"החל מ-7 באוקטובר האתגרים הפכו מורכבים יותר, ויחד עם החברים ביישובים ובמועצות, באמצעות הנהגה חזקה ורצינית פעלנו על מנת לעמוד בהם. אמרתי בעבר ואני עומד על דבריי: רובם המוחלט של מתיישבי האזור הם אזרחים שומרי חוק ערכיים, המבקשים לחיות את חייהם ולגדל את משפחותיהם וראויים לכל הערכה.
"הם עושים זאת לצד איומי טרור המרחפים מעליהם כל העת. ראינו זאת בעוצמה רבה במיוחד, בלחימה ובהקרבה החל מ-7 באוקטובר במהלך מלחמת 'חרבות ברזל'. בהתנדבות, בריצה לרעם התותחים, במסירות, בלחימה ארוכה ובמחירים כבדים עד מאוד בכל מקום ומקום". כך אמר אמש אלוף יהודה פוקס, מפקד פיקוד המרכז, בנאום פרישתו מצה"ל אחרי 37 שנות שירות.
1 צפייה בגלריה
yk13993742
yk13993742
(צילום: דובר צה"ל)
האלוף פוקס, שבמהלך כהונתו ספג גם ביקורת רבה מגורמים שונים בהנהגת המתנחלים, הסביר: "עשיתי ככל שביכולתי להגן על תושבי מדינת ישראל ותושבי האזור, התייחסתי בכובד ראש לכל אבן ובקבוק שהושלכו, וראיתי את עצמי אחראי לכל פצוע או פצועה בגוף או בנפש, כל אחת ואחד שנפל צרב אותי. אשא איתי את מחיר הדמים לעד".
עם זאת, פוקס לא חסך ביקורת בעניין הפשיעה הלאומנית שעימה התמודד: "בחודשים האחרונים הפשיעה הלאומנית הרימה ראש, ובחסות המלחמה ויצר הנקמה זרעה פחד בתושבים פלסטינים שלא היוו כל איום", אמר. "לדאבוני, ההנהגה המקומית וההנהגה הרוחנית ברובה, לא ראתה כמונו את האיום. היא מורתעת ולא מוצאת את הכוחות לצאת בגלוי ולפעול. זו איננה יהדות בעיניי. זו אינה דרכה של תורה. מדובר על אימוץ דרכי האויב והליכה בחוקותיו".
דבריו של פוקס עוררו סערה בקרב חלק מהמתנחלים וראשי היישובים. “עד היום ממשיכים ראשי הצבא לטמון את הראש בחול ביחס לסכנה הנשקפת למדינת ישראל ממחבלי הרשות הפלסטינית”, אמר יו”ר מועצת יש”ע ישראל גנץ. ח”כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) הוסיפה: “זהו נאום התהליכים של יאיר גולן על סטרואידים - ניתוק מוחלט מהמציאות בשטח והפניית אצבע מאשימה לכיוון הלא נכון”.
בנאומו התייחס האלוף פוקס גם לרשות הפלסטינית, ועל רקע הניסיונות בממשלה לפגוע בתפקודה הוא הציג את עמדתו: "יכולתו של פיקוד המרכז לעמוד במשימותיו, להגן על מדינת ישראל ועל תושבי הגזרה, תלויה גם בקיומה של רשות פלסטינית מתפקדת וחזקה, בעלת מנגנוני ביטחון אפקטיביים השומרים על החוק והסדר. ערעור יזום, של המציאות הביטחונית בזירה זו, בתקופה זו, מסכן את ביטחונה של מדינת ישראל".
מי שהחליף את פוקס כמפקד פיקוד המרכז הוא אלוף אבי בלוט, שעד לפני כמה חודשים כיהן כמפקד אוגדת איו”ש. טקס החילופים נערך בנוכחות הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, והאלוף פוקס, בנאומו, פנה אליו ישירות וגינה את המתקפות הקשות נגדו: "אני בוש ונכלם כמפקד, אבל קודם כל כאזרח, מההתקפות הפרועות שאתה חווה. זוהי שיטה שיש מי שאימץ אותה גם כאן: דברים איומים נאמרים ואז מגיעה התנצלות רפה או חיזוק וחיבוק כוחות צה"ל, עד להתקפה הפרועה וחסרת האחריות הבאה. אתה מנהיג את צה"ל ומוביל את ביטחון ישראל בתקופה מורכבת שבה אתה מותקף גם על ידי חברים לגוף שמתווה את הדרך”.