אזרחי איראן ייצאו היום לבחור ב-57 אלף קלפיות במדינה את הנשיא הבא שלהם. בסיבוב השני של הבחירות הם יצטרכו להכריע בין המתמודד השמרן-קיצוני, סעיד ג'לילי, בן ה-58, חבר הוועדה לאנרגיה אטומית המקורב לשליט, עלי חמינאי, לבין הקרדיולוג ושר הבריאות לשעבר, נציג הקו הפרוגרסיבי (יחסית), ד"ר מסעוד פזשכיאן, בן ה-69.
עבאס, בעל חנות רהיטים בטהרן, שוחח עם עיתונאי איראני הכותב ל"ניו יורק טיימס", והצביע על מאות חנויות ברחוב הראשי ובסמטאות היוצאות ממנו. "אתה רואה את החנויות? מתפקעות מרוב מוצרים ואיש לא נכנס. במקרה הטוב, אנשים עושים עוברים, מתבוננים וממשיכים הלאה. לאנשים אין כסף".
3 צפייה בגלריה
yk13988692
yk13988692
(צילום: Vahid Salemi, אי-פי)
אינאס, עקרת בית מטהרן, אמרה לכתב האיראני ש"הסנקציות האמריקאיות סחפו מדינות באירופה. יש סחורות מסין ומדרום-קוריאה שהן זולות יחסית, אבל אין לאנשים כסף והם שומרים אותו למזון ולתרופות. אני מקווה שהנשיא שייבחר יאזין לתלונות שלנו, כי עד עכשיו לאף אחד לא היה אכפת מהאזרח הקטן".
סבב ההצבעה השני לבחירה המחליף לנשיא אברהים ראיסי שנהרג בחודש שעבר בתאונת מסוק, הביא את ששת המועמדים לעימותים טלוויזיוניים שעסקו בעיקר ביחסי החוץ של איראן, בתוכניות ההגנה, בקשרים עם רוסיה, סין וצפון-קוריאה, מבלי להציג פתרונות למצוקה הכלכלית. רק פזשכיאן ניסה ללחוץ על לשכת השליט חמינאי, דרך מסכי הטלויזיה, להיפתח למערב ולחדש את הקשר עם ארצות-הברית, כדי להסיר את הסנקציות.
3 צפייה בגלריה
yk13988693
yk13988693
צילום: אי-פי-איי
סבב הבחירות השני באיראן מעורר עניין גדול בבירות המערב, בגלל שני המועמדים – ג'לילי השמרן ופזשכיאן מהמחנה הפרוגרסיבי. איראן נמצאת בלב סכסוכי הדמים במזרח התיכון: בעזה, בסוריה, בטורקיה ובענייני הגרעין. היא גם לוחצת על סעודיה, מצרים וטורקיה לנקוט צעדים ממשיים לשיפור היחסים, והכריזה שתיכנס ללבנון "אם יהיה צורך לסייע לחיזבאללה מול הציונים". בנוסף, היא מחמשת את החות'ים בתימן, המיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה, והגיעה לאחרונה גם לאפגניסטן.
גם מעמד האישה מעסיק לפחות חלק מהבוחרות הצעירות: האם ירשו להן להמיר את הרעלה הכהה בכיסוי ראש אוורירי, האם יוותרו להן על כיסוי הגוף המלא ויתירו להן לנעול נעלי עקב? והאם יהיו להן יותר זכויות בחברה השמרנית, והן יוכלו "להתערבב" בחברת הגברים, בדומה למצב במצרים, לבנון ומרוקו?
3 צפייה בגלריה
yk13988694
yk13988694
צילום: אי-פי-איי
עם כל הכבוד למועמדים, יש לזכור שסמכויות הנשיא באיראן מוגבלות, וההחלטות מתקבלות בלשכת השליט חמינאי.