כדאי לכם לשקול את הכניסה לגבעתיים בשנה וחצי הקרובות: העבודות במסגרת פרויקט "מהיר לעיר" צפויות לצאת לדרך בשבוע הבא והעיר מתכוננת. בשלב זה, העבודות בעיר יתקיימו ברחוב ערבי נחל בלבד, ולא יכללו את רחוב כצנלסון המרכזי. עבודות יתקיימו גם ברחוב עליית הנוער הצמוד, שנמצא בשטח עיריית תל-אביב-יפו.
1 צפייה בגלריה
yk13993497
yk13993497
(מחכים לנת"צ. אוטובוס בתל־אביב | צילום: דנה קופל)
הפרויקט היה אמור לצאת לדרך באמצע שנת 2021, אבל התעכב במידה משמעותית. הרקע - רצונה של עיריית גבעתיים לכלול בעבודות גם שדרוג של תשתיות ניקוז, מים, ביוב וחשמל בתוואי, והבחירות לרשויות המקומיות, שבעצמן התעכבו בשל המלחמה.
"מהיר לעיר" הוא פרויקט תחבורתי ענקי שמטרתו לשדרג ולייעל את המערכת להסעת המונים במטרופולין גוש דן, בין היתר באמצעות סלילת מאות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית ברחובות מרכזיים בערים השונות במטרופולין, לצד מתן העדפה לאוטובוסים ברמזורים, תגבור הקווים, סלילת שבילי אופניים.
הפרויקט, שיצא לדרך ב-2016 תוקצב בכ-3.5 מיליארד שקל על ידי משרד התחבורה, הופקד אצל חברת נתיבי איילון כמובילה העיקרית שלו והיה אמור להסתיים עד שנת 2021 ולכלול 17 רשויות שונות ו-130 נתיבי תחבורה ציבורית בסך הכל. אולם מאז זכה הפרויקט לשורת התנגדויות ארוכה, בעיקר מצד ראשי ערים שונים, שהובילה לעיכובים ארוכים – כדוגמת זה שנרשם בגבול גבעתיים-תל-אביב ולעזיבה של עיריית רעננה את הפרויקט לגמרי.
הסיבה העיקרית לכך שחלק גדול מראשי הערים התנגדו לקידום הפרויקט, או דחו אותו ככל שניתן, היא שמדובר בעבודות תשתית מורכבות וארוכות יחסית, שפוגעות בצורה משמעותית באורח החיים של תושבי העיר ולרוב לא נתפסות בצורה חיובית בקרב הבוחרים.
מה קורה בשאר הערים שנותרו בפרויקט? מנתונים של חברת נתיבי איילון שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet עולה כי נכון להיום, 62% מנתיבי התחבורה הציבורית שתוכננו במסגרת הפרויקט כבר הוקמו, 25% מתוכם נמצאים כעת בהקמה ו-13% מהם עדיין בשלב התכנון.
הפרויקטים שנמצאים בביצוע כעת הם ברחוב העצמאות באור-יהודה, בדרך רמתיים בהוד-השרון, ברחובות הנרייטה סולד, אבא הלל, החשמל, יוספטל, הרצל, חטיבת יפתח ודוד המלך בלוד, ברחובות ערבי נחל ועליית הנוער שבגבול גבעתיים-ת”א (צפוי להתחיל החודש, כאמור), ברחובות המעפילים, יוספטל ואילת בחולון, ברחוב אלכסנדרוני בקריית-אונו וברחובות קלאוזנר והרצל ברמלה.
ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק: "מדובר בעבודות שהן חלק בלתי נפרד מהתפיסה העתידית שלנו את העיר גבעתיים, ומבחינתנו הן תחילת הפתרון לבעיית התחבורה הקשה באזור גבעתיים בפרט ובגוש דן בכלל".
חברת נתיבי איילון: "הפרויקט יתרום רבות לפיתוח המרחב הציבורי ויאפשר שיפור באיכות התחבורה הציבורית. עם זאת, תחילת ביצוע הפרויקט תשפיע על התנועה בעיר. לכן, הוחלט להמתין עם תחילת הביצוע ברחוב כצנלסון".