חוקרי ימ"ר מחוז תל-אביב עצרו השבוע שני ישראלים בחשד לרצח מחבל ב-7 באוקטובר בעוטף עזה. השניים שוחררו בהחלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אך לפי שעה החקירה בעניינם נמשכת.
השניים, תושב אלקנה בן 22 והשני כבן 30 ממרכז הארץ שמתנדב באיחוד הצלה, יצאו ביוזמתם – כל אחד בנפרד – לעוטף עזה ב-7 באוקטובר. החשוד הצעיר יותר יצא לעוטף יחד עם חבר נוסף ושוטר, שהיה היחיד מבין שלושתם שהחזיק באקדח. כדי להתחמש, הם לקחו כלי נשק מגופות של לוחמים שנפלו בקרבות – והחלו להילחם גם בעצמם. החשוד הצעיר והחשוד המבוגר – שלא הכירו זה את זה – פגשו שם גם את רועי יפרח בן ה-35 מתל-אביב, שלימים נאשם בכך שהתחזה לאיש ימ"מ ושב"כ.
בשלב מסוים, ככל הנראה, תפסה הקבוצה מחבל שנכנס מרצועת עזה לישראל. בסרטון מהתקרית ניתן לראות את החשוד המבוגר בועט ברגל של המחבל, ואת יפרח לכאורה בועט בראשו. החשוד הצעיר לא נראה בסרטון הזה. לטענת החשודים, מדובר באירוע שהתרחש תוך כדי לחימה, ולאחר מכן המחבל הועבר כשהוא חי לכוחות הביטחון – ורק בהמשך נקבע מותו.
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם של השניים בעשרה ימים, אך שופטת בית המשפט השלום בתל-אביב אביטל אמסלם גלבוע סירבה לכך והחליטה לשחררם. חוקרי ימ"ר תל-אביב הגישו ערר לבית המשפט המחוזי בעיר, שאותו דחה היום השופט עודד מאור. השופט הבהיר כי חרף הסרטון לא קיים חשד סביר שמחייב את מעצרם של השניים, ואף נזף בנציג המשטרה שהערר הוגש באופן לקוי ופגום.
השופט מאור גם הביע תמיהה בפני נציג המשטרה על צו איסור הפרסום שהוטל על הפרשה. "כל העולם יודע, הרי איך ידעו אנשים להגיע לבית המשפט?", אמר. המשטרה ציינה כי קיים חשש שאם תיחשף הפרשה – הדבר עלול להוביל לפגיעה בחטופים כנקמה.
בני משפחתם של השניים אמרו כי "מדובר בשני גיבורים שיצאו מהבית להילחם במחבלים, והצילו חיים כשהצבא לא היה שם". אמו של הצעיר מאלקנה אמרה, כי "הבן שלי גיבור, הוא לא עשה דבר מלבד להציל חיים. למי במדינה יש אינטרס לעצור אותם בגלל מחבל נוח'בה שטבח בבני אדם? זו חקירה הזויה שכולה עלילת שווא".