"אם אני לא יכול ליהנות מהרגע הזה, זה בזבוז של זמן", אמר מאמן נבחרת אנגליה גארת' סאות'גייט אחרי שנבחרתו ניצחה בפנדלים את שווייץ ועלתה לחצי הגמר של יורו 2024. הוא התייחס כמובן לביקורת האישית הקשה שמופנה אליו במהלך הטורניר בגרמניה, אך אי-אפשר לפספס את האירוניה במשפט הזה, משום שממשחקיה של אנגליה, הנבחרת הכי מוכשרת על הנייר, בלתי אפשרי ליהנות.
העלייה של אנגליה לחצי הגמר אמורה להיות בשורה טובה עבור הכדורגל, משום שזו נבחרת משופעת בכוכבים, אוהדים ומסורת, אבל לא כך הדבר משום שהיא גם המשעממת ביותר בטורניר. זו שסיימה את כל ארבעת משחקיה האחרונים בתיקו בתום 90 דקות, ומתחילה ליזום רק כשממש אין לה ברירה.
הרבה קרדיט על איך שאנגליה נראית מגיע כמובן למאמן סאות'גייט, שאיכשהו הצליח להפוך חבורת שחקנים שהשווי שלה הוא 1.52 מיליארד יורו לכדור השינה היקר ביותר בעולם. הוא ספג לא מעט ביקורות מאוהדי הכדורגל היפה גם בטורנירים הקודמים שלו, אבל אנגליה הנוכחית שוברת שיאי אפרוריות וחוסר תיאום.
קשה להתווכח עם ההישגים של סאות'גייט – חצי גמר מונדיאל 2018, גמר יורו 2020, רבע גמר גביע העולם ב-2022 - אך כל מי שצפה במשחקים של שלושת האריות יודע שהם עדיין בטורניר למרות המאמן שלהם ולא בזכותו, וגם הודות להגרלה קלה שסידרה להם מסלול לארבע הגדולות בלי לפגוש אף נבחרת גדולה.
ועדיין, אנגליה בהחלט יכולה להשלים זכייה היסטורית. יש לה הגנה חזקה ומספר עצום של שחקני התקפה שמסוגלים לשנות את המשחק בפעולה אחת, כמו ג'וד בלינגהאם עם המספרת האדירה בשמינית מול סלובקיה ובוקאיו סאקה עם השער המרהיב מול שווייץ. אבל אוהדי הכדורגל הניטרליים, אלה שאוהבים ליהנות ממה שהם צופים בו, צריכים להיות בעד הולנד בחצי הגמר. האורנג' רחוקים מלהיות מושלמים, אבל היה כיף איתם בכל משחק שלהם בטורניר. ואולי גם אוהדי אנגליה צריכים לייחל להפסד שיביא לסיום עידן סאות'גייט ולהגעתו של מאמן שיותר ראוי לחבורה הכל כך מוכשרת הזו.