ישיבת הממשלה שהתקיימה אתמול בנושא הארכת שירות המילואים גלשה לסוגיית חוק הגיוס ולמתקפות אישיות על שר הביטחון יואב גלנט.
לאחרונה, נזכיר, אישרה הכנסת בקריאה ראשונה להחיל דין רציפות על חוק הגיוס. האופוזיציה התנגדה לחוק וטענה כי מטרתו היא לפטור למעשה את רוב החרדים מגיוס. גלנט היה היחיד מהקואליציה שהתנגד לחוק, אשר אינו עונה לטענתו על הצרכים הנוכחיים של צה"ל. הוא אף דרש ליצור חוק גיוס חדש, שיתקבל ב"הסכמה רחבה".
1 צפייה בגלריה
yk13991544
yk13991544
(שר הביטחון יואב גלנט. תחת התקפות | צילום: טל שחר)
במהלך הדיון אתמול אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הרי חוק הגיוס הוכן על ידי גנץ ומערכת הביטחון בממשלה של לפיד, בנט וליברמן. אז מה השתנה? מה שהשתנה זו הנכונות של החרדים להתגייס בעקבות המלחמה". לדבריו, "יש כאן הזדמנות היסטורית לעשות את הדבר הנכון ולהביא לגיוס של אחינו החרדים. מי שנותן לאופוזיציה זכות וטו, נותן להם את האפשרות למנוע גיוס חרדים במטרה אחת: להפיל את הממשלה, דבר שיעצור את שחרור החטופים ויביא תבוסה במלחמה".
תגובתו של גלנט הייתה חריפה: "זוהי שעה רגישה. צריך לעשות הסכם להשבת החטופים – והניסיון הפוליטי לקשור בין שחרור החטופים לבין פטור מגיוס לחרדים הוא מסוכן וחסר אחריות".
שר התקשורת שלמה קרעי ביקר את גלנט גם הוא, ואמר: "מגיע לכאן שר הביטחון ודורש דבר שחשוב לביטחון המדינה. זה חשוב לכולנו. את זה הוא מוכן להעביר גם בלי האישור של גנץ, אבל חוק אחר שגם צפוי לגייס חיילים, שאם לא יעבור יגרום למלחמת עולם, שיביא להפלת הממשלה, מה שיפגע בביטחון המדינה וייתן ניצחון לסינוואר – זה לא". גלנט השיב: "בלי אישור של גנץ, אני לא מוכן".
שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל התערבה: "זה מה שיש לנו להגיד?" קרעי עקץ אותה: "כבר יצאת בטריקת דלת, מוזמנת לצאת שוב", ופנה שוב לגלנט: "'הסכמה רחבה' זה שם קוד ל-לתת לגנץ מפתח להפלת הממשלה".
גלנט הסביר לשרים את המצב, ותהה: "האיום גובר והסד"כ (כמות הכוחות) יורד. מאיפה אתם מתכננים שנביא חיילים? איך אתם רוצים שצה"ל ימשיך להילחם? אנחנו חייבים עוד כוחות לצבא".
מספר שרים טענו כי "צריך להעביר את שני החוקים יחד גם בלי הסכמה של גנץ והאופוזיציה". גלנט ענה להם: "הצורך בשטח ברור, אבל כבר חודשים שהצרכים הפוליטיים והרצון להרוויח כותרות גדולים יותר. על כל יושבי החדר הזה מוטלת האחריות לתת לצה"ל את התנאים היסודיים בשביל להמשיך להילחם. האנשים הם התנאי הראשון. בלי זה, אין כלום".
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן פנתה לשרים החרדים ואמרה להם: "תביאו את הקדושה לצה"ל. אתם צריכים להיות בתפקידים בכירים, כולל במטכ"ל". גלנט עקץ בתגובה: "בשביל להיות רמטכ"ל, צריך להתחיל מטוראי".
במהלך הישיבה זעמו שרים שונים על שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שקיצץ בתקציביהם. השרה גמליאל אמרה לו: "קיצוץ מחפיר. חוסר מקצועיות של שר האוצר. אגב, כל שלוחותיו של שר האוצר לא מקבלות ביטוי בקיצוץ". שר הבריאות אוריאל בוסו הוסיף: "לא מבין איך אתם עושים את הדבר הזה. בית החולים בנהריה ב-30 אחוז תפוקה, אז עכשיו נקצץ עוד מנהריה?"
גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף: "משמעות הקיצוץ היא פגיעה ישירה בשוטרים, בלוחמי האש בצפון ובכיתות הכוננות".