בשבוע שעבר, לאחר 14 שנים, מפלגת הלייבור ניצחה את הבחירות, וברוב עצום. המפלגה גרפה רוב גדול שעומד על 410 מושבים בפרלמנט, מתוך 650, והשמרנים של רישי סונאק קרסו לשפל כל הזמנים - עם 250 מחוקקים שהודחו.
באשר לישראל, תור הזהב שאפיין את היחסים בין ירושלים לממשלות השמרנים בבריטניה, בוודאי בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי. הממשלה הבריטית החדשה צפויה להיות ביקורתית בהרבה מהממשלה שהתחלפה. אבל, צריך לשמור על פרופורציה: בבריטניה לא תקום ממשלה עוינת לישראל.
בשורה התחתונה, ממשלת הלייבור החדשה שבראשה עומד קיר סטרמר שנשוי ליהודייה, צפויה להיות ידידותית לישראל. סטארמר נישא בשנת 2007 לעורכת הדין ויקטוריה אלכסנדר. בת לאב יהודי, מהגר מפולין, ולאמא שעברה גיור. היא מצהירה על עצמה כיהודייה ושניהם מגדלים את שני ילדיהם בני 16 ו-14 כיהודים. בעבר הצהיר סטארמר ש"אם ההגדרה של להיות ציוני זה להאמין במדינת ישראל - אז במובן הזה, אני ציוני". סטרמר ציין כי אף שאשתו אינה יהודייה על פי ההלכה, וששניהם אינם אנשים דתיים, המורשת היהודית חשובה להם. "חשוב לנו שהילדים יידעו את זה. חצי מהמשפחה יהודים, הם או כאן או בישראל", סיפר ל"הגרדיאן".
היחסים בין ישראל לממשלת הלייבור לא צפויים להיות שונים בהרבה מהקשרים של ישראל עם הממשל הדמוקרטי בארה"ב, גם אם יש לא מעט מחלוקות. וממילא, גם למפלגה השמרנית תחת רישי סונאק הייתה ביקורת על ישראל במגוון תחומים, והיא אף הטילה סנקציות על מתנחלים וארגוני ימין קיצוני למורת רוחה של ירושלים.
1 צפייה בגלריה
yk13989852
yk13989852
צילום: Claudia Greco, אי-פי
גם באופן היסטורי, היחסים בין מנהיגי הלייבור, טרום עידן קורבין, למקביליהם הישראלים היו טובים. טוני בלייר, למשל, כיהן ראש ממשלה מטעם הלייבור בין 1997 ל–2007, ונחשב לאחד מגדולי חברינו בעולם; גם הרולד וילסון, שכיהן רה"מ הבריטי היה ידידותי מאוד לישראל.סטרמר לא צפוי להיות חריג בנושא הזה: כך למשל, במשך כל תקופה המלחמה, וחרף לחצים קשים שהופעלו עליו, הוא סירב לקרוא להפסקת אש מיידית וחד-צדדית. הוא עמד שכם אל שכם עם חברי הממשלה השמרנית בנושא הזה, על אף שהיה צריך בקמפיין את קולות המוסלמים. הוא גם אחראי ל"טיהור" הלייבור מאנטישמיות, גם קורבין עצמו. בישראל אומרים שהלב שלו במקום הנכון, והוא ראוי להערכה.
אבל, למרות הכל, כן צפוי שינוי ביחסים. גורם בכיר בלייבור תיאר זאת כך: "יהיה טוב, אבל לא טוב כמו עם השמרנים". בנושאים מסוימים, ממשלת הלייבור תהיה ביקורתית יותר כלפי ישראל, למשל בנושא ההתנחלויות.