העם הצרפתי אמר את דברו. הימין הקיצוני לא זכה לעלייה משמעותית בסבב השני של הבחירות, ונבלם למול העלייה המטאורית של גוש השמאל. מארין לה פן, שבסיבוב הראשון דווקא הייתה "על הגל", נותרה במקום השלישי. אך זו רק ההתחלה: השמאל מפולג מתמיד, ולא ברור כלל מתי תוקם ממשלה.
2 צפייה בגלריה
yk13992873
yk13992873
(הפחד הבא של היהודים. מלנשון | צילום: אי־פי־אי, ANDRE PAIN)
הגוש הגדול ביותר הוא של איחוד מפלגות השמאל, "החזית העממית החדשה", הכולל את מפלגת השמאל הרדיקלי "צרפת המורדת", הסוציאליסטים, מפלגת הירוקים והמפלגה הקומוניסטית, שזכו ל-182 מושבים ביחד. השינוי הגדול בין בית הנבחרים הנוכחי לקודם הוא שהסוציאליסטים, שידעו ירידה משמעותית בכוחם בבחירות של 2022, הם כמעט זהים בכוחם למפלגתו של ז׳אן-לוק מלנשון ומהווים גורם משמעותי יותר בבחירת המועמד לראשות הממשלה, שיגיע, ככל הנראה, מהשמאל.
מלנשון בן ה-72, הרואה את עצמו כמועמד הטבעי לראשות הממשלה, אינו מקובל על אף אחת מהמפלגות האחרות מהשמאל. הוא אינו אהוד גם בקרב הרפובליקנים או המפלגות שתמכו במקרון. אלו, התמודדו תחת השם "ביחד” וזכו ב-156 מושבים.
2 צפייה בגלריה
yk13993348
yk13993348
הפסיד את הכיסא. חביב
האיחוד הלאומי, בהובלת ז'ורדן ברדלה בן ה-28, התלוננו שהבחירות נגנבו מהם, לאור שיתוף פעולה של מפלגות מנוגדות, שניסו יחדיו למנוע את העלייה של האיחוד הלאומי. המפלגה קיבלה מספר קולות כמעט זהה לזה שהושג בסיבוב הראשון, ונראה כי מיצה את פוטנציאל התומכים בו. נכון להיום, רובם של הצרפתים אינם מעוניינים בממשלת ימין קיצונית.
בשל מבנה החוקה, זו הפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה שהצרפתים יזכו לחוות את הסיבוך שבבניית קואליציה. כדי להצליח להקים ממשלה, דרוש רוב של 289 חברי אסיפה או לפחות רוב יחסי, כפי שהיה למפלגתו של מקרון בפרלמנט היוצא, המאפשר התנהלות תקינה.
הרכבת הממשלה תיקח זמן רב, בשל הצורך לספק את כל השותפות. מנהיג הסוציאליסטים כבר הודיע שלא יהיה בקואליציה שלא תתמוך "במדיניות לפיה נבחר השמאל".
בכל הקשור ביהודי צרפת, הם אולי ניצלו מעליית הימין הקיצוני, אולם גם ממלנשון יש לחשוש. מפלגתו בנתה את כל מערכת הבחירות שלה על מדיניות פרו-פלסטינית, ורוב חבריה לא הכירו בפומבי ב-7 באוקטובר כטבח. ראשי הקהילה היהודית בצרפת קראו לבוחרים שלא לבחור במועמדים מלנשון או בלה פן.
מי שעוד הפסיד את הבחירות, אחרי 11 שנים באסיפה הלאומית, הוא חבר הפרלמנט היהודי, מאיר חביב. חביב בן ה-63, ידידו הקרוב של ראש הממשלה נתניהו, איבד את מקומו לטובת קרולין יאדאן, גם היא יהודיה, אשת מפלגתו של מקרון.