אלו לא ימים קלים בוושינגטון. על אף שנשיא ארה”ב, ג’ו ביידן בן ה-81, מכחיש מכל תוקף תכנונים לפרוש מהמרוץ - ב"ניו יורק טיימס" דווח שאמר לבעל ברית מרכזי שלו, כי הוא יודע שאולי לא יצליח להציל את הקמפיין, אם לא ישנה את עמדות כלפיו בימים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
yk13987079
yk13987079
(מוטרד מהסקרים? ביידן | צילום: רויטרס, Marco Bell)
לפי הידיעה, ביידן מבין שהופעותיו בסוף השבוע הקרוב - כולל ראיון מחר עם ג'ורג' סטפנופולוס מ-ABC, ואסיפות קמפיין בפנסילבניה וויסקונסין - חייבות להיות מוצלחות ביותר.
"הוא יודע שאם יש לו עוד שני מקרים כמו בעימות, זה מצב אחר לגמרי", אמר המקור ל”טיימס”. בינתיים, כלפי חוץ, מחנה ביידן רק מתבצר. אשתו ג'יל, שנחשבת ליחידה שיכולה להשפיע עליו, אמרה לתורמים מודאגים כי "ג'ו היחיד שיכול לנצח".
2 צפייה בגלריה
yk13987161
yk13987161
המחליפה הטבעית. האריס | צילום: אי־פי, Ronda Churchill
מדובר באינדיקציה הראשונה לפיה ביידן תוהה ברצינות האם יוכל להתאושש מהעימות.
הבית לבן מיהר להכחיש את הדיווח. בשיחה עם עוזריו אמר אמש ביידן: “שיהיה ברור שאני רץ, אף אחד לא דוחף אותי החוצה, אני במירוץ עד הסוף ואנחנו ננצח”. גם בדיווח בסוכנות הידיעות AP, נטען שביידן והאריס הבהירו בשיחה עם צוות הקמפיין שיתמודדו ביחד בבחירות. אך גם CNN פירסם ידיעה לפיה “הנשיא לא עיוור למצב ויודע שהימים הקרובים קריטיים”.
כך או כך, ייתכן שהספינה הזו כבר הפליגה. כ-20 חברי קונגרס דמוקרטים שוקלים לקרוא לביידן בימים הקרובים לפנות את מקומו, ולמרות שהסקרים מראים תזוזה קטנה יחסית, זה מתחיל להיראות כמו טרנד שאי-אפשר להתאושש ממנו.
סקר CBS מאתמול מעלה ש-41 אחוז מהדמוקרטים סבורים שביידן לא צריך לרוץ, וכך גם -68 אחוז מהמצביעים מתחת לגיל 30. הנתונים האלה לא רק מבטיחים הפסד לביידן, אלא גם מעניקים ניצחון עצם לטראמפ.
ידיעה מדאיגה נוספת עבור הנשיא, פורסמה אתמול ב"וושינגטון פוסט". לפיה, ברק אובמה, מקורבו של ביידן, אמר בשיחה סגורה ש"הדרך הקשה ממילא שלו לבחירה מחדש, הפכה קשה אף יותר". אובמה שוחח בטלפון עם ביידן אחרי העימות, אבל לא ברור אם הציע שישקול את דרכו.
אם ביידן אכן יזוז הצידה, נראה כרגע כי יוחלף בידי המועמדת הטבעית - סגניתו קמלה האריס. בחירה בה תמנע כאוס לקראת ועידת המפלגה באוגוסט. בהיותה כבר חלק מצמד המועמדים ("הכרטיס הנשיאותי"), תוכל האריס להשתמש בעשרות מיליוני הדולרים שגויסו לקמפיין.
אלא שסקר של CNN מאמש, מראה שאולי גם להאריס יהיה קשה מול טראמפ. לפי הסקר, הנשיא לשעבר ינצח במאבק ראש בראש גם את מי שמוזכרים כמחליפים אפשריים של ביידן, כשרק האריס קרובה אליו - אך מפסידה גם היא (47-45). סקר של רויטרס מראה כי השם היחיד שמנצח את טראמפ בוודאות הוא זה של מישל אובמה. הגברת הראשונה לשעבר, שאינה מתכוונת לרוץ בשום אופן, מובילה במירוץ היפותטי 39-50.
בסקר הניו-יורק טיימס, טראמפ הוביל אתמול על ביידן בשמונה אחוז בקרב מי שכבר נרשמו להצביע. 74 אחוז אף אמרו כי ביידן מבוגר מדי.