בשורה מעודדת במיוחד לקבלני השיפוצים: ועדת המנכ"לים לעובדים זרים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי החליטה בין היתר על הקצאת 5,000 עובדים זרים ממזרח אירופה. מדובר בהחלטה היסטורית, שכן עד 7 באוקטובר ניתן היה להעסיק בענף רק עובדים פלסטינים.
לפני כחודש פירסמנו ב"ממון" תחקיר שהעיד על קשיים בענף קבלני השיפוצים, שמשפיעים גם על המשימה הלאומית החשובה לשקם בתים שניזוקו בעוטף עזה ובצפון. העובדים מהרשות היוו 95% מהענף, והאיסור על הגעתם לישראל והעסקתם גרם לכך שהיקף העבודות נחתך ב-70%. לא מעט קבלני שיפוצים קרסו או עומדים בפני קריסה, והמחירים של אלה שמצליחים לעבוד זינקו בעשרות אחוזים.
2 צפייה בגלריה
yk13989429
yk13989429
(צילום: תומר שונם הלוי)
כעת, על פי ההחלטה שהתקבלה בוועדת המנכ"לים לעובדים זרים, אושרה לראשונה בישראל מכסה ייעודית של 5,000 עובדים זרים (בעיקר מרומניה ומפולין) בהעסקה ישירה, ללא מעבר דרך חברות כוח אדם, לענף השיפוצים. הוועדה החליטה גם על הקצאת מכסה להבאתם של עד 14,300 עובדים זרים לענף הסיעוד המוסדי ולענף תשתיות התחבורה.
המכסות שאושרו לאחר הצגת צורכי הענפים השונים נועדו לספק מענה מיידי בעובדים למשק. במהלך הדיון שמעה הוועדה את עמדתם של מומחים לכלכלה, אשר סקרו בפני המנכ"לים את עבודות המחקר שלהם בכל הנוגע להשפעות העסקת עובדים זרים על המשק הישראלי.
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בישראל, אמר ל"ממון": "מאז 7 באוקטובר הגיעו כ-15 אלף עובדים זרים לענף הבנייה ולא עובד אחד לענף השיפוצים, שהרגיש בן חורג. קיימים 156 תאגידי כוח אדם שתפקידם להביא את העובדים הזרים, פנינו לכולם כדי לנסות לקבל עובדים זרים, אך לצערנו זה לא צלח. הרוב מבקש 90-110 שקל לשעת עבודה, שזה יוצא כ-20 אלף בחודש. זה מאוד יקר לענף השיפוצים שלא מסוגל להעסיק עובדים בסכומים כאלה. 99% מתאגידי כוח האדם לא הסכימו לתת פחות מ-30 עובדים לאתר עבודה אחד, כאשר כל קבלן שיפוצים ממוצע זקוק לשניים עד ארבעה עובדים בלבד.
2 צפייה בגלריה
yk13989530
yk13989530
צילום: עמית שעל
"ביום רביעי האחרון זכינו סוף-סוף להגיע לוועדת המנכ"לים, נטלי ויינשטיין, מנכ"לית התאחדות קבלני השיפוצים, ואנוכי, כדי שנוכל לייצג ולהשמיע את עמדתנו על מצוקה אמיתית בחוסר ידיים עובדות בענף השיפוצים. אנחנו מברכים על ההחלטה התקדימית לטובת הענף שלנו, לפיה לשכה פרטית תחת ובפיקוח רשות האוכלוסין תטפל בהקדם בהבאת 5,000 עובדים ייחודיים מקצועיים לענף השיפוצים ממזרח אירופה.
"צריך גם לזכור שהחלטה חשובה זו מגיעה במקביל לעונה חמה של שיפוצים בחודשי הקיץ שבהם אנשים עוברים דירות ומשפצים, לצד העובדה הכואבת כי מחירי השיפוצים מגיעים לשיאים חדשים מדי חודש בשל מחסור בידיים עובדות. הרי ככל שיתאפשר להחזיר ידיים עובדות לענף, כך גם מחירי השיפוצים יירדו".
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים: "בשורה נהדרת שמגיעה במקביל לעונה חמה של שיפוצים בחודשי הקיץ. ככל שיתאפשר להחזיר ידיים עובדות, כך מחירי השיפוצים יירדו"