בצילו של יום השיבוש שהתחולל אתמול, וברקע הנסיונות להגיע להסכמות במתווה שחרור החטופים, פירסמה לשכת ראש הממשלה את חמשת העקרונות עליהם לא תתפשר ממשלת ישראל: כל עסקה תאפשר לישראל לחזור ולהילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה; לא יתאפשרו הברחות נשק לחמאס מגבול עזה למצרים; לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה; ישראל תמקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו משבי חמאס; המתווה שהוסכם על ישראל וזכה לברכת הנשיא ביידן יאפשר לישראל להשיב חטופים מבלי לפגוע ביתר מטרות המלחמה.
גורמים במערכת הפוליטית והביטחונית קיבלו בתדהמה את הודעתו הרשמית של ראש הממשלה נתניהו על חמשת העקרונות במשא ומתן, בעיקר בגלל הטיימינג שלה. נתניהו קיים אמש דיון ביטחוני והערכת מצב לגבי עסקה לשחרור החטופים יחד עם שר הביטחון יואב גלנט ואנשי צבא ומודיעין. זמן קצר לפני הישיבה החליט נתניהו לחשוף בהודעה רשמית לתקשורת את התנאים שלו לעסקה, עוד בטרם סיכם דבר עם גלנט ואנשי המערכת הביטחונית. גורם ביטחוני טוען, כי נתניהו פירסם את ההודעה כדי לייתר את הדיון הביטחוני על העסקה, ובכך פגע בסיכוי להגיע לכזו. "התנהלות לא ראויה שתפגע בסיכוי להחזיר את החטופים הביתה", אמר. "יש פה גם שאלה של טיימינג. אם אתה מוציא את ההודעה עוד לפני שהדיון בלשכה התחיל - אז בשביל מה לקיים דיון? אם זו ההתנהלות, החטופים לא יחזרו".
4 צפייה בגלריה
yk13991866
yk13991866
(צילום: יובל חן)
4 צפייה בגלריה
yk13991961
yk13991961
צילום: יובל חן
גורמים אחרים הביעו פליאה על חלק מהסעיפים במסמך שפירסם נתניהו. הוא עצמו הודה בראיון לערוץ 14 כי אפשר יהיה להחזיר רק חלק מהחטופים, ולבסוף נאלץ לחזור בו. בהודעתו אמש הוא בעצם חוזר על דבריו המקוריים בערוץ 14, כאשר כתב: "ישראל תמקסם את מספר החטופים החיים שיוחזרו משבי חמאס". כלומר, לא כל החטופים יחזרו הביתה כפי שדורשים חלק משותפיו של נתניהו בממשלה, כתנאי לביצוע הסכם.
סעיף 3 שהציג נתניהו, לפיו "לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה", הוא למעשה סעיף שלא היה קיים בניסוח המקורי של ההסכם. משמעותו, הלכה למעשה, שצה"ל יהיה זה שיפקח על חזרת העזתים לצפון הרצועה, דרך שליטה במסדרון נצרים שמפריד בין האזור הזה ליתר חלקי הרצועה. חמאס, שדורש את חזרת כל העקורים לבתיהם, צפוי להתנגד להמשך השליטה של צה"ל במסדרון במהלך הפסקת האש.

המגעים והפערים

בינתיים, המגעים בין הצדדים נמשכים. ראש המוסד דדי ברנע צפוי להיפגש ביום רביעי בדוחא שבקטאר עם ראש הממשלה המקומי, עם ראש ה-CIA ועם ראש המודיעין המצרי. במצרים אף דווח שראש ה-CIA יגיע לקהיר השבוע, וכך גם "משלחת ישראלית".
4 צפייה בגלריה
yk13991652
yk13991652
צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
שורת התפתחויות פומביות, לא פומביות וחשאיות ביותר במהלך השבועות האחרונים, ובמיוחד בסוף השבוע שעבר, יצרו ביחד התקדמות חיובית מסוימת במשא ומתן לעסקה עם חמאס.
חמאס מוסיף להתעקש על אותה נקודה בדיוק שעליה התעקש מאז שהתפוצצה הפסקת האש הקודמת ב–29 בנובמבר אשתקד - שחרור כל החטופים רק תמורת הפסקת אש קבועה, סיום מצב המלחמה, נסיגת כוחות צה"ל וערבויות בינלאומיות לכך שכאשר סינוואר יעלה מבטן האדמה לא יחכה לו שם "זיק", ואחריו רעם גדול.
ישראל גם היא מתעקשת על אותה נקודה, אבל בדיוק הפוך: חמאס רוצה שהעסקה תתחיל בידיעה שהפסקת האש הזמנית של השלב הראשון תוליד את הפסקת האש של החלק השני, הפסקת האש הקבועה. ישראל לעומת זאת רוצה לשמר בידיה את היכולת לחזור להילחם בתום הפסקת האש הראשונה, או לכל המאוחר בנקודה שבה יתפוצץ המשא ומתן לעסקה השנייה.

"לא ניתן להם לטרפד"

בתוך כך, שורה של עצרות ומחאות התקיימו אתמול ברחבי הארץ, במסגרת יום השיבוש לציון תשעה חודשים למתקפת חמאס. כבר בשעה 6:29 יצאו פעילי מחאה להפגין מול בתיהם של 18 חברי כנסת ושרים מהקואליציה, עם צעקות "כישלון מוחלט!" ההפגנות נערכו בין היתר מול בתיהם של השרים יואב גלנט, מירי רגב, ניר ברקת, ישראל כ"ץ, אבי דיכטר ויצחק וסרלאוף. הפגנה נערכה גם מול ביתו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. בהמשך חסמו פעילים כמה צמתים וכבישים, ובין היתר תועדו חוסמים את כביש 4 לדרום באזור כפר מסריק וכביש 444 ליד קיבוץ עינת. חסימות דווחו בנוסף בצומת נהלל, בצומת בית קמה בכביש 6, בצומת ביל”ו, בצומת הפיל, בצומת יטבתה, בצומת כרכור וליד הכניסה לקיסריה. לקראת הערב הגיעו אלפי מוחים לירושלים, תל-אביב וחיפה וקיימו צעדות ועצרות. בעצרת בתל-אביב, עינב צנגאוקר, אמו של מתן שנחטף, הורמה בתוך כלוב מעל למפגינים. על הכלוב נתלו שלטים עם הכיתובים "נתניהו זה בידיים שלך", "לא ניתן להם לטרפד", "עסקה תציל את המדינה" ו"השלטון הפקיר, העם יחזיר".
4 צפייה בגלריה
yk13991870
yk13991870
צילום: עמית שאבי