בישראל בחנו ביממה האחרונה את תשובת חמאס לעסקת החטופים, וחיפשו בתוכה "תחבולות ותרגילים", כהגדרת גורמים ישראלים. לפי ההסכם המתגבש ישראל שומרת לעצמה את האפשרות לחזור למלחמה. גורמים הבקיאים בפרטים אמרו כי יש לכך "חשיבות אדירה", וציינו: "האפשרות לנהל משא ומתן על הגברים והחיילים הייתה יורדת פלאים. כך, אם לא נגיע להסכמה במהלך השלב הראשון על השלב השני אנחנו יכולים לחזור להילחם".
בישראל מבהירים כי אין מדובר בהסכם "מושלם", אבל גורמים המעורים בנושא אמר כי "המשא ומתן עכשיו הוא על פרטים, את העקרונות כבר סיכמנו".
בישראל מאמינים שהגעה לעסקת חטופים תוך שבועיים–שלושה היא דבר ריאלי, אבל ברור שפשוט זה לא יהיה. ביום שאחרי תשובת חמאס להצעה לעסקה, קיים רה"מ נתניהו דיון ביטחוני, בפורום שבעבר קונה קבינט ניהול המלחמה, כדי לדון באותה תשובה ולמעשה לנסח את המנדט של צוות המשא ומתן.

המכשולים בדרך

אחד הנושאים שלא סוכמו הוא נושא הישארות ישראל בציר פילדלפי. דרישה ישראלית אחרת, שאף היא עדיין לא נסגרה סופית, היא לקבוע מספר מסוים של אסירים ביטחוניים שאותם לא ניתן יהיה לשחרר בעסקה. חמאס מתעקש שלישראל לא תהיה זכות וטו, וישראל עומדת על כך שתוכל להטיל וטו על שחרור רוצחים שהם סמלים כמו ברגותי ומבצע הפיגוע במלון פארק עבאס א–סייד.
מחלוקת נוספת היא סוגיית נסיגת צה"ל – צה"ל ייאלץ לסגת ממרכזי הערים אך חמאס דורש נסיגה מלאה. יצטרכו כאן להגיע להסכמות לאיזה קווים צה"ל נסוג, יחד עם ההבנה שלא תהיה נסיגה מלאה מעזה. יש גם הבנה שבימי שחרור חטופים צה"ל יפסיק את האיסוף האווירי בתוך עזה.
בעבר סירב חמאס להכליל את התצפיתניות החטופות בפעימה ההומניטרית, וישראל עומדת על כך שהן ייכללו בה. "מי שירצה להוציא אותן, יהרוס את ההסכם כולו", הזהיר אותו גורם.
לאחר שישראל תגבש את תשובתה להצעת חמאס, יכריזו המתווכים על קיום שיחות קִרבה בין הצדדים. אלה השיחות שבהן מתרגמים את ההסכם העקרוני לפרטים קטנים ומסכימים על המפתחות.
השלב הראשון מדבר על 42 ימי הפוגה שבהם חמאס ישחרר בין 18 ל–32 חטופים בקטגוריה ההומניטרית – קרי נשים, ילדים, מבוגרים וחולים. ההבנה בישראל שחמאס ישחרר 11 נשים שבחיים כולל 5 החיילות. ישנו סיכום עקרוני שאם חמאס לא יצליח להגיע ל–32 חטופים חיים בקטגוריה ההומניטרית הוא ישלים את המספר בגופות. השחרור ייעשה בשלבים, כאשר השלב הראשון שבו ישוחררו שלוש נשים יתבצע תוך שלושה ימים מרגע כניסת הפסקת האש. ביום ה–16 להפסקת האש יחל מו"מ על הארכת הפסקת האש, כאשר כל עוד מתקיים משא ומתן תימשך הפסקת האש.
החשש בישראל שאם חמאס יראה שהספיקו לו שבועיים-שלושה הפוגה כדי להתחמש ולהתאושש, הוא עלול לפוצץ את הפסקת האש. נודע גם כי ישראל עומדת על כך שבשלב ההומניטרי ישוחררו גם הישאם א–סייד ואברה מנגיסטו.

שאלת המנדט והשינוי בחמאס

כעת השאלה היא אם אכן יינתן מנדט נרחב לצוות המשא ומתן. גורמים בכירים במערכת הביטחון אמרו כי "לפי התחושה שלנו נתניהו רוצה עסקה. עושים לו פה עוול כשמנסים להציג אותו כמי שלא רוצה עסקה, עד כה הוא אישר שש פעמים התגמשויות במשא ומתן". לדברי הגורמים, "החשש הוא שיהיו גורמים אחרים שינסו לטרפד את העסקה ממניעים פוליטיים, בעיקר מכיוון בן גביר או סמוטריץ'. הם צריכים להבין שההתנגדות שלהם משחקת לידי חמאס".
הסיבות שהובילו לשינוי הכיוון ולאופטימיות היחסית, ולפיה תיתכן עסקה בקרוב, הן הלחץ של ארצות-הברית לצד זה של קטאר ומצרים; ההבנה של חמאס שהקרע בין ישראל לארה"ב לא מתרחב; ההבנה של ארגון הטרור שישראל לא מתכוונת לצאת לגמרי מרצועת עזה בשלב ג', אלא רק לנהל אחרת את המלחמה; וגם תקוותם שלא התממשה שעצימות הלחימה בעזה תלך ותפחת.
ההבנה בישראל היא שההישגים המבצעיים של צה"ל הם אלה שבסופו של דבר הביאו את חמאס חזרה לשולחן המו"מ: הפעולות בשג'עייה, שכונת זייתון, הרחבת הפעולה ברפיח וההשתלטות על פילדלפי. חמאס מאבד אנשים בקצב מסחרר וכושר ייצור האמל"ח שלו כמעט כולו חוסל. כל אלה הביאו את סינוואר להבנה שהוא חייב עכשיו הפסקת אש בשביל ההישרדות שלו.

שיחת נתניהו–ביידן

אמש שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן, ועידכן אותו על החלטתו להוציא משלחת שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים. לפי הודעת לשכתו, "נתניהו חזר על העקרונות שישראל מחויבת אליהם, ובראשם מחויבות ישראל לסיום המלחמה רק לאחר השגת כל יעדיה". בכיר בבית הלבן אמר אמש: "הייתה פריצת דרך בשיחות. ייתכן כי תשובת חמאס מאפשרת תסגור עסקה, אבל זה לא משהו שייסגר תוך ימים".
כאמור, נתניהו סיכם עם ראש המוסד דדי ברנע על הוצאת משלחת ישראלית למשא ומתן לעסקת חטופים - שבראשה יעמוד ברנע עצמו.