בשבוע שעבר, כאשר ביניאם גירמאי מאריתריאה הפך לרוכב השחור הראשון שמנצח בקטע בטור דה פראנס, קשה היה להעריך שזו תהיה רק ההתחלה ושבמהרה ייכתבו פרקים נוספים באגדה.
1 צפייה בגלריה
yk13993481
yk13993481
(גירמאי. שבר את תקרת הזכוכית | צילום: AP Photo/Jerome Delay)
מאז אותו יום, גירמאי ניצח בקטע נוסף, סיים באחר במקום השני, ואחרי תשעה קטעים ניצב בעמדה חסרת תקדים: הוא לובש את החולצה הירוקה של הספרינטר המצטיין. לא מדובר בהבלחה חד-פעמית עבור ספרי ההיסטוריה, אלא בכוח שצריך להתחשב בו - וגירמאי אמור להיות רק קצה הקרחון.
עולם האופניים גילה סוף-סוף את אפריקה. מדובר במכרה זהב של פוטנציאל לא ממומש, אתלטים בחסד עליון שמורגלים בחלקם לתנאי גובה ולטיפוסים קשים. אבל רק כאשר החלה ההשקעה של יזמים שונים וקבוצות מקצועניות משאר העולם בציוד, מתקנים ואימונים (בהקשר הזה אפשר לציין את מתחם הרכיבה שהקימה ישראל פרמייר טק ברואנדה), התוצאות הגיעו.
גירמאי, שגדל בבירת אריתריאה אסמרה (2,300 ק"מ מעל פני הים), היה הראשון לנצח בקטע בגראנד טור, כשעשה זאת בג'ירו לפני שנתיים, ובגיל 24 שבר את תקרת הזכוכית של הטור דה פראנס. הוא גדל עם אבא חולה אופניים, שצפה באדיקות בטור דה פראנס והדביק את הילדים בשיגעון. בן דודו מרון טסהומה היה אחד מהבכירים בענף ביבשת. בגיל 15 הוא החל להתחרות, ותוך שלוש שנים התקדם לאקדמיה בהרי האלפים בשווייץ שבה חידד את כישוריו.
ההתברגות שלו בסבב הבוגרים לא הייתה חלקה, אבל ברגע שהקבוצה הבלגית נתנה לו הזדמנות, הוא טס למעלה. פחות משנה אחרי שהוחתם בשורותיה הוא ניצח בקטע בג'ירו, ומאז טופח בקפידה כדי להיכנס לרשימת העילית של הספרינטרים הטובים ביותר – זו שבה נכלל פעם האליל שלו, פטר סאגאן הסלובקי, שבע פעמים אלוף הנקודות בטור דה פראנס. קיץ 2024 הוא הזמן לפרוח.

קופה: שידור חוזר בחצי

משחק הפתיחה של הקופה אמריקה, שהפגיש בין ארגנטינה לקנדה, הוא גם חצי הגמר הראשון שיתקיים הלילה (03.00) בניו-ג'רזי. באותו משחק ארגנטינה ניצחה 0:2, וכמובן שהיא פייבוריטית מוחלטת גם הפעם, אבל השאלה היא עד כמה לאו מסי יתרום למאמץ. הוא לא כשיר לגמרי בגלל העומס הכבד, החמיץ את אחד המשחקים, עדיין לא הבקיע ואפילו פיספס פנדל בדו-קרב מול אקוודור ברבע הגמר – אך כשהוא כבר משחק, ההשפעה שלו על ארגנטינה ניכרת. הוא לא יוותר על התואר הזה.
ווימבלדון. אחרי 3:33 שעות, טיילור פריץ (13) הכניע בחמש מערכות את אלכסנדר זברב (4) ועלה לרבע הגמר, שם מחכה לו לורנצו מוזטי (25). גם אלכס דה מינור (9) בשמינייה האחרונה, ובנשים עשו זאת ילנה ריבאקינה (4) וילנה אוסטפנקו (14).