הגזענות הגיעה גם לענף התיירות: אירוח ולינה של משפחה ישראלית בדירת Airbnb באוקספורד בוטלה על רקע אנטישמי.
המקרה אירע לסופרת והאנתרופולוגית הישראלית ד"ר דריה מעוז. היא תיכננה לבלות חופשה שקטה עם משפחתה באוקספורד, אנגליה. כבר לפני חודשיים הזמינה דרך Airbnb דירה להשכיר לה ולבני משפחתה. אלא שלאחרונה הופתעה לקבל הודעה מבעלת הנכס: "שלום, אני מצטערת, לא הבנתי בתחילה שאת מגיעה מישראל, אנא תמצאי לך אלטרנטיבה אחרת".
4 צפייה בגלריה
yk13991239
yk13991239
(צילום: שאטרסטוק)
מעוז השיבה לה בהודעה הבאה: "אני לא מאמינה שאת כותבת לי את הדברים האלו. זה מאוד מעליב וגם לא חוקי לעשות זאת". בעלת הדירה לא התביישה לענות באלו המילים: "אני מצטערת, אבל אני לא יכולה להגיב בסלחנות על המלחמה שאתם מנהלים. זה נגד הערכים שלי. אני מוסלמית ואני לא יכולה להרשות את זה".
מעוז אמרה אתמול ל"ממון": "אני מודה שהייתי בשוק. מי היה מאמין שאקבל כזו הודעה על ביטול ההזמנה שלנו, רגע לפני ההיערכות שלנו לחופשה ועוד על רקע גזעני ואנטישמי לגמרי. זה הזוי. מה גם שאוקספורד בחודש יולי עמוסה בתיירים. כל ניסיון שלי לחפש אופציה חלופית בסטנדרט ובתנאים שמצאתי לעוד שבוע לא הצליח, ובטח שלא באזור מרכזי (רק בכפרים מרוחקים) כי אין מקומות לינה בנמצא, ואם אני כבר מוצאת משהו זה כמובן כפול במחיר".
מעוז פנתה למחלקת התמיכה של Airbnb ושם הגיבו מיד עם קבלת התלונה, גינו בכל תוקף את האירוע המצער ומיד השעו ממאגר הדירות שלהם להשכרה את הדירה של בעלת הבית הספציפי בהתאם לתקנות הברורות של החברה העולמית. בנוסף, הציעו סיוע לדריה אם תהיה מעוניינת למציאת פתרון לינה חלופי באוקספורד.
דריה מעוז: "עד רגע זה למעשה אני עדיין לא יודעת היכן נלון כשנגיע לאוקספורד. החברה לא מתחייבת למצוא לי מקום באזור שבו הוזמן הבית המקורי, וגם אם כן, היא אינה מציעה לכסות את ההפרש הגדול במחיר. אני מצפה שיימצא לנו פתרון חלופי, באותו סטנדרט שהזמנו מראש ובלי לשלם יותר".
אלירן זוהר, דובר התאחדות האירוח בישראל ומנהל קהילת המארחים Airbnb HOST אמר ל"ממון": "אני מגנה בתוקף את המקרה המזעזע הזה וטוב עשו ב-Airbnb שמיד השעו את בעלת הבית ממאגר הדירות, כי זה נוגד את העקרונות של החברה האמריקאית והם גם יודעים היטב לתת עונשים וקנסות לבעלי דירות במקרים מסוג זה. ברגע שהובא לידיעתי המקרה הייתי נסער מאוד. אנחנו נמשיך לעקוב מקרוב אחר הטיפול בלקוחה ונדאג שהיא תקבל מגורים ראויים באותו סטנדרט שהזמינה מראש. זה מקרה קלאסי בו Airbnb חייבים לדאוג לה ללינה אלטרטנטיבית באותו רדיוס אזור באוקספורד, גם אם המחיר כפול. כעת זה לא עניינו של הלקוח. כמובן שההתאחדות וכל חבריה דוחים ומגנים התנהגות מסוג כזה. זה מקרה מובהק של גזענות אנטישמית כלפי ישראלים ויהודים".
לדברי זוהר, היתרון הגדול של פלטפורמת Airbnb היא זירת אירוח המאפשרת שירות אדם לאדם ולא מלון מול לקוח, ודווקא בגלל זה שמדובר בזירה על בסיס אישי אסור שמקרים על רקע גזענות יצוצו.
זה אינו המקרה היחיד בו ישראלים נתקלים באנטישמיות בהזמנת מלון. רק לפני כשבועיים פורסם כי מלונות בפריז וביפן סרבו לקבל ישראלים. כדי להתמודד עם התופעה ישראלים רבים שיש ברשותם דרכון זר מעדיפים להזמין מלונות כשהם מציגים אותו ולא את הדרכון הישראלי.
"מי היה מאמין שאקבל כזו הודעת על ביטול ההזמנה שלנו רגע לפני ההיערכות שלנו לחופשה, ועוד על רקע גזעני ואנטישמי לגמרי"