השפעות המלחמה על העסקים כבר מורגשות בשטח: גידול של כ-26% במספר העסקים שנקלעו לקשיים כלכליים ברבעון השני של 2024 לעומת הרבעון הראשון.
בהתפלגות ענפית, במחצית הראשונה של 2024, 27% מהעסקים שנקלעו לכשל היו מענף "קבלנות, בנייה ותשתית", 6% היו מענף "הובלה ואחסנה", 6% מענף "מסעדות וברים ו-5% מענף "חנויות מזון". כך עולה מסקר מצב העסקים בישראל של חברת דן אנד ברדסטריט לשנת 2024.
1 צפייה בגלריה
מתקשים לשרוד
מתקשים לשרוד
מתקשים לשרוד

בדוח נכתב כי ייתכן שהסיבה היא ש"תקופת החסד" לאחר המלחמה מגיעה אל סופה ובדגש לאחר חג הפסח, ההקלות ופריסות התשלומים מסתיימות וזה בא לידי ביטוי בשטח.
ניתן לראות כי ענף הברים והמסעדות נותר גם במחצית הראשונה של 2024 אחד מהענפים המסוכנים במשק. הענף הראה סימני התאוששות במחצית הראשונה של 2023 – אך מאז פרוץ המלחמה נרשמה הרעה משמעותית בפעילות בענף.
הענף סובל ממחסור בכוח אדם, מעלייה בעלויות חומרי הגלם, מנאמנות לקוחות נמוכה ומתאפיין בשיעור גבוה של סגירת עסקים, כאשר 20% מהעסקים בענף לא שורדים את שנת פעילותם הראשונה, ו-50% לא שורדים את שנת פעילותם השלישית.
על פי נתוני דן אנד ברדסטריט, ממוצע ימי האשראי המוסכמים במשק במחצית השנייה של 2024 עומד על 76 ימים. ימי הפיגור הממוצעים עומדים על 13 ימים. התופעה של ימי אשראי מוסכמים ארוכים מאפיינת את המשק בשנים האחרונות, ומגמה זו תימשך אל תוך שנת 2025 וגם היא מקשה על העסקים, במיוחד הקטנים.

משדרים יציבות

מבחינת הענפים היציבים במשק, ניתן לראות שמדובר על ענפים מבוססי ידע. ענף בתי תוכנה ושירותי מחשבים (הכולל בתוכו את ענף ההייטק), למרות תקופה מאתגרת שחווה, עדיין נחשב בשלב זה לענף יציב.
ראיית חשבון והנהלת חשבונות, כענף מבוסס ידע, אף הוא נחשב ליציב. מחברי הדוח מציינים כי לא ראו הרבה חברות ועסקים בתחום שנקלעו לקשיים פיננסיים במחצית הראשונה של 2024.
גם עסקים בענף שירותי מימון וביטוח (ובתוכם הבנקים המסחריים) התגלו כיציבים, כאשר הבנקים נהנו מתקופת פריחה ומשיפור בהכנסות ובתוצאות העסקיות על רקע העלאת הריבית במשק.
המשק הישראלי התאפיין בשנים האחרונות בתוספת חיובית של עסקים למשק מדי שנה, למעט שנת הקורונה שבה נסגרו בה כ-70 אלף עסקים.
לגבי השנה הנוכחית נכתב, כי "להערכתנו, בשנת 2024 תהיה תוספת שלילית של עסקים למשק, כלומר יותר עסקים ייסגרו מאשר ייפתחו. זאת בשל השפעות המלחמה ואי-הוודאות שהיא יוצרת. אנו מעריכים כי לקראת סוף שנת 2024 ובתחילת שנת 2025, תחת תרחיש של לחימה בעצימות פוחתת, נראה חזרה שוב למגמה חיובית בפתיחת עסקים. תחת תרחיש של חזית משמעותית מול חיזבאללה בצפון – המגמה תמשיך להיות שלילית גם ב-2025".