מצלמת האבטחה בקניון "חוצות כרמיאל" תיעדה את רגעי האימה ואת רגעי הגבורה: בסביבות השעה 11:30, בקומה השנייה מול קונים מבוהלים בחנות בגדים, המחבל תוקף שני חיילי צה"ל מאחורה - ועוד לפני שחלפו חמש שניות הם מתעשתים ואוחזים בנשקיהם.
4 צפייה בגלריה
yk13987519
yk13987519
(תיעוד הפיגוע. למעלה: החייל הפצוע. באמצע: אלכסנדר פותח באש. למטה: המחבל מנסה להימלט)
אחד מהם, סמל אלכסנדר (סשה) יקימינסקי (19), נפל תחילה לרצפה כתוצאה מהדקירות - אך כשהמחבל החל לדקור את חברו הוא הצליח לקום, לדרוך את נשקו ולירות. בשלב זה המחבל נפגע ונסוג מעט, מה שאיפשר לחבר להתרחק מהזירה ולדרוך את הנשק גם כן. יקימינסקי, שלא נרתע, ירה במחבל שוב ושוב עד שחוסל. רגעים ספורים אחר כך הוא התמוטט ופונה לבית החולים בנהריה במצב אנוש, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.
במעשיו ההירואיים הציל יקימינסקי את חיי חברו, לצד חיים של רבים אחרים שיכול היה המחבל לגדוע בקניון שהמה אדם, בימים הראשונים של החופש הגדול. בכך הוא גם מנע מהמחבל להימלט, במה שעלול היה להפוך למצוד ממושך אחריו. גם מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב שוקי תחאוכה, שיבח אותו על שהצליח להתעשת ולנטרל מיד את המחבל. המשטרה העלתה כוננות בעקבות הפיגוע, וניצב-משנה רן אופיר, קצין המבצעים במחוז צפון, אמר כי כדי להשרות תחושת ביטחון שוטרים הוסטו ממשימות אחרות אל עבר אזורים הומי אדם.

הבהלה: "אנשים צרחו 'יריות!'"

חובש רפואת חירום במד"א, רן מושקוביץ, סיפר: "כשהגעתי למרכז המסחרי הכווינו אותי לקומה השנייה. ראיתי שני פצועים, צעירים, ששכבו במקום עם פציעות חודרות בסמוך לדוכנים, כשאחד מהם מחוסר הכרה. התחלנו בטיפול רפואי שכלל עצירת דימומים וחבישות - ובביצוע פעולות החייאה בפצוע שהיה מחוסר הכרה. תוך כדי טיפול רפואי הכנסנו אותם לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותם לבית החולים". בזירה טופל גם נפגע חרדה.
4 צפייה בגלריה
yk13987351
yk13987351
סמל אלכסנדר יקימינסקי
פרופ' מסעד ברהום, מנהל בית החולים לגליל בנהריה, סיפר כי הרופאים נאבקו זמן רב על חייו של יקימינסקי: "נתנו לו הרבה מנות דם, אך עם כל הניסיונות לצערי הרב נקבע מותו". הוא עידכן כי מצבו של הפצוע השני יוצב, ואף שהוא קשה לא נשקפת סכנה לחייו. "הוא היה בהכרה, הרגענו אותו קצת וטיפלנו בו מיד", סיפר.
4 צפייה בגלריה
yk13987175
yk13987175
מטפלים בפצועים בזירת הפיגוע | צילום: תיעוד מבצעי מד"א
גל עמר, שעובדת בקניון, סיפרה כי דקות ספורות לפני הפיגוע ירדה מהקומה השנייה של הקניון אל הקומה הראשונה. היא העידה כי לפי מה שסיפרו לה אחרים, המחבל ככל נראה "חיכה" לקורבנות שלו וחיפש את מי לתקוף. "אף אחד לא חשב שזה יגיע לכאן", אמרה, "הוא פשוט נכנס לקניון, הוא עבר את הדוכן שלנו, הוא חזר. לפי מה שאני מבינה, הוא פשוט חיכה, הוא חיפש. הוא עשה הלוך-חזור".
4 צפייה בגלריה
yk13987399
yk13987399
המחבל ג'ואד רביע
לדבריה, אחרי שהמחבל נורה פרצה בהלה בכל הקניון. "אני הייתי למטה. אנשים רצו בצרחות 'יריות! יריות!'. הכניסו אותנו לתוך רולדין. פשוט קפאתי במקום, רעדתי". עמר ביקשה להדגיש בדבריה את יחסיהם הטובים של יהודים וערבים באזור. "לא כולם ככה. לא כולם. עובדים איתי אנשים מהכפרים, חברים טובים", אמרה והוסיפה כי היא חוששת כעת לחזור לעבודה בקניון.

האם: "לא האמנתי שזה הוא"

יקימינסקי (19) מנהריה, היה נהג משא כבד בגדוד 71 בחטיבה 188. הוא הותיר אחריו את אמו אולגה, אביו ניקולאי ואחיו הקטן איליה (11). אולגה סיפרה כי "ערב קודם קיבלתי ממנו הודעה שיש לו טיפול לרכב בכרמיאל. בהתחלה שהיה פיגוע לא קלטתי מה קורה, לא קישרתי, ואז כתבתי לו: 'סשה, מה שלומך?' הוא לא ענה, אבל אני רגילה כי הוא נוהג אז התקשרתי. הוא לא ענה. התקשרתי עוד פעם ועוד פעם, ובפעמים האחרונות הרגשתי שמישהו מנתק".
"ואז קיבלתי הודעה מהמיון בבית החולים בנהריה, שהוא שם. עשיתי אחד ועוד אחד ורצתי לשם", המשיכה, "נכנסתי למיון, הרופאים הודיעו לי שהוא היה במצב קשה מאוד עוד לפני שהגיע לבית החולים ושכל המאמצים לא צלחו".
האם ראתה את הסרטונים הקשים מהמקום, שבהם בנה עובר פעולות החייאה. "כל הזמן עבר לי בראש שזה לא הוא", אמרה, "לא האמנתי שזה הוא. ניסיתי להסתכל על הרגליים, אבל לא זיהיתי".
על בנה סיפרה: "אין ילדים כאלה. אני מאוד גאה בו על מה שעשה. תמיד אהבו אותו, מגיל קטן. היה לו קשה בצבא בהתחלה, ובזמן האחרון הוא ממש הרגיש מקובל שם, אהב את האנשים סביבו, התרגל למסגרת וגם לזה שהוא תורם משהו. הוא היה אמור לחזור הביתה יום למחרת. הוא תמיד היה בדרכים, אז תמיד חששתי, אבל בכל פעם כשהייתי שולחת לו הודעה הוא היה עונה שהכל בסדר. חשוב לי שיזכרו שהוא היה בן אדם טוב ומקסים, שאוהבים אותו מלא אנשים. אני אוהבת אותו".

הגינוי: "יחסים טובים עם כולם"

המחבל הוא ג'ואד רביע, צעיר ערבי-ישראלי כבן 20, מהמועצה המקומית נחף הסמוכה לכרמיאל. אחרי הפיגוע הגיעו לקניון ארבעה מבני משפחתו של המחבל - אמו, אביו, אחיו ואחותו - וכולם נעצרו על ידי המשטרה, במטרה לבחון האם ידעו מראש על כוונתו לבצע את הפיגוע. במקביל, נכנסו כוחות גדולים לנחף והחרימו מחשבים וציוד כחלק מהניסיון ללמוד על התנהלות המחבל בימים האחרונים.
תושבי נחף גינו בחריפות את פיגוע הדקירה. הם טענו כי הוא "אינו נורמלי, מקבל טיפול פסיכולוגי ואינו דתי". מספר התושבים בנחף מגיע ל-16 אלף איש, ויש במקום אחוז גדול של אקדמאים. זו הפעם הראשונה שצעיר מהמקום יוצא לבצע פיגוע ודוקר חיילים.
"התושבים פה בדעה אחת והם מסרבים לפגוע בשום אדם, ערבי או יהודי", אמר אתמול אחד התושבים, "היחסים טובים עם כולם. הפעולה הזו מצערת, ואני מגנה אותה בתוקף".
תושבת אחרת הוסיפה כי "אני מכירה את המשפחה הזאת, הם לא דתיים או קיצוניים, ואני מופתעת איך הצעיר הזה ביצע את הדקירה. הוא בן אדם לא נורמלי, אולי הוא לקח סמים שגרמו לזה". עבד, תושב נוסף, אמר: "אני מגנה את מה שהתרחש, אבל כדאי להבין איך זה התחיל ומה עבר לו בראש שגרם לו לפגוע באנשים. חבל שמשהו כזה יקרה".
הפיגוע מגיע על רקע תקופה מתוחה ממילא בשל המלחמה, בצפון בפרט, אם כי בכרמיאל האזעקה האחרונה הופעלה בינואר השנה. דובר המשטרה, ניצב-משנה אלי לוי, התייחס לקשר בין המלחמה לחשש מפיגועים - ואמר כי ההסתה לטרור גברה במהלכה: “יש הסתה פרועה לטרור ברשתות החברתיות. יחד עם זאת, אנחנו יחד עם שב”כ וצה”ל מסכלים הרבה מאוד תשתיות טרור ומונעים הרבה מאוד פיגועים, כמובן עם מג”ב ומשטרת ישראל”.
מאז 7 באוקטובר נמצאים במשטרה בכוננות גבוהה, כשמדי יום מגיעות עשרות התראות לפיגועים ברחבי הארץ. גורם בכיר במשטרה אמר אתמול כי “עברנו פיגוע קשה, אבל אין שינוי בכוננות המשטרתית הגבוהה מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל”. במשטרה ממשיכים בפעילות לאיתור שב”חים שחודרים לישראל, מנהלים קשר עם שב”כ לניטור התראות לפיגועים ברחבי הארץ ומנטרים את הרשת כדי לאתר פרסומים שמעודדים פיגועים.