המדוזות חלפו? אולי לא כדאי עדיין למהר ולקפוץ למים התכולים. דוח חדש של משרד הבריאות מצביע על שיא של ארבע שנים שנרשם באיתור חיידקים צואתיים בחופי הים התיכון. חשיפה של מתרחצים לרמות גבוהות וחריגות של החיידקים הללו עלולה לגרום, בין היתר, לבעיות במערכת העיכול ובעור. עם זאת, חשוב להדגיש כי לא כל חשיפה לאותם חיידקים מביאה בהכרח לפגיעה כלשהי.
5 צפייה בגלריה
yk13987218
yk13987218
(חיידקים צואתיים ב־4.1% מהבדיקות בחופים בים התיכון | צילום: יריב כץ)
בסך הכל בוצעו במהלך השנה מעל ל-7,800 דיגומים של מי החופים השונים. ב-4.1 אחוזים מהבדיקות אותרו חיידקי אנטרוקוק צואתיים וב-3.2 אחוזים אותרו חיידקי קוליפורם צואתיים.
על פי הנתונים, החוף המזוהם ביותר, שבו נמצא אחוז הבדיקות הגבוה ביותר של חיידק אנטרוקוק צואתי, עם 14.9 אחוזי בדיקות חריגות ‑ הוא החוף השקט בחיפה.
שיעור הבדיקות החריגות הגבוה ביותר של אנטרוקוק צואתי נמצא בחופי ראשון-לציון. לעומת זאת, שיעור הבדיקות החריגות הנמוך ביותר של אנטרוקוק צואתי נמצא בחופי חדרה. בניטור הקוליפורמים הצואתיים מתגלה, לעומת זאת, תמונה שונה – חופי תל-אביב הם המזוהמים ביותר לעומת חופי חדרה, נתניה וראשון-לציון שבהם הם לא כלל לא נמצאו.
5 צפייה בגלריה
yk13987501
yk13987501
נקי כמעט מזיהום. חוף אולגה, חדרה | צילום: נחום סגל
לזיהום המים מספר סיבות ובהן זרימת השפכים מרצועת עזה, זרימת מי נגר עילי (מי גשמים) שאינם מחלחלים לקרקע בשל בנייה צפופה, זרימת שפכים משטח ישראל ואירועי זיהום מי הים בשמן.
הדוח מסכם את תוצאות ניטור החיידקים והזיהומים במי הים התיכון, הכנרת, ים סוף וים המלח שביצע משרד הבריאות בשיתוף הרשויות המקומיות בשנת 2023. הניטור התמקד בעיקר בחיידקי אנטרוקוק צואתיים ובקוליפורמים צואתיים. הוא מתייחס לאיכות המים בחופים המוכרזים בלבד, שהדיגום מתבצע בהם בעונות הרחצה פעם לשבוע.
5 צפייה בגלריה
yk13987917
yk13987917
רמות זיהום גבוהות. חוף בחיפה | צילום: שרון צור
לדברי עמיר יצחקי, ראש המערך הארצי לבריאות הסביבה במשרד הבריאות, "הדוח משקף עבודה יומיומית ומטרתו היא לבדוק מה קרה השנה בהשוואה לשנים קודמות. החיידקים מצביעים על כך שיש מקור צואתי במים וחשיפה של אותם חיידקים יכולה להצביע על בעיה תברואתית בחוף. זה לא אומר שכל המתרחצים בחוף יחלו אם נחשפו למים האלה, אבל אלו הם הסטנדרטים הבינלאומיים".
באשר לעלייה בנתונים החריגים, מסביר יצחקי כי "ייתכן שהשנה היו יותר ימי גשם. נגר עילי (היקוות מי גשמים) הוא לא נקי. הטבע הוא לא סטרילי ובמיוחד במדינה שבה לא כל הזמן יורד גשם. יש הרבה גורמי זיהום כמו בעלי חיים והמדינה שלנו יחסית צפופה".
עוד צוין בדוח כי "הסיבה העיקרית לאזהרת הציבור מפני רחצה בחופים בשנת 2023 היא אירועי זיהום חולפים, שהסיבות להם אינן ברורות. בכל אירועי אזהרת הרחצה מתבצע דיגום חוזר נרחב ובמידת הצורך גם סקר תברואתי".