בשנתיים האחרונות האלימות בתוך ישראל הגיעה לממדים שמעולם לא נראו. מספר הנרצחים הערבים בשנה שעברה היה יותר מכפול ביחס ל-2021, והשנה הקצב אפילו התגבר. בתקופה האחרונה חל גם זינוק בחיסולים על רקע פלילי בערים היהודיות. אבל מה בנוגע לעבירות שאינן מגיעות לכותרות כמו פריצות לבתים, גניבות כלי רכב ושימוש בסמים קשים? נתונים שנחשפים כאן, אחרי הסתרה משטרתית ארוכה, מראים עלייה בפשע לסוגיו מתחילת כהונת ממשלת נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
2 צפייה בגלריה
yk13993258
yk13993258
(בן גביר | צילום: אלכס קולומויסקי)
לפני כשנתיים וחצי, עוד בתקופת הממשלה הקודמת, פורסמו לראשונה באתר מאגרי המידע הממשלתיים כל תיקי הפשיעה, לפי שכונות, סוגי עבירות ורבעונים. חברת מדלן ניתחה את הנתונים, וב-ynet פורסמו שתי כתבות שקיבלו הד רב, הן אצל הערים ה"מצטיינות" והן אצל אלו שבתחתית הטבלה. הנתונים הללו הוצגו לא פעם במערכת הבחירות המקומיות, והיו למעשה זרז לשינוי חיובי, לטובת כלל האזרחים.
נכתב אז כי המאגר מציג את נתוני המשטרה בחמש השנים האחרונות, בחתך רבעוני. הוא כולל רק תיקים שבהם ישנו חשד לעבירה פלילית. כתוב בו מפורשות כי תדירות העדכון היא אחת לרבעון, אבל הפעם האחרונה שבוצע בו עדכון הייתה ב-25 באפריל 2023. שלושה חודשים לאחר מכן, עוד לפני תחילת המלחמה, כבר לא פורסמו נתונים חדשים - ומאז חלפה כמעט שנה, ודבר לא השתנה.
"השר בן גביר, למה המשטרה הפסיקה לפרסם את המידע, מה יש לה להסתיר?", כתבה התנועה לחופש המידע במכתב שהעבירה ב-12 במארס לשר לביטחון לאומי ולמפכ"ל, בדרישה לפרסם את אותם נתונים, כשהיא מציינת שגם השנתון הסטטיסטי של 2022, הכולל את הנתונים הרשמיים על העבירות, פורסם באיחור של כחצי שנה לעומת שנים קודמות. בעקבות בקשות חופש מידע חוזרות ונשנות של התנועה לחופש המידע, הועברו אליה הנתונים. כמו בשנה שעברה, הן נותחו על ידי מדלן.

בלי ביטחון

בהשוואה לשנתון הסטטיסטי של 2022 שפירסמה המשטרה, מראים הנתונים שהתקבלו לאחרונה על עלייה בכמעט כל הקטגוריות במספר התיקים שנפתחו ב-2023 לעומת השנה שלפני כן - כשהשבעת הממשלה ותחילת כהונת בן גביר היו ב-29 בדצמבר 2022. הסברה כי הסיבה לכך, בין היתר, היא המלחמה שפרצה בעקבות טבח 7 באוקטובר, נשללת מיד. פרט לעבירות ביטחון ולעבירות נגד אדם (קבוצת עבירות הכוללת גם את הרציחות ב-7 באוקטובר) אין עלייה ביתר הסעיפים, ובסך הכללי במספר התיקים שנפתחו ברבעון האחרון של 2023 (שכולל את המלחמה), ביחס לרבעונים שלפני כן.
ב-2023 נפתחו בישראל 746 תיקי רצח (לא כולל ניסיון לרצח). 124 מהם נפתחו במועצה האזורית אשכול בתחילת הרבעון האחרון, ועוד 244 נפתחו באותו רבעון בלי סיווג מקום ובלי מרחב משטרתי המטפל, אלא תחת "מקום אחר". ככל הנראה מדובר בנרצחי מסיבת הנובה.
לעומת זאת, 12 תיקי רצח, לא מ-7 באוקטובר, מסווגים כ"רצח על ידי פעולת איבה" - פיגועים על רקע לאומני. הרציחות בטבח חמאס לא מוגדרות כך, כאמור. פנייה למשטרה, בבקשה להסבר הסיווג השונה, לצד הסברים לזינוק בכמות העבירות, לא נענתה.
גם בלי התייחסות לרציחות ביום פתיחת המלחמה ואחריה, ניתן לראות זינוק בנרצחים בשנה שעברה לעומת 2022 - כפי שידוע מהפרסומים בנושא. לפי מרכז טאוב, ב-2023 נרצחו 299 בני אדם (מתוכם 233 ערבים) לעומת 147 בשנה שלפני כן (מתוכם 109 ערבים).
לפי הנתונים שהועברו לתנועה לחופש המידע, במספר העבירות כלפי רכוש (גניבות, הצתות, פריצות, סחיטות ועוד) חלה עלייה מדאיגה של 10% - לכמות הגבוהה ביותר זה שנים. וזה על אף שברבעון האחרון של 2023 מספר העבירות בסיווג זה היה הנמוך ביותר בשנתיים האחרונות - כמובן עקב המלחמה, וההתמקדות של המשטרה בה. גם בתקופת סגרי הקורונה הייתה ירידה דרמטית בעבירות אלו.
מספר הגניבות מתוך כלי רכב עלה מעט ל-10,198 לעומת 9,880 ב-2022, ואילו גניבות כלי הרכב זינקו ל-21,899 אל מול 18,311 ב-2022 - נתון שבעצמו היה הגבוה ביותר זה תשע שנים. לעומת זאת, במספר הפריצות לדירות, והפריצות בסך הכל (גם לעסקים ולמבני ציבור) חלה ירידה משמעותית ב-2023 - ומגמת העלייה שהייתה בשלוש השנים שלפני כן נבלמה. הסיבה המרכזית לכך כנראה היא הירידה הגדולה בעבירות מסוג זה בחודשים שלאחר פרוץ המלחמה.
אחת הקפיצות הגדולות ביותר אירעה בעבירות סדר ציבורי כמו איומים וחסימת כבישים - מ-120 אלף ב-2022 ל-143 אלף בשנה שאחרי, עלייה של 18%. ייתכן שאחת הסיבות לכך היא הפגנות הענק נגד ממשלת נתניהו. גם כאן מדובר במספר התיקים הגדול ביותר שנפתח בקטגוריה זה שנים.

בלי שינוי

בתיקים הנוגעים לתקיפה (כולל של עובדי ציבור) אירע זינוק מדאיג של 17% ליותר מ-60 אלף - שיא, יותר נכון שפל, של שנים רבות. תחום נוסף שבו הייתה עלייה משמעותית הוא זה של עבירות מרמה - זינוק של 9% ב-2023, הכי הרבה בשנים האחרונות.
בעבירות ביטחון (בגידה וריגול, הסתה, הסתננות, הקמת מחסום, השלכת בקבוק תבערה, יידוי אבנים) הייתה עלייה מ-14,277 ב-2022 לקרוב ל-17 אלף אשתקד. כמעט כל הפער מוסבר בעלייה של 2,500 עבירות ברבעון האחרון של 2023, לאחר פרוץ המלחמה. גם בעבירות מין אין כמעט שינוי, זה השנה השלישית ברציפות - ומספרן נע בין 6,836 ל-6,846 בשנים הללו.
למעשה, הקטגוריה היחידה שבה נרשמה ירידה במספר התיקים שנפתחו ב-2023 לעומת השנה שלפני כן היא עבירות כלפי המוסר (סמים, זנות וכו'). הירידה, בשיעור של 17%, היא המשך למגמה ארוכת שנים ונובעת בין היתר גם מביטול הרישום הפלילי לשימוש עצמי במריחואנה, מסגירת המעברים בחלק מהתקופה (במיוחד אחרי 7 באוקטובר) ומנוכחות גדולה יותר של כוחות ביטחון במחסומים - מה שמונע את הגעת הסמים מיהודה ושומרון וממצרים.
המשטרה פירסמה נתונים מעודכנים לשנת 2024 בחלק מהתחומים. נראה מהם שנמשכת המגמה של הירידה בפשיעה בעקבות פרוץ המלחמה. לפי המשטרה, מתחילת השנה חלה ירידה של 35% בפריצות לדירות. בפריצות לעסקים חלה ירידה של 16%, בגניבה מכלי רכב ירידה של 9% ובגניבות כלי רכב ירידה של 21%. עם זאת, לפי חברות האיתור וחברות הביטוח חלה עלייה מחודשת במספר גניבות הרכב ברבעון האחרון.
תגובת לשכת השר בן גביר: “בהתייחס לנתוני הפשיעה, אתם מתעלמים במכוון מנתונים עדכניים, ובוחרים לפרסם נתונים שחלקם אינם עדכניים ומגמתיים. אלו הנתונים העדכניים, כפי שפורסמו על ידי משטרת ישראל: בשנה האחרונה נרשמה ירידה של 35% בהתפרצות לבתים וירידה של 16% בפריצות לעסקים. בגניבות רכב נרשמה ירידה של 21%, ובגניבה מרכב נרשמה ירידה של 9%”.
מהמשטרה נמסר: “הטענה כי משטרת ישראל מסתירה נתוני פשיעה מהציבור משוללת כל יסוד. כראייה, לאורך כל השנה מפרסמת המשטרה נתוני פשיעה במגוון רחב של פרמטרים ובכך משתפת את הציבור באופן שוטף ובשקיפות מלאה. מאז תחילת השנה יש ירידה בפשיעה בתחומים רבים, ובדגש על עבירות הרכוש”.

בלי שקיפות

תומר לוטן, ששימש כמנכ"ל משרד ביטחון הפנים תחת השר עמר בר-לב, אומר ש"הנתונים מבהירים את חשיבות הפרסום. העלייה בפשיעה נובעת חד-משמעית מחילופי השלטון. כאשר חובבנות, חוסר רצינות וציוצים מחליפים מדיניות סדורה, זה משפיע על הפשיעה. האחריות היא בראש ובראשונה על השר הכי כושל שהיה פה אי פעם".
רחלי אדרי-חולתא, מנכ"לית התנועה לחופש המידע: "העובדה שרק בעקבות בקשות ופניות שלנו נחשפו נתוני הפשיעה בארץ מצביעה על בעיה חמורה במערכת. קיימת החלטת ממשלה המחייבת את המשטרה לפרסם אותם באופן יזום. זהו מידע קריטי שצריך להתפרסם באופן שוטף".
טל קופל, מנכ"ל מדלן: "העובדה שמפת הפשיעה אינה זמינה יותר לכל המעוניין בצורה פשוטה ונגישה היא עוול שנעשה לתושבי ישראל. מפת הפשיעה היא מידע חיוני, שיכול לעזור לאדם בנקודות רבות בחייו, לרבות רכישת דירה. אנשים שעוברים לשכונה או לאזור חדש רוצים לדעת עליו כמה שיותר, אבל אין להם שום דרך לדעת למשל מה רמת הפשיעה שם".