רמת הגולן, שבימים אלה אמורה להיות עמוסה במטיילים, הייתה אתמול ריקה. בכבישים כמעט לא נסעו מכוניות, שריפות נראו בכל פינה ועשן סמיך כיסה את הכבישים. עשרות צוותי כיבוי פעלו בשטח, ומעליהם חגו מטוסים שסייעו בהשתלטות על מוקדי האש. אחד מחבלי הארץ היפים ביותר במדינה הפך לשדה קרב.
האזעקות הראשונות נשמעו ב-10:00 בקריית-שמונה ובאצבע הגליל. מ-10:25 החל רצף אזעקות ארוך במיוחד, שנמשך יותר משעה. אזעקות בלתי פוסקות נשמעו ביישובי הגולן, בגליל העליון, בגליל המערבי ובין היתר גם בקצרין, נהריה ועכו – שם פגעו שברי יירוט בגג הקניון.
2 צפייה בגלריה
yk13989092
yk13989092
(צילום: אפי שריר)
חיזבאללה לקח אחריות על השיגורים. יו"ר המועצה המבצעת של ארגון הטרור אמר: "התגובה על חיסול 'אבו נעמה' החלה. אסור לאויב לחשוב שאחרי תקיפת הגיבורים, הדרום יהיה פתוח עבורו (כוונתו לצפון ישראל, לב"א). הדגל שלנו לא ייפול והעימות לא ייחלש. כאשר 'שהיד' נהרג, קם אחר, מרים את הדגל וממשיך בנחישות". הוא הוסיף כי "התגובה כוונה לאתרים חדשים שישראל לא חשבה שייפגעו".
ראש המועצה האזורית גולן, אורי קלנר, אמר כי "היה פה ירי מסיבי, בזמן שקייטנות מתנהלות עם מיגון של אוגדה 210. אנחנו שומרים על הגבול, אבל חייבים לדאוג למי שנפגע ואיבד את מקור הפרנסה שלו. המדינה חייבת לסייע לנו להישאר כאן ולהגן על הגולן".
2 צפייה בגלריה
yk13989143
yk13989143
צילום: JACK GUEZ, איי-אף-פי
בימים כתיקונם, המסעדה של אילן אזולאי במרכז המסחרי של קצרין מלאה בחיילים ובמטיילים. "תראה מה קורה כאן", אמר אתמול בכאב, "זה יום חמישי ואין פה נפש חיה. מי יגיע לכאן עם ירי כזה? עברנו כבר תשעה חודשים של מלחמה, והמצב פה היום קטסטרופה. אנחנו בהפסדים גדולים, הגולן והעסקים שבו מתפרקים כלכלית".
לדבריו, הדבר שהכי כואב לו הוא לראות את השריפות. המטחים הכבדים הותירו את השדות בכל האזור בוערים. "אין לקוחות, אין כלום, והכל סביבנו עולה באש", אמר, "רמת הגולן היא לא אזור שנחשב לכזה שיש בו מלחמה, והיום הכל כאן בוער. הגיע הזמן להפסקת אש או למלחמה כוללת. אנחנו כבר ביולי, הילדים בבית. זה הזמן למתקפה – או שמגיעים להפסקת אש עכשיו".
מיקי אהרוני, תושבת חצור הגלילית שנמצאת כרגע בקצרין ועובדת בחקלאות, אמרה כי "השריפות כאן מפחידות, הן ליד הבית והכבישים. אין פה אנשים, והכל מאוד כואב. החקלאות נפגעה מאוד, אין קטיף דובדבנים ברכס רמים. אנחנו חייבים להישאר חיוביים, כי אנחנו חקלאים, אבל נראה שאנחנו תלויים בנסראללה. הכל מסביב לקצרין בוער".
אזרח אחר, יניב אלול, הוסיף: "אנחנו ככה כבר תשעה חודשים. עסקים נסגרים והמדינה לא עושה שום דבר, פשוט הפקירו את הצפון. זה פשוט מלחמת התשה מה שעושים לנו כאן".
ברשות הטבע והגנים דיווחו על שמורות טבע רבות שנפגעו. יותר מ-50 עובדי הרשות הגיעו כדי לסייע בכיבוי השריפות. "אנחנו עוברים פה יום מאוד קשה", אמרה אתמול המנכ"לית, רעיה שורקי, "המטרה היא לצמצם את הנזק לשמורות הטבע ולערכי הטבע".