיד ג'לילי במשא ומתן על תוכנית הגרעין של איראן זוכרים היטב את האיש, ובעיקר את הרצאותיו הבלתי-נגמרות. תחת שרביטו כראש צוות המשא ומתן על הגרעין, משכו האיראנים זמן, התבצרו בעמדותיהם ולא הציעו קצה קצהו של ויתור. כעת, הוא צפוי להיות נשיא איראן החדש.
1 צפייה בגלריה
yk13987078
yk13987078
(קיצוני ושמרן. ג'לילי | צילום: EPA)
מדובר בסיבוב השני בבחירות, אחרי שאף אחד מהשישה שהתמודדו לא הצליח להשיג רוב בבחירות לפני כשבוע. מביניהם, העיפלו שניים: מסעוד פזשכיאן, רפורמיסט שנחשב מתון יחסית, וג'לילי בן ה-58, איש המחנה הקיצוני והשמרני. ביום שישי הקרוב יבחרו האיראנים אחד משניהם לנשיא, והתוצאות צפויות להתפרסם בשבת.
הסבירות היא שהמנהיג העליון יעדיף את ג'לילי בראשות המדינה. יש המשערים שלפזשכיאן ניתנה האפשרות להתמודד בסיבוב הראשון, בעיקר כדי להשתיק את המפגינים ולייצר מראית עין של הזדמנות לליברלים.
תומכי פזשכיאן, יריבו של ג'לילי בבחירות הקרובות, מציגים את ג'לילי כאדם קיצוני שאם ייבחר יקדם באיראן מדינת הלכה בנוסח הטליבאן באפגניסטן. יש הסבורים כי ניצחון שלו, שייתפס כמבשר על פגיעה עתידית נוספת בחירויות הפרט המצומצמות ממילא, עשוי להצית מחאה חדשה נגד המשטר.